کد خبر: ۳۲۸۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۵ تير ۱۴۰۲ - 2023July 16
این روزها که موضوع دخالت طب سنتی در جریان مداوای پزشکی در فضای ‌رسانهای پررنگ شده وحتی برخی از مدعیان طب سنتی ادعا می‌کنند که پزشکی رسمی در کار آنان دخالت می‌کند ذکر برخی موارد و اتفاقات لازم به نظر می‌رسد.
شفا آنلاین>سلامت> این روزها که موضوع دخالت طب سنتی در جریان مداوای پزشکی در فضای ‌رسانهای پررنگ شده وحتی برخی از مدعیان طب سنتی ادعا می‌کنند که پزشکی رسمی در کار آنان دخالت می‌کند ذکر برخی موارد و اتفاقات لازم به نظر می‌رسد.

کسانی که از امور پزشکی و پیراپزشکی اطلاع دارند به خوبی می‌دانند مثلا بیماری به دلیل کم‌اشتهایی و یاپرخوری به متخصص داخلی مراجعه می‌کند و پزشک با تشخیص اولیه مثلا پرکاری و یاکم‌کاری تیرویید را احتمال داده و جهت اطمینان از بیمار درخواست می‌کند که آزمایشات مربوطه را انجام داده و به همراه نتیجه آزمایشات به یک فوق تخصص غدد مراجعه کند. این یک روش معمول در پزشکی همه کشورهاست وتاکنون نیز جواب داده است. این درحالی است این وضعیت در مراجعه به مراکزی که عنوان طب سنتی را دارد، روش‌ها به این صورت شفاف انجام نمی‌شود و تغییرات پس از تجویز داروهای گیاهی( بهبود یا بدتر شدن) محسوس نیست.

برای فهم بهتر موضوع  نگارنده به وضعیت بیماری خودش اشاره می‌کند. من ظرف۳ماه۱۷کیلو وزن کم کرده و از وزن عادی۸۶گیلو و به۶۷کیلو کاهش وزن داشتم که غیرطبیعی می‌نمود. بدون کمترین اطلاعاتی ازعملکرد سیستم گوارشی مثل مری، معده، روده کوچک وب زرگ و بنابه پیشنهادات دوستانی که مطالبی از افراد باورمندبه طب به اصطلاح سنتی و کتاب‌های مربوطه شنیده بودند، به چندین مدعی طب سنتی وعطاری‌ها -که به‌حمدالله علیرغم تحصیلات کم جملگی حکیم وتخصصی تشریف دارند- مراجعه کرده و مانند یک موش آزمایشگاهی حدود 4 تا 5ماه به تجویزات‌شان عمل کردم، اما بهبودی حاصل نشده  که در نهایت با مراجعه به متخصص داخلی و سپس فوق تخصص گوارش و مبادرت به انجام آندوسکوپی معده وروده کوچک و کرونسکپی روده بزرگ نمودم. 

تکنولوژی‌های نامبرده به‌صورت کامل وشفاف وضعیت داخلی، تومورها و آسیب‌های اعضای مورد نظررا  پیش روی پزشکان قرار می‌دهد. سرانجام مشخص شد که تنگی درابتدای روده کوچک و همین طور عوامل دیگری باعث عدم جذب مواد مغذی در روده کوچک شده‌اند و مشکلاتی را برای من پیش آورده‌اند و در ادامه اقدامات درمانی پزشکان در این باره موثر واقع شد  درد و رنج بیماری به پایان رسید.

مقایسه این دو وضعیت سبب شد که این مطلب را یادآوری کنم. بسیاری  از افرادهستندکه توموری در جائی از بدن‌شان وجود دارد اما به‌جای مراجعه به پزشکان متخصص مربوطه و امکان تشخیص قطعی آن  به واسطه تکنولوژی پیشرفته و انجام آزمایشات دقیق وقت طلایی ومهم خود را صرف آزمایش وخطای حکیم باشی‌های پرمدعایی می‌کنند که می‌خواهند با روغن بنفشه به جنگ شدیدترین بیماری‌ها بروند؛ همان گونه که در دورنا کرونا مدعی بودند و با کمال شگفتی از روایات منتسب به امامان نیز استفاده می‌کنند تا بخشی از مردم متدین را تحت تاثیر قرار دهند. این در حالی است که نه پیامبر گرامی و نه امامان معصوم هرگز ادعای پزشکی نکرده و هنگام بروز بیماری نزد پزشک می‌رفتند. البته در همین دوران معاصر نیز مراجع عظام تقلید و روحانیون بزرگ حتی گاه راه خارج از کشور را در پیش گرفتند تا دردهای خود را درمان کنند.محمد بهرامی / همدلی

برچسب ها: طب سنتی ، تومور ، روده بزرگ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: