کد خبر: ۳۲۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 31
شفاآنلاین-خلاصه ای از مهمترین اقدامات معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی یک سال گذشته اعلام شد.
به گزارش شفاآنلاین، از روابط عمومی نظام پرستاری، معاون پرستاری وزیر بهداشت همزمان با هفته دولت به تشریح گزارش عملکرد معاونت پرستاری این وزارتخانه پرداخت و گفت: باید پذیرفت که از تاریخ تصویب این معاونت حدود یکسال بیشتر نمی گذرد و حدود شش ماه است که مسوولیت این معاونت به من واگذار شده بنابراین انتظار می رود که پرستاران نیز با درک این مسایل متناسب با عمر، جایگاه و شرایط این معاونت از آن توقع داشته باشند.



** جبران معوقات پرستاری

«محمد میرزابیگی» افزود: هر چند در همین عمر کوتاه، معاونت پرستاری توانسته چندین اقدام مهم انجام دهد که از جمله آنها می توان جبران عقب ماندگی های در بحث مطالبات مالی پرستاران اشاره کرد.

وی ادامه داد: تا پیش از این، شاهد معوقات 17 تا 18 ماهه در بحث کارانه ها، حقوق و اضافه کاری پرستاران بودیم که خوشبختانه در پایان سال 92 بدنبال موافقت وزیر بهداشت با وجوه مورد نیاز برای جبران این معوقات و تامین اعتبار 880 میلیارد تومانی بخش مهمی از این عقب ماندگی ها جبران شد.

معاون وزیر بهداشت افزود: درحال حاضر نیز سعی شده که در جایی شاهد این عقب ماندگی ها نبوده و مطالبات مالی پرستاران به روز باشد، البته این به روز بودن به صورت مطلق نیست، زیرا هنوز در برخی موارد نظیر دانشکده های تازه تاسیس که نتواسته اند، روابط مالی و ردیف هایشان را با دانشگاه مرکزی ساماندهی کنند، شاهد برخی معوقات در مطالبات پرسنل هستیم.

میرزابیگی ادامه داد: همچنین در مورد مراکزی که در زمان اعلام مطالبات، از سوی مسوولان آنها آمار درستی برای برآورد هزینه ها داده نشده است نیز شاهد برخی معوقات پرسنل هستیم، بنابراین اغلب معوقات عمدتا مربوط به جاهایی است که دارای این دو نقیصه هستند.

وی تصریح کرد: البته معوقات پرسنل مربوط به این مراکز نیز در حال شناسایی و جبران است و می توان ادعا کرد که اکنون خیلی در مقوله مطالبات گروه پرستاری (کارانه، حقوق و اضافه کار) همانند سابق شاهد عقب ماندگی نیستیم.



** اجرای طرح جایگزینی مرخصی زایمان

معاون وزیر بهداشت، اجرای طرح جایگزینی مرخصی زایمان را اقدام مهم دیگری خواند که در طول مدت شش ماه کار در معاونت پرستاری پیگیری و به سرانجام رسیده است.

وی گفت: بحث مرخصی زایمان معضلی مغفول مانده بود بطوریکه تعداد زیادی از پرستاران زن برای گذراندن مرخصی زایمان، ترک خدمت می کردند بدون اینکه فردی بجای او جایگزین شود و همین امر کمبود نیروی پرستاری را مضاعف می کرد.

میرزابیگی افزود: خوشبختانه این معضل بررسی و شناسایی شد و بخشنامه آن نیز با همکاری معاونت توسعه ابلاغ شد و اکنون دیگر به محض شروع مرخصی زایمان یک پرستار، سریعا نیروی موقت، جایگزین می شود.



** تدوین و ابلاغ آیین نامه استفاده از دانشجویان در بالین

معاون وزیر بهداشت گفت: آیین نامه استفاده از دانشجویان در بالین موضوع دیگری بود که در همین عمر کوتاه معاونت پرستاری به نتیجه رسید و بر اساس آن دانشجویان پرستاری در دوره های کارشناسی به ازای هر ساعت خدمت، پنج هزار تومان و دانشجویان ارشد و دکترا به ازای هر ساعت کار، هفت هزار تومان دریافت می کنند و هیچ دانشگاه و دانشکده و بیمارستانی که از این آیین نامه تبعیت می کند، حق دخل و تصرف در آن را ندارد و باید این مبالغ را به صورت کامل بپردازد تا ما بدهکار دانشجویان نباشیم.

میرزابیگی تصریح کرد: در حقیقت این آیین نامه یک ساماندهی بر بحث کار دانشجویان در بالین بود و زمانی که ما به استاندارد قابل قبولی از نیروی انسانی برسیم، ممکن است این موضوع تداوم نیابد و این حرکتی مسکن و موقتی است که در شرایط فعلی، لازم و ضروری به نظر می رسید.

وی ادامه داد: اکنون حدود هفت تا هشت هزار دانشجو برای ارائه خدمت در بالین جذب شده اند و اجباری نیز در این مساله نیست و هر دانشجویی که تمایل داشته باشد با اعلام تقاضای خود پس از بررسی دانشکده ها بر اساس آنچه در آیین نامه قید شده است و احراز شرایط لازم برای ارائه خدمت معرفی می شود.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: استفاده از دانشجویان پرستاری در بالین در حقیقت یک تعهد متقابل است که هم نسبت به بیمار و بیمارستان از توان دانشجویان استفاده می شود و هم در قبال این ارائه خدمت دستمزدی متناسب و قابل قبول به دانشجویان تعلق می گیرد که آنها احساس ظلم و اجحاف نکنند.

میرزابیگی افزود: پیش از این متاسفانه به دلیل نبود آیین نامه مشخص، در پرداختی به دانشجویان اجحاف صورت می گرفت که خوشبختانه اکنون اصلاح شده است.



** اصلاح شرایط استخدام های پرستاران شرکتی

معاون وزیر بهداشت، ابلاغ بخشنامه نیروهای شرکتی در گروه پرستاری را اقدام دیگر معاونت پرستاری برشمرد و خاطر نشان کرد: این بخشنامه پس از بازنگری های متعدد و انجام اصلاحات از اوایل شهریور ماه ابلاغ شد و اکنون دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز بهداشتی و درمانی می توانند از این فرصت برای بهره مندی از نیروهای شرکتی در گروه پرستاری استفاده کنند.

میرزابیگی، ابلاغ جایگاه پرستاری به لحاظ مدیریتی در دانشگاه های علوم پزشکی توسط معاون توسعه و با پیگیری معاونت پرستاری و تصویب 30 برنامه در شورای معاونین وزارت بهداشت برای اولین بار در تاریخ پرستاری کشور را از دیگر اقدامات مهم معاونت پرستاری وزارت بهداشت برشمرد و گفت: سند عرضه و تقاضا، جایگاه سازمانی، نحوه سیاست های آموزش و نزدیک کردن سیاست های آموزش و بالین از جمله برنامه هایی هستند که در این شورا بررسی و تصویب شده اند.



** پیگیری بسته تحول پرستاری

معاون وزیر بهداشت افزود: تدوین بسته تحول پرستاری نیز که بزودی ابلاغ می شود از دیگر اقداماتی است که می توان به آن اشاره کرد هر چند با توجه به عائله یکصد هزار نفری ما به هر حال نمی توان انتظار تغییر حقوقی چشمگیری داشت، اما بطور قطع پرستاران نیز با درک مسایل بر ما سهل می گیرند.

میرزابیگی، ارتقای جایگاه پرستاری، رفع کمبود نیرو و اصلاح و بازنگری در نظام پرداخت را سه دغدغه و اولویت مهم حوزه پرستاری عنوان کرد و گفت: در دو موضوع ارتقای جایگاه پرستاری و رفع کمبود نیرو، پیشرفت قابل قبول و خوبی داشته ایم و موضوعی که اکنون در دستور کار است، بحث اصلاح نظام پرداخت گروه پرستاری است.

وی افزود: براساس مسوولیتی که برعهده پزشکان، نیروهای پشتیبانی، نیروهای پرستاری و پیراپزشکی بیمارستان ها است، باید تعادل و عدالتی در پرداختی ها وجود داشته باشد و این طور نباشد که یک گروه به نسبت سایر گروه ها مورد اجحاف بیشتری واقع شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه با حرکت های صورت گرفته، به تدریج به سمتی حرکت می کنیم که رضایت نسبی ایجاد شود و به تبع آن شاهد انعکاس این رضایت در کیفیت خدمات پرستاری و رضایتمندی مردم باشیم.



** نظارت بر حوزه پرستاری با صدور پروانه صلاحیت حرفه ای

معاون وزیر بهداشت با اشاره به واگذاری اختیار صدور پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاران به سازمان نظام پرستاری گفت: به این ترتیب نظارت ها بر خدمات پرستاری بیشتر و از فعالیت برخی سودجویان در این عرصه با مدارک تقلبی و جعلی جلوگیری می شود، زیرا به هر حال باید تسلط کافی بر مراکز بهداشتی و درمانی داشت تا شاهد چنین مسایلی نباشیم و پروانه صلاحیت حرفه ای در این راستا بسیار کمک کننده است.

میرزابیگی ادامه داد: همچنین بدنبال جلسه ای که اخیرا شورای عالی نظام پرستاری با وزیر بهداشت داشت، سه موضوع شامل تعرفه گذاری خدمات پرستاری، صدور پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاران و بسته تحول پرستاری به موافقت دکتر هاشمی رسید که بدنبال آن کمیته هایی برای بررسی این امور تشکیل شده که در حال فعالیت برای به نتیجه رساندن نهایی این مباحث هستند.



** قدردانی از انسجام بی سابقه در مجموعه های پرستاری

معاون وزیر بهداشت با قدردانی از همه فعالان حوزه پرستاری گفت: اکنون در مجموعه پرستاری کشور اعم از بورد پرستاری، دانشکده های پرستاری، مدیران پرستاری، ادارات پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی، هیات مدیره های نظام پرستاری کشور، اعضای شورای عالی نظام پرستاری انسجام بسیار خوبی وجود دارد که در یک روند بی سابقه ای به صورت منسجم برای دستیابی به اولویت ها(مردم، نظام سلامت، فعل پرستاری و پرستاران) در تلاش هستند که پیش بینی می شود بزودی پرستاران شاهد خبرهای خوشی خواهند بود.
ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
رها
|
United States
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
0
0
باسلام خدمت شما بزگواران. چرابرخی ازرشته های پزشکی بازار کار ندارن.الان رشته کارشناس مامایی به هیچ وجهی نه استخدام رسمی دارن نه بصورت قراردای یا شرکتی .اصلا اینجا به این رشته هیچ ارزشی داده نمیشه من خودم خیلی علاقه مند این رشته ام هستم ولی متاسفانه به علت عدم نبود بازارکار مامایی خانه نشین شده ام . لااقل این استخدام پرستاری رو با مامایی باهم ادغام کنین تا ما هم بیکار نمونیم . تورو خدا رسیدگی کنین ممنون میشیم
افسانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
0
0
با سلام واحترام واقعا متاسفم از این اقدام معاونت، نیروی شرکتی پرستاری طرحی بود که واقعاً بیخود بود
پرستار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
0
0
من پرستار عضو هیات علمی هستم واقعا برای وزیر محترم متاسفم
سالانه میلیونها نفر رنج می کشند و به جای درمان به بیماری آنها افزوده میشود و وزارت تحت مدیریت ایشان سلامتی و جان و مال بسیاری از این مردم را می گیرد. در حالی که ماموریت اصلی این وزارت حفظ و ارتقاء سلامت افراد جامعه است. آیا ایشان فکر می کند دستیابی به این هدف صرفا با فربه کردن پزشکان و پرکردن هرچه بشتر جیب پزشکان امکان پذیر است؟؟؟آیا ایشان میداند سیستم چیست و نظزیه سیستمها را یک بار مرور گرده است. اگر میداند و با وجود این چنین عمل میکند بسیار باید متاسف بود. اگر نمیداند باز بدتر و بیشتر باید نگران شد. چرا فکر اساسی برای بهداشت و درمان و سلامت مردم نمیشود. راه مستقیم فقط یکی است بقیه راهها به هندوستان است و نمیدانم ایشان منتظر است چه کسی برای این مملکت و مردم دلسوز باشد . ایشان نخبه و تحصیلکرده و دانشمند ما هستند . ...
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: