کد خبر: ۳۲۸۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۱ تير ۱۴۰۲ - 2023July 12
برای بیمار، بعد از شیمی درمانی، پیوند از نوع اتولوگ انجام شد؛ اتولوگ گونه ای از جراحی پیوند مغز استخوان است که سلولهای بنیادی از خود بیمار دریافت و به او پیوند زده می شود.
شفا آنلاین>سلامت>درد عضلات و مفاصل امانش را بریده بود، هشت ماه قبل که دیگر جانش به لب رسیده بود برای تشخیص به پزشک مراجعه کرد؛ متخصصان، بیماری او را سرطان مغز استخوان اعلام کردند.

 به گزارش شفا آنلاین:همه چیز از یک شکستگی دنده شروع شد، ضربه آنچنان کاری نبود ولی شکستگی به گونه ای بود که ساده به نظر نمی رسید؛ پزشک متخصص آزمایش‌های تکمیلی را برایش تجویز کرد، نتایج حاکی از ابتلای او به سرطان مغز استخوان بود.

مهمان ناخوانده در مغز استخوان

مغز استخوان، ماده ای اسفنجی مانند درون استخوان های بدن است. سلول های بنیادی در اعماق مغز واقع شده اند که می توانند به گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها تبدیل شوند و سرطان مغز استخوان هنگامی اتفاق می افتد که سلول های مغز استخوان شروع به رشد غیرطبیعی می کنند.

سرطانی که از مغز استخوان شروع می شود، سرطان مغز استخوان یا سرطان خون نام دارد.

پیوندی برای ادامه زندگی

و حالا کاک طالب اهل روستای تنگی‌سر کامیاران به این بیماری مبتلا بود، هشت ماه درمان با شیوه های مختلف را ادامه داد و در نهایت به او گفته شد خود را برای پیوند مغز استخوان آماده کند.

اگر این اتفاق ۲ سال پیش برای کاک طالب می افتاد، باید روانه استانهای مرکزی می شد تا دردش را درمان کند ولی از بهمن سال گذشته با دست خیر خیرین سلامت، بخش پیوند مغز استخوان در بیمارستان بعثت سنندج راه اندازی شد و او حالا بدون هیچ دغدغه ای راهی اتاق عمل شد.

دومین پیوند مغز استخوان

۲۰ اردیبشهت امسال بود که خبر انجام موفقیت آمیز پیوند مغز استخوان به پسربچه هشت ساله، نوید امید به درمان را در کردستان عملی کرد.

ساتیار مبتلا به تومور ویلمز بود و بنا به تشخیص پزشکان باید تحت عمل جراحی پیوند مغز استخوان قرار می گرفت.

پیوند مغز استخوان یکی از روش های نوین درمانی برای بیماران سرطانی است که امیدهای بهبودی این قبیل بیماران را افزایش داده است.

فوق تخصص انکولوژی کودکان ۲۰ اردیبشهت با رسانه ای کردن این عمل جراحی اظهار کرد: این بیمار یک نمونه اتولوگ بود سلول گیری از مددجو انجام و بعد از یک دوره شیمی درمانی در بخش پیوند و انجام آزمایش های تخصصی لازم، تزریق سلول های بنیادی برای وی به انجام رسید.

دکتر برهان مرداویسی افزود: این مددجو بعد از اتمام موفقیت آمیز دوره درمان و دریافت آموزش های لازم در خصوص رعایت نکات بهداشت فردی و ایزولاسیون در خانه، ترخیص شد.

پیوندی برای ادامه زندگی

اولین جراحی پیوند مغز استخوان بزرگسالان

حالا خبرها از انجام موفقیت‌آمیز دومین عمل جراحی در این زمینه دارد، بیمار دیگری که ۵۷ سال سن دارد.

کاک طالب که از بیماری سرطان مغز استخوان( خون) رنج می برد، حدود یک ماه پیش پیوند مغز استخوان شد و امروز با حال عمومی خوب بیمارستان را ترک کرد.

با پیوند سلول های بنیادی یا مغز استخوان، مغز استخوان آسیب دیده بیمار با مغز استخوان سالم از یک اهدا کننده یا سلولهای بنیادی خودش جایگزین می شود.

فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان که مسوول انجام این جراحی بود، اظهار کرد: پیوند مغز استخوان از سال قبل در کردستان با انجام پیوند از یک کودک شروع شد و دومین پیوند کلی و اولین پیوند بزرگسالان نیز یک ماه قبل با موفقیت انجام شد.

دکتر علیرضا نصیری‌فر با بیان اینکه بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان بعثت اگرچه یک بخش نوپاست افزود: این بخش تجهیزات نوینی دارد و می تواند در منطقه غرب کشور به عنوان یک مرکز مجهز مطرح شود.

وی درباره بیماری که دومین جراحی پیوند مغز استخوان بر روی او انجام گرفته، اضافه کرد: بیمار با مولتیپل میلوما که نوعی از سرطان مغز استخوان است به پزشک مراجعه کرد.

فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان با اشاره به اینکه این بیماری درگیریهایی را در مغز استخوان، استخوان و کلیه بیمار ایجاد می کند، ادامه داد: بیمار مورد نظر حتی از راه رفتن هم ناتوان شده بود.

دکتر نصیری‌فر افزود: برای بیمار، بعد از شیمی درمانی، پیوند از نوع اتولوگ انجام شد؛ اتولوگ گونه ای از جراحی پیوند مغز استخوان است که سلولهای بنیادی از خود بیمار دریافت و به او پیوند زده می شود.

پیوندی برای ادامه زندگی

راه‌اندازی بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان بعثت

بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان بعثت به مساحت ۶۰۰ متر شامل قسمت‌های کلین روم به مساحت ۲۵۰ متر و ۶ اتاق با اعتباری بیش از ۲۲ میلیارد تومان اواخر سال گذشته توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان بعثت دارای اتاق پشتیبان شامل افرزیس و اچ ال آ تایپینگ به مساحت ۳۵۰ متر است که به همت مالی بنیاد خیریه فروزش و دانشگاه علوم پزشکی کردستان تجهیز و آماده‌سازی شده است.

این بخش، بیماران شیمی درمانی، ضعف سیستم ایمنی و تالاسمی را از ارجاع به تهران بی نیاز می‌کند.

برای درمان این بیماری ‌ها تا پیش از این بیمار به تهران ارجاع داده می شد و با توجه به کمبود کشوری تعداد تخت پیوند، مدت انتظار بین ۶ تا ۱۲ ماه بود و این مورد سبب عود بیماری می شد در نتیجه تصمیم به راه اندازی بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان سنندج گرفته شد.

بخش پیوند مغز استخوان سنندج در دیپلماسی سلامت نیز نقش دارد و با توجه به اینکه اقلیم کردستان عراق فاقد چنین دستاوردی است، آنها نیز متقاضی استفاده از این بخش در ایران خواهند بود.

امکان انجام عمل پیوند مغز استخوان در بیمارستان بعثت سنندج برای اولین بار در استان کردستان فراهم شد تا راه برای انجام کارهای جدیدتر و کمک به بیماران سرطانی کردستان و استان‌های همجوار ایجاد شود.

رییس بیمارستان بعثت سنندج گفت: بخش پیوند مغز استخوان این بیمارستان در زمینی به مساحت ۸۰۰ متر مربع توسط خیرین و دانشگاه علوم پزشکی استان احداث شد.

عطالله حیدری افزود: ۶ میلیارد تومان توسط خیرین و ۱۲ میلیارد تومان هم توسط دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای این بخش هزینه شد.

وی ادامه داد: از اتاقهای استاندارد بالای کشور است و از فروردین امسال تاکنون به ۶ بیمار خدمات ارائه داده است که یکی بیمار هشت ساله و دیگری هم ۵۷ ساله بود که هر دو با موفقیت انجام شد و چهار بیمار دیگر روند درمان را سپری می کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: