کد خبر: ۳۲۸۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۲۰ تير ۱۴۰۲ - 2023July 11
بهزیستی فیروزآباد برای مدتی از این دو نوازد نگهداری کرد. اسم لاله و لادن را برایشان انتخاب کرد. مدتی بعد لاله و لادن به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شدند و سپس به بیمارستان شهدای تجریش تهران سپرده شدند.
شفا آنلاین>سلامت>این نقلی مختصر از شروع تا پایان تلخ و امیدوارنه خواهران به هم چبسیده لاله و لادن است که نامشان در ذهن بسیاری از ایرانیان باقی‌مانده است. خواهرانی که یکی آرزوی خبرنگاری داشت و دیگری آرزوی خلبانی.

به گزارش شفا آنلاین:   زوجی کشاورز در سال 1352 در یکی از روستاهای فیروزآباد استان فارس صاحب یک جفت دختر دوقلو با ظاهری عجیب شدند. زن و مرد روستایی  به دلیل شرایط و ویژگی‌های خاص دوقلوها پدر و مادر آن‌هارا در بیمارستان رها کردند.

بهزیستی فیروزآباد برای مدتی از این دو نوازد نگهداری کرد. اسم لاله و لادن را برایشان انتخاب کرد. مدتی بعد لاله و لادن به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شدند و سپس به بیمارستان شهدای تجریش تهران سپرده شدند. خبر انتقال دوقلوهای به هم چسبیده به بیمارستان کافی بود تا خبرنگاران این موضوع را سوژه خبرهایشان کنند.

بیمارستان جشن تولدی برای دوقلوها گرفت و برای تصویر لاله و لادن به رسانه‌ها راه پیدا کرد. پزشکی جوان به نام «علیرضا صفائیان» با دیدن عکس این دو خواهر تصمیم گرفت آن‌ها را به فرزندخواندگی بپذیرید. با حضور دادستان تهران صفائیان متعهد شد که بعد از گرفتن سرپرستی لاله و لادن،  آنها را برای درمان به خارج از کشور ببرد.

لاله و لادن با شخصیت‌های مذهبی و سیاسی زیادی دیدار کردند.

پرونده‌ پزشکی و عکس‌های دوقلوهای به‌هم‌چسبیده به آلمان ارسال شد  بعد از آزمایشات متعدد پزشکان آلمانی اعلام کردند امکان جداسازی وجود ندارد و در صورت انجام این عمل لادن در همان لحظه اول و لاله ۳ ثانیه بعد به کام مرگ خواهد رفت.

لاله و لادن 15 ساله بودند که از وجود خانواده اصلی‌شان در شیراز و هویت واقعی‌خود مطلع شدند. بهزیستی آنها را از خانواده صفائیان جدا کرد و سازمان ثبت احوال شناسنامه‌ای دیگری با اسامی لاله و لادن بیژنی برایشان صادر کرد.

با اصرار والدین اصلی دوقلوها، مجتمع قضایی تهران از لاله و لادن خواستند که در حضور پدر و مادرشان و خانواده صفائیان، یکی از آنها را خانوده انتخاب کننداما دختران نپذیرفتند که در کنار کسی بمانند و از آن پس در خانه‌ای مستقل به زندگی کردند.

لاله و لادن در کنکور سراسری شرکت کردند و یکی مدیریت یزد و دیگری حسابداری کرج قبول شدند.حالا با این وضع موجود یکی باید به نفع دیگری قید درس و تحصیل را می‌زد. صفائیان در پی راه‌حل برای این مشکل بود که بلاخره موفق شد که هر دو را راهی دانشگاه کند.

صفائیان ماجرا را اینگونه نقل می‌کند:

« سال 70 بود، از دفتر رییس جمهور  (هاشمی رفسنجانی) وقت گرفتم و بچه‌ها را بردم. ایشان هم به وزیر علوم دستور داد دوقلوها را با سهمیه ریاست جمهوری سر کلاس حقوق دانشگاه تهران بنشانند. البته لادن خلبانی دوست داشت اما لاله به فکر خبرنگار شدن بود.

دو قلوها در حین دوران تحصیل به رانندگی علاقه نشان دادند و در کلاس‌های آموزش رانندگی شرکت کردند و به صورت جداگانه هر دو گواهینامه رانندگی گرفتند تا به صورت مشترک پشت فرمان خودرو بنشینند.

دوقلوها از پس یادگیری زبان انگلیسی و کامپیوتر  به خوبی برآمدند.

بعد از اینکه خبر  موفقیت جداسازی دوقلوهای 18 ماهه‌ای که از ناحیه سر به هم چسبیده بودند توسط تیم پزشکی در سنگاپور منتشر شد، لاله و لادن امیدوار به جدایی شدند و به واسطه خبرنگار آسوشیتدپرس با این تیم پزشکی ارتباط برقرار کردند.

دکتر سمیعی در مورد این جراحی توضیح داده بود که به علت وجود چند رگ بزرگ مغزی مشترک بین هر دو، موفقیت جراحی عملا ممکن نیست.

پزشکان منتقد انجام جراحی معتقد بودند که شانس زنده ماندن دوقلوها کم است و حتی در صورت زنده‌ماندن یکی از آنها، ممکن است آسیب‌های مغزی جبران ناپذیری به همراه داشته  باشد حتی ممکن است باعث فلج همیشگی شود. حالا بعد از گذشت سال‌ها از آن جراحی پزشکان شانس آن عمل جراجحی را پنجاه - پنجاه می‌دانند.

با وجود تمام مخالفت‌ها که پزشکان و حتی پدرخواننده آنها با عمل جراحی داشتند، عازم سنگاپور شدند تا به هر قیمتی بعد از 29 سال از هم جداشوند.

خواهران آماده عمل هستند. تیم پزشکان بیمارستان بیمارستان رافلز سنگاپور شامل 35 متخصص، 5 جراح مغز و اعصاب، یک جراح عروق، 6 متخصص جراح پلاستیک، 8 رادیولوژیست که مجموعا 125 نفر کادر پزشکی تحت سرپرستی دکتر کیت گوا در میان همه تردیدها و مخالفت‌ها مسئولیت این جراحی ا برعهده گرفتند. عملی که قرار بود ۴ طول بکشد.

روز موعود فرا رسید  و عمل جداسازی آغاز شد و جریان جراحی با موفق پیش می‌رفت که و تا 80 درصد عمل پیش رفت تا اینکه ورق برگشت و لادن به دلیل اینکه قدش بلندتر از لاله بود و سال‌ها فشار جمجمه را تحمل کرده بود، حالش رو به وخامت رفت.

در بیرون از اتاق عمل بعد از  50 ساعت عمل جراحی در حالی که مردم ایران منتظر خبری خوش بودند، خبر آمد که ابتدا لادن و چند لحظه بعد لاله زیر تیغ جراحان جان سپردند و این پایان تلخ زندگی پررنج دوقلوهای افسانه‌ای ایران بودند.

از لحظه انتقال به سنگاپور تا جان سپردن خواهران  به دلیل بی‌سابقه بودن چنین عملی توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرده بود . آخرین جملات لادن به زبان انگلیسی بارها از شبکه‌های تلویزیونی تکرار شد. و خبر درگذشتشان بسیاری از مردم را در گوشه و کنار جهان متاثر کرد.

حضور مردم در مراسم تشییع جنازه لاله و لادن به حدی بود که جاده جاده لهراسب (زادگاه خواهران) به فیروزآباد و ۳۰ کیلومتر از جاده فیروزآباد به شیراز مملو از اتوموبیل‌های مردم بود.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: