کد خبر: ۳۲۸۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۶ - ۱۸ تير ۱۴۰۲ - 2023July 09
از سوی دکتر بهروز برومند،پدر نفرولوژی ایران مطرح شد:
در چنین شرایطی آیا باید چشم براه بود که وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی با یک مصوبه درمجلس شورای اسلامی برچیده شده وبشکل اداره ای زیر نظر حوزه علمیه و شورای راهبردی پیشرفت اسلامی وظایف خود را با رهنمود های حوزه علمیه درست تر انجام دهد.
سلامت>یادداشت >از یکسال پیش کوشش های برخی از روحانیون برای ورود به حوزه بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی شکل جدیدی به خود گرفته است.چند نمونه از این کوشش ها که در رسانه های گروهی نیز گزارش شده را در زیر میاورم

درشفاآنلاین18تیر سال 1402 آمده است که :تحصیل‌ کردگان علوم انسانی هم می‌توانند پزشک شوند .بسیار دردناک و شگفت انگیز است که گروهی بی باکانه تیشه به ریشه دانش پزشکی زده و با تندرستی مردم بازی میکنند.

 با این رای تحصیل‌کردگان در رشته علوم انسانی می‌توانند در رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های خارج کشور مشغول به تحصیل شده و بدون هیچگونه منعی در داخل کشور به فعالیت حرفه‌ای و ادامه تحصیل بپردازند. .کسانی که چنین نابخردانه به زیر ساخت های دانش پزشکی تاخته اند بی شک میخواهند پزشکی ایران را از جایگاهی که دارد پائین  تر بیاورند تا بیماران ناگزیر شوند بری درمان به کشور هائی مانند ترکیه ،عمان و ....بروند .

دلال های سازمان هائی که از سقوط جایگاه پزشکی کشور بهره مند میشوند از هم اکنون دست بکار بردن بیماران برای سود بیشتر به ترکیه و سایر کشورهای همسایه میباشند که پس از بازگشت نیز هر بلائی بسربیمار آمده باشد هیچ سازمانی در کشور نخواهد توانست دادرسی کند .

زیرا پزشکانی که در کشور هائی که بیمار را درمان نموده اند در دسترس برای دادخواهی نخواهند بود و بیماران دردمند ایرانی جان خود را با این روش نابخردانه و زیانبار از دست میدهند.

 نگرانی هنگامی بیشتر میگردد که باز به این گزارش برمیخوریم. که :دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه سومین اولویت تمدنی الگوی پیشرفت اسلامی را پیشگیری از بیماری و جلوگیری از ساخت بیمارستان و دارو خوانده و عنوان کرده : "متاسفانه سواد پیشگیری از بیماری در وزارت بهداشت وجود ندارد، وظیفه حوزه علمیه است که آن را احیا کند و این با احداث بیمارستان ها و نامگذاری آن ها بنام اهل بیت (ع) قابل حل نیست. اگر وزارت بهداشت فقر دانش و تخصص پیدا کرد ما در حوزه علمیه متکفل آن می شویم و روایات سلامت را تبلیغ میکنیم."

پس در چنین شرایطی آیا باید چشم براه بود که وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی با یک مصوبه درمجلس شورای اسلامی برچیده شده وبشکل اداره ای زیر نظر حوزه علمیه و شورای راهبردی پیشرفت اسلامی وظایف خود را با رهنمود های حوزه علمیه درست تر انجام دهد. وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی اگر با این هیاهوی ویرانگر دانش پزشکی برخورد نکند بی گمان پیامدهای بسیار ناخوشایندی در  راه خواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
0
0
با درود و تشکر از استاد برومند عزیز.
بنده هم کاملا با ایشان موافقم. موازی کاری در هر شکلی و در هر سازمانی، باعث ایجاد بروکراسی بیشتر، صرف هزینه اضافی، لابی های گسترده پیرامون آن ئ از همه مهم تر " سلب اعتماد مردم" می شود.
در نظر بگیرید که یک شورای عالی، مانند آنچه که در بانک مرکزی شکل گرفته، در وزارت بهداشت هم درست شود و وزیر برای هر امری که طبیعتا ارتباط مستقیم با جان مردم دارد، منتظر نشست بعدی این شورا باشد تا تصمیم ها با نظر دیگران همخوانی داشته باشد.
من بعید م یدانم در خود حوزه علمیه هم چنین افکاری طرفداری داشته باشد. بالاخره روحانیون معظم حوزه و علما و خانواده هایشان با مانند دیگر مردم، نیاز به خدمات درمانی دارند و فکر نمی کنم بیشتر آنها این توانایی مالی را داشته باشند برای هر عملی در حوزه پزشکی به کشورهای همسایه سفر کنند.
همه اینها را بگذارید در کنار مساله مهم دیگری به نام مهاجرت پزشکان و متخصصان که همانطور که قبلا هم عرض کردم علاوه بر خروج ارز برای درمان و فقیرتر شدن مردم، کشور را در موضع ضعف قرار خواهد داشت.
سیروس مهدوی
|
Georgia
|
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
0
0
تنها وجه مشترک میان ادبیات و حکمت کاربرد واژه حکیم است. تازه به پزشکان مثل ثابت به قره ، ابن ماسویه. بختیشوع . ابن ابی اصیبعه و بسیاری دیگر وابن سینا و ابی التیر خمار و ابوسهل مسبحی پزشک اطلاق می شد.
بهزاد نجفیان
|
United States
|
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
0
0
سپاس از استاد دکتر برومند گرامی. با نظرات شما کاملا موافقم. چنین رویکردی بی شک بازی کردن با جان انسان‌ها و سبب تشدید مهاجرت کادر درمان و سودجویی از بیماران می‌شود . خوش بینی است اگر این رویه را به حساب کم دانشی و نا آگاهی مسئولینی بگذاریم که مروج یا مجری این نظرات هستند.
طب اسلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
0
0
درجایی که پزشکی عاجز و درمانده است این طب اسلامی است که مردم را درمان ریشه ای میکند
مردم این حقیقت را می‌بینند و متوجه تعارض منافع پزشکی می شود و شده اند

آینده از آن طب اسلامی خواهد بود
تهمینه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
0
0
دم حوزه علمیه گرم که اینطوری لرزه بر اندام تاجرانی چون شما انداخته اند از چه چیزی می نرسید!؟؟؟ از این می ترسید که انان درمان کنند؟ وقتی فرهنگ. پیشگیری از بیماری ها را ندارید و علم انرا نیز ندارید البته که با نفعتان است که تند تند بیمارستان احداث کنید برای پر کردن جیبهای گشادتان
حالا چه شده که ترسیده اید چون منافعتان به خطر افتاده و شاید بیمارانتان کم شوند از وقتیکه پزشکانزیاد شدند بیماران نیز زیاد شدند و انواع و اقسام بیماری های عجیب و غریب در جوامع زیاد شد اگر شما پزشکید پس چرا نتوانستید حتیبرای کرونا که یک سرماخوردگی سادا بود، درمانی پیدا کنید ولی همینها با استفاده از طب اسلامی و اهل بیت ع هزاران نفر را بدون حتی زک فوتی درمان کردنددر حالیکا بیماران کرونایی در بیمارستانهای شما یکی یکی جان می دادند خواهشا دست از، سر این مردم بردارید و خون مردم را در شیشه نکنید هم پود انها را میگیرزد و هم جانشان را، ما رابه خیر شما امید نیست شر مرسان
بهروز برومند
|
United States
|
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
0
0
بر این ادعا باید شاهدی معتبر بیآورید کدام بیمار با چه بیماری بود که پزشکی از درمان عاجز و درمانده بوده و طب اسلامی( بگذریم که اصولا هیچ دینی طب خود را ندارد و در عربستان سعودی نیز که اسلام از آنجا آمده طب اسلامی ندارند) بیمار را درمان نموده هرچند از نظر علمی برای چنین ادعائی باید چندین بیمار را با هر دو روش درمان نموده و بایکدیگر سنحید. . بایسته است که بجای امضای طب اسلامی که فرد میعنی نیست شخص مدعی نام خود را بنویسد تا بتوان صلاجیت ایشان را بررسی نمود. دکتر بهروزبرومند
ابوالفضل اریسمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
0
0
دردا به حال ملّت و مملكتي كه كاررا به غیر متخصصین در حوزه های مربوطه سپارد.
زیبا موثقی
|
United States
|
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
0
0
کاملا با نظرات سرور دکتر برومند موافق هستم
دکتر نرگس روحانی
|
-
|
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
0
0
با درود خدمت استاد گلم جناب آقای دکتر برومند یک مثل هست که سالها ما ایرانی ها ورد زبانمان است.و ان این است همه چی مان باید به هم بیاید در کدام حوزه دخالت عیرعلمی نداریم حوزه بهداشت هم مثل بقیه حوزه ها........
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: