کد خبر: ۳۲۸۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۸ تير ۱۴۰۲ - 2023July 09
از اسفند 98 كه ويروس كرونا شيوع پيدا كرد، مدارس تعطيل شد. مدارس بدون تجربه و سابقه آموزش‌هاي غيرحضوري و مجازي به سمت آموزش‌هاي الكترونيكي سوق پيدا كردند. مديران مدارس با رويكرد آزمون و خطا اجازه ندادند كه آموزش تعطيل شود.
شفا آنلاین>سلامت>از اسفند 98 كه ويروس كرونا شيوع پيدا كرد، مدارس تعطيل شد. مدارس بدون تجربه و سابقه آموزش‌هاي غيرحضوري و مجازي به سمت آموزش‌هاي الكترونيكي سوق پيدا كردند. مديران مدارس با رويكرد آزمون و خطا اجازه ندادند كه آموزش تعطيل شود.

معلمين به دليل حساسيت ذاتي و احساس مسووليت با امكانات شخصي و وقت‌گذاري مضاعف همكار و همراه نظام آموزشي كشور شدند. استفاده از نرم‌افزارهاي مختلف و آزمودن هر يك از آنها، تجربيات فراواني را براي ما به ارمغان آورد. تحقيقات جهاني نشان مي‌دهد كه در بهترين حالت اثربخشي آموزش‌هاي مجازي 60‌درصد آموزش‌هاي حضوری است. 2 سال آموزش مجازي ضايعات ذيل را داشته است:
1- افت تحصيلي: ضعف علمي دانش‌آموزان به دليل آموزش‌هاي مجازي، نبود نظارت كافي بر امتحانات دانش‌آموزان و در نتيجه‌ كم‌سوادي آنها از نتايج و لطمات كرونا بوده است.
2- افت تربيتي: دانش‌آموزان در محيط مدرسه با يكديگر در تعاملند و اين تعامل در تربيت اجتماعي آنان موثر است. تنهايي دانش‌آموزان در دوره 2‌ساله كرونا باعث تقويت روحيه انزاو، گوشه‌گيري، فردگرايي و موجب لطمه وارد شدن به تربيت اجتماعي دانش‌آموزان شده است.
3- مشكلات قامتي: استفاده از تبلت و خيره شدن به گوشي همراه باعث ايجاد انحراف در ستون فقرات و مهره‌هاي گردن دانش‌آموزان شده كه بايد چاره‌انديشي شود.
4- دراختيار داشتن گوشي هوشمند و تبلت، مشكلات تربيتی خاص خودش را دارد.
5- ترك تحصيل دانش‌آموزان: تعطيلي مدارس باعث ترك تحصيل تعدادي از دانش‌آموزان شده است. آمار مختلي از تعداد تاركين از تحصيل ذكر شده. كمترين آمار تعداد دانش‌آموزان ترك تحصيل كرده 960 هزار نفر است. شناسايي و بازگرداندن آنها به كلاس و درس كار بسيار سختي است.
6-  و...در مقابل اين ضايعات كرونا، دستاورد بزرگي نيز داشته‌ايم.

بيش از دو دهه موضوع مدرسه هوشمند Smart School در كشور مطرح شد اما تا سال 98 اقدام جدي در اين مورد صورت نگرفته بود. بعضي از مدارس با نصب تابلوي هوشمند و ويدئوپروژكتور در كلاس‌ها گام‌هايي را برداشتند. در دوره كرونا در كمترين مدت آموزش‌هاي On Line و Off Line راه‌اندازي و به كار گرفته شد.
لازم است وزارت آموزش و پرورش براي مقابله با ضايعات ناشي از كرونا اقدامات زير را انجام دهد:
1- تشكيل كلاس‌هاي جبراني با هدف جبران عقب‌ماندگي‌ها
2- برگزاري اردوها، تقويت حركت‌هاي گروهي و... تربيت اجتماعي تقويت شود
3- معاونت تربيت‌بدني براي اصلاح قامتي برنامه‌ريزي و اقدام كند.
4- برنامه‌ريزي جهت شناسايي دانش‌آموزان ترك تحصيل كرد‌ه و جذب آنها به مدرسه
5- طراحي آموزش‌هاي تركيبي: استفاده بهينه از آموزش‌هاي حضوري و مجازي توامان.علي اصغر فاني/ اعتماد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: