کد خبر: ۳۲۸۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۷ تير ۱۴۰۲ - 2023July 08
الکل یک ماده روان‌گردان با خواص وابستگی است که قرن‌ها در بسیاری از فرهنگ‌ها به طور گسترده استفاده می‌شود. مصرف مضر مشروبات الکلی باعث بار بیماری و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>در سراسر جهان، سالانه سه میلیون مرگ ناشی از سوءمصرف مشروبات الکلی اتفاق می‌افتد. به طور کلی، 5.1 درصد از بار جهانی بیماری و آسیب آن، ناشی از الکل است، فراتر از پیامدهای سلامتی، استفاده مضر الکل خسارات اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی برای افراد و جامعه به‌همراه دارد.

به گزارش شفا آنلاین: مصرف الکل باعث مرگ و ناتوانی نسبتا زودرس می‌شود. در افراد 20 تا 39 ساله، تقریبا 13.5 درصد از کل مرگ‌ومیرها مربوط به الکل است. بین مصرف مضر الکل و طیفی از اختلالات روانی و رفتاری، سایر شرایط و آسیب‌های غیرواگیر رابطه علی وجود دارد.

‌بررسی اجمالی

الکل یک ماده روان‌گردان با خواص وابستگی است که قرن‌ها در بسیاری از فرهنگ‌ها به طور گسترده استفاده می‌شود. مصرف مضر مشروبات الکلی باعث بار بیماری و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی می‌شود. استفاده مضر از الکل همچنین می‌تواند به سایر افراد مانند اعضای خانواده، دوستان، همکاران و غریبه‌ها آسیب برساند.

مصرف الکل عاملی در بیش از 200 بیماری، صدمات و سایر شرایط بهداشتی است. نوشیدن الکل با خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مانند اختلالات روانی و رفتاری، از جمله وابستگی به الکل و بیماری‌های غیرواگیر عمده مانند سیروز کبدی، برخی سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.

بخش قابل توجهی از بار بیماری ناشی از مصرف الکل ناشی از صدمات غیرعمدی و عمدی، از جمله آسیب‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای، خشونت و خودکشی است. آسیب‌های کشنده ناشی از الکل در گروه‌های سنی نسبتا جوان‌تر رخ می‌دهد.

‌عوامل مؤثر بر مصرف الکل و آسیب‌های مربوط به الکل

عوامل مختلفی که بر سطوح و الگوهای مصرف الکل و میزان مشکلات مربوط به الکل در جمعیت‌ها تأثیر می‌گذارد، در سطوح فردی و اجتماعی شناسایی شده است.

عوامل اجتماعی شامل سطح توسعه اقتصادی، فرهنگ، هنجارهای اجتماعی، در دسترس بودن الکل و اجرای سیاست‌های الکل است. اثرات نامطلوب سلامتی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از یک سطح و الگوی معین نوشیدن الکل برای جوامع فقیرتر بیشتر است.

عوامل فردی شامل سن، جنسیت، شرایط خانوادگی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی است. اگرچه هیچ عامل خطر واحدی وجود ندارد که غالب باشد، اما هرچه فرد آسیب‌پذیری بیشتری داشته باشد، احتمال ابتلا به مشکلات مرتبط با الکل در نتیجه مصرف الکل بیشتر می‌شود. افراد فقیرتر نسبت به افراد مرفه، آسیب‌های سلامتی و اجتماعی بیشتری را در اثر مصرف الکل تجربه می‌کنند.

تأثیر مصرف الکل بر پیامدهای مزمن و حاد سلامتی تا حد زیادی با حجم کل الکل مصرفی و الگوی نوشیدن مشخص می‌شود، به‌ویژه آن دسته از الگوهایی که با دوره‌های نوشیدن سنگین همراه است. زمینه نوشیدن نقش مهمی در بروز آسیب‌های مرتبط با الکل، به ویژه در نتیجه مسمومیت با الکل دارد. مصرف الکل می‌تواند نه‌تنها بر بروز بیماری‌ها، صدمات و سایر شرایط سلامتی، بلکه بر پیامدهای آنها و چگونگی تکامل آنها در طول زمان نیز تأثیر بگذارد. تفاوت‌های جنسیتی در مرگ‌و‌میر و عوارض ناشی از مصرف الکل و همچنین سطوح و الگوهای مصرف الکل وجود دارد. درصد مرگ‌و‌میر ناشی از مصرف الکل در میان مردان به 7.7 درصد از کل مرگ‌های جهانی در مقایسه با 2.6 درصد از کل مرگ‌ها در میان زنان می‌رسد. کل مصرف سرانه الکل در سال 2016 در میان مصرف‌کنندگان مرد و زن در سراسر جهان به طور متوسط 19.4 لیتر الکل خالص برای مردان و 7.0 لیتر برای زنان بوده است. استراتژی جهانی برای کاهش مصرف مضر الکل که توسط کشورهای عضو WHO در سال 2010 مورد توافق قرار گرفت، نشان‌دهنده اجماع بین‌المللی است که کاهش مصرف مضر الکل و بار بهداشتی و اجتماعی مرتبط با آن یک اولویت بهداشت عمومی است. این استراتژی راهنمایی برای اقدام در همه سطوح، از جمله 10 حوزه هدف توصیه‌شده برای گزینه‌های سیاستی و مداخلات برای اقدام ملی برای کاهش مصرف مضر الکل و اجزای اصلی اقدام جهانی برای حمایت و تکمیل فعالیت‌ها در سطح کشور ارائه می‌کند. به‌روزرسانی شواهد درمورد مقرون‌به‌صرفه‌بودن گزینه‌های سیاستی و مداخلات انجام‌شده در چارچوب برنامه اقدام جهانی برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر 2013-2020 مجموعه جدیدی از اقدامات توصیه‌شده توانمند و متمرکز برای کاهش استفاده مضر از الکل مقرون‌به‌صرفه‌ترین اقدامات، یا به اصطلاح بهترین خریدها، شامل افزایش مالیات بر مشروبات الکلی، تصویب و اجرای ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های جامع برای قرارگرفتن در معرض تبلیغات الکل در انواع مختلف رسانه‌ها و اعمال محدودیت در دسترسی به الکل خرده‌فروشی است.

با افزایش آگاهی از تأثیر مصرف الکل بر سلامت جهانی و افزایش چارچوب‌های بین‌المللی برای اقدام، تقاضا برای اطلاعات جهانی درمورد مصرف الکل و آسیب‌های ناشی از الکل و همچنین پاسخ‌های سیاستی مرتبط، به طور قابل توجهی افزایش یافته است. سیستم اطلاعات جهانی درباره الکل و سلامت (GISAH) توسط WHO ایجاد شده است تا به صورت پویا داده‌ها را درمورد سطوح و الگوهای مصرف الکل، سلامتی و پیامدهای اجتماعی منتسب به الکل و پاسخ‌های سیاست در همه سطوح ارائه دهد. دستیابی به کاهش مصرف مضر الکل در راستای اهداف گنجانده‌شده در دستور کار SDG 2030 و چارچوب جهانی نظارت بر بیماری‌های غیرواگیر سازمان جهانی بهداشت، مستلزم اقدام هماهنگ کشورها، حاکمیت جهانی مؤثر و مشارکت مناسب همه ذینفعان مربوطه است. با همکاری مؤثر، می‌توان پیامدهای منفی سلامتی و اجتماعی الکل را کاهش داد. باید توجه داشت اثرات اعتیاد به الکل بسیار فراتر از فردی است که از اعتیاد به الکل رنج می‌برد. وقتی فردی دچار سوءمصرف الکل است، می‌تواند طیف وسیعی از افراد از جمله همسر، خانواده و حتی فرزندانش را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین می‌تواند تأثیر زیادی بر جامعه، محل کار و جامعه به طور کلی داشته باشد.

‌هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی

مصرف الکل یک عامل خطر در ۲۵ بیماری و شرایط مزمن است. الکل همچنین نقش مهمی در برخی سرطان‌ها، شرایط روان‌پزشکی و بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی و گوارشی ایفا می‌کند. مصرف الکل همچنین می‌تواند خطر ابتلا به دیابت، سکته مغزی و بیماری قلبی را که قاتل شماره یک در آمریکاست، افزایش دهد. تخمین زده می‌شود که هر سال 28 میلیارد دلار برای مراقبت‌های بهداشتی مرتبط با الکل هزینه می‌شود که شامل درمان آسیب‌های غیرعمدی و عمدی ناشی از الکل می‌شود.

اثرات سوء‌مصرف الکل بر خانواده‌ها نشان می‌دهد که سوء‌مصرف الکل و اعتیاد هر دو نقش مستقیمی در خشونت شریک صمیمی دارند، مسائل مالی را در خانواده آسیب‌دیده ایجاد می‌کند، مهارت‌های تصمیم‌گیری را مختل می‌کند و عامل اصلی در موارد کودک‌آزاری و بی‌توجهی است.

هزینه‌های مالی ناشی از سوء‌مصرف الکل می‌تواند تأثیرات شگرفی بر خانواده نیز داشته باشد. با محوشدن مهارت‌های تصمیم‌گیری، افرادی که وابستگی به الکل دارند، بیشتر احتمال دارد که پول را غیرمسئولانه خرج کنند، در فعالیت‌های مجرمانه شرکت کنند و حتی باعث تخریب فیزیکی اموالی که در آن زندگی می‌کنند، منجر به اتهامات جنایی، هزینه‌های دادگاه و تقسیم ترتیبات زندگی می‌شود. اثرات اعتیاد به الکل بر خانواده می‌تواند مضر باشد.

کودکانی که در خانه‌هایی بزرگ شده‌اند که سوءمصرف الکل در آنها مشکل‌ساز است، احتمال بیشتری دارد که خودشان دچار اختلالات مصرف الکل شوند. بار دیگر، ممکن است به نظر برسد که کودکان از مسائل دور نگه داشته می‌شوند، اما تأثیرات بسیاری وجود دارد که می‌تواند بدون قصد و غرض از سوی سرپرستان منتقل شود.
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: