کد خبر: ۳۲۸۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۶ تير ۱۴۰۲ - 2023July 07
سوء‌هاضمه، اساسا اصطلاحی فراگیر برای ناراحتی بالای شکم است که علائم آن ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و ممکن است شامل احساس سوزش، پری بعد از صرف غذا، نفخ، حالت تهوع و موارد دیگر باشد.
شفا آنلاین>سلامت>بدن ما به تغییر فصل‌ها واکنش نشان می‌دهد و شاید متوجه شده باشید با آغاز فصل بهار موهای شما سریعتر رشد می‌کند و یا به‌طور مشابه، برخی از افراد ممکن است علائم سوءهاضمه بیشتری را در طول تابستان تجربه کنند. آیا این موارد صرفا تصادفی است یا توضیح علمی برای این ناراحتی‌های فصلی وجود دارد؟

به گزارش شفا آنلاین:سوء‌هاضمه، اساسا اصطلاحی فراگیر برای ناراحتی بالای شکم است که علائم آن ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و ممکن است شامل احساس سوزش، پری بعد از صرف غذا، نفخ، حالت تهوع و موارد دیگر باشد. برای برخی افراد، سوء‌هاضمه ممکن است به صورت پراکنده یا به‌طور منظم تجربه شود.

در حالی که سوءهاضمه به خودی خود یک بیماری نیست اما می‌تواند نشان دهنده یک وضعیت عدم سلامت باشد، در بسیاری از موارد، احساس سوء‌هاضمه ممکن است توسط یک محرک ایجاد شود اما این مورد چه ربطی به آفتاب، شنا و کباب‌های تابستانی دارد؟

اگر در طول ماه‌های تابستان بیشتر با سوء‌هاضمه درگیر هستید، به خوبی می‌تواند آن را به آب و هوا مرتبط کرد. مدیر پزشکی مرکز سلامت آمریکا، دکتر مانوج کوتری گفت که با افزایش دما، جریان خون ما به نواحی دیگر بدن هدایت می‌شود تا ما را خنک نگه دارد. در نتیجه، عملکرد هضم غذای ما آهسته می‌شود و ما را بیشتر در معرض سوءهاضمه قرار می‌دهد.

همراه با دمای گرم، خطر کم آبی بدن نیز افزایش می‌یابد که هضم آنچه می‌خوریم را برای بدن چالش برانگیزتر می‌کند. اگر برخی از غذاها مانند همبرگر یا سیب زمینی سرخ کرده را در تابستان مصرف می‌کنید، ممکن است این مشکل تشدید شود. بدن برای هضم این مواد غذایی به زمان بیشتری نیاز دارد در نتیجه علائم سوءهاضمه را ایجاد کند.

از طرف دیگر، اگرچه ممکن است مدرسه بچه‌ها تعطیل باشد اما به این معنی نیست که برنامه‌های تابستانی ما کمتر شلوغ است. دورهمی‌ها، عروسی‌ها، تعطیلات و موارد دیگر، همه این فعالیت‌ها می‌توانند استرس بیشتری بر بدن وارد کنند و متعاقبا بر سلامت روده ما تاثیر بگذارند.

اگرچه ممکن است آب و هوا خارج از کنترل ما باشد اما راه‌های دیگری وجود دارد که می‌توانیم به رفع سوءهاضمه کمک کنیم تا بهترین استفاده را از تابستان خود ببریم. برای شروع، کارشناسان در کلینیک مایو آمریکا توصیه کردند که از محرک‌های شناخته شده غذایی اجتناب کنید.

محرک‌های غذایی ممکن است شامل غذاهای تند یا فرآوری شده همچنین کافئین باشد. در حالی که این اجتناب ممکن است همیشه امکان‌پذیر نباشد اما اندازه‌های کوچکتر و صرف زمان بیشتر برای جویدن ممکن است به بدن ما کمک کند. خوردن منظم‌تر نیز ممکن است علائم سوء‌هاضمه را بهبود بخشد. به جای خوردن یک صبحانه، ناهار و شام قابل توجه، سعی کنید آن را به پنج یا ۶ میان وعده در طول روز تقسیم کنید.

روش دیگر، برای کمک به پایین نگه داشتن سطح استرس، خودمراقبتی است که ممکن است شامل یادداشت روزانه، مدیتیشن، صحبت با یک دوست قابل اعتماد و استراحت زیاد باشد.

ورزش نیز می‌تواند مفید باشد. فعالیت بدنی نه تنها به کاهش استرس کمک می‌کند، بلکه هضم غذا را نیز تقویت می‌کند. در نهایت، اگر مشکوک هستید که داروهای تجویزی ممکن است باعث سوءهاضمه شما شود، با پزشک خود صحبت کنید. این مورد می‌تواند در داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم نیز صادق باشد بنابراین، سعی کنید از مصرف این داروها خودداری کنید و به جای آنها یک آنتی اسید بدون نسخه جایگزین کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: