کد خبر: ۳۲۸۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۱۴ تير ۱۴۰۲ - 2023July 05
در این پرونده با مجموعه‌ای از جرائم از قبیل انواع کلاهبرداری، سرقت، رابطه نا مشروع، انتشار تصاویر مبتذل و مستهجن و غیره مواجه هستیم و تمام این جرائم بر مبنای آشنایی و جلب اعتماد بزه‌دیدگان در فضای مجازی صورت گرفته است.

شفا آنلاین>سلامت>یک مجرم اینترنتی بعد از اغفال زنان به بهانه‌های مختلف آنان را فریب می‌داد و از آنان فیلم سیاه می‌گرفت.

به گزارش شفا آنلاین:معاون دادستان مشهد گفت: در این پرونده با مجموعه‌ای از جرائم از قبیل انواع کلاهبرداری، سرقت، رابطه نامشروع، انتشار تصاویر مبتذل و مستهجن و غیره مواجه هستیم و تمام این جرائم بر مبنای آشنایی و جلب اعتماد بزه‌دیدگان در فضای مجازی صورت گرفته است.

قاضی فرزاد بهشتی توندری با بیان این موضوع که بسیاری از جرائمی که در فضای حقیقی به وقوع می‌پیوندد در پی اعتماد به اشخاص با هویت های نامعلوم در بستر فضای مجازی می باشد، نسبت به اعتماد کردن به پیام های تبلیغاتی منتشر شده در فضای مجازی و انجام ملاقات حضوری با آگهی دهندگان بدون در نظر گرفتن تمهیدات لازم هشدار داد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و سرپرست دادسرای جرائم رایانه ای مشهد ضمن برشمردن تعدادی از آسیب هایی که در پی آشنایی های مجازی رخ می دهد اظهارداشت: در موارد متعددی ملاحظه می‌شود که شخص بزه دیده با بی دقتی و نادیده گرفتن هشدارهای قضایی و انتظامی اسباب گرفتاری خود و اطرافیان خود را فراهم می‌کند؛ بارها هشدار داده شده که شهروندان در مواجهه با تبلیغات فضای مجازی قبل از رؤیت کالا و انجام تحقیقات لازم، از هرگونه پرداخت وجه به عنوان بیعانه یا هر عنوان دیگر جداً خودداری کنند، با این حال هنوز بسیاری از اشخاص به این مهم توجه نمی‌کنند و بخش عمده ای از مراجعات روزانه به مراجع انتظامی و قضایی مربوط به همین مسئله است.

وی افزود: بخش دیگری از جرائم مهم این فضا مربوط به آگهی های استخدام به خصوص استخدام بانوان به عنوان منشی و ... است که در موارد متعددی پس از حضور اشخاص اقدامات مجرمانه از قبیل سرقت طلاجات و حتی در یک پرونده فرد پس از برقراری ارتباط نامشروع و اقدامات مجرمانه نسبت به فیلمبرداری از بزه دیده اقدام کرده، سپس با تهدید به انتشار فیلم و عکس، وی را از طرح شکایت منصرف و حتی در برخی موارد بارها عمل مجرمانه خود را تکرار کرده است.

قاضی بهشتی با اشاره به یکی از پرونده‌های در دست اقدام در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد مقدس که دارای تعدادی شاکی است گفت: در این پرونده با مجموعه‌ای از جرائم از قبیل انواع کلاهبرداری، سرقت، رابطه نامشروع، انتشار تصاویر مبتذل و مستهجن و غیره مواجه هستیم و نکته جالب این است که کلیه این جرائم بر مبنای آشنایی و جلب اعتماد بزه دیدگان در فضای مجازی صورت گرفته است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در تشریح ابعاد این پرونده افزود: متهم  «ح.ح» که دارای سوابق متعدد کیفری بوده و بعضاً با نام مستعار احسان نیز خود را معرفی کرده است، قربانیان خود را از طریق فضای مجازی شناسایی و پس از جلب اعتماد و قرار حضوری ( تحت عنوان همکاری شغلی،دوستی یا آشنایی به منظور ازدواج ) اقدام به سرقت اموال و طلاجات و برقراری رابطه نامشروع با قربانیان و تهیه عکس و فیلم از نامبردگان به منظور اطمینان از عدم شکایت کرده است. همچنین در مواردی کارت عابر بانک بزه دیدگان را نیز به زور دریافت و آن را تخلیه کرده است. در یک مورد نیز کارت بانکی شاکیه و خواهر وی را دریافت و از آن به منظور واریز و برداشت وجوه حاصل از کلاهبرداری (پولشویی) بهره برده است.

قاضی بهشتی گفت: یکی دیگر از اقدامات مجرمانه متهم، کلاهبرداری در قالب آگهی اجاره‌ سوییت و اماکن اقامتی و دریافت بیعانه و عدم پاسخگویی به افراد و بلاک کردن آنان بوده است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی با بیان این نکته که در اکثر موارد بزه دیدگان قربانی ساده لوحی یا طمع خود می شوند؛ اکیداً از همه شهروندان تقاضا کرد نسبت به رعایت توصیه های قضایی و انتظامی اهتمام ویژه داشته باشند.

سرپرست دادسرای ناحیه 7 مشهد ویژه فضای مجازی از شهروندان خواست تا به موارد زیر توجه کنند: از ملاقات حضوری با افرادی که در فضای مجازی با آنها آشنا می شوید، خودداری کنید. ابزارهای ارتباطی نوین ابزارهای ارتباط شمایند، نه مدیر ارتباطاتتان. یکی از شایعترین راههای تجاوز به عنف، سوء استفاده از موقعیت شخصی است؛ لذا به هنگام مواجهه با  آگهی جذب منشی و... قبل از مراجعه و شروع به کار، تحقیقات کافی را انجام داده و اطمینان حاصل کنید.

از در اختیار گذاشتن تلفن همراه ، دوربین و عکس خود به افراد نامطمئن، خودداری نمایید . به هنگام احساس نا امنی و تهدید افراد به انتشار فیلم، تصاویر و اطلاعات شخصی، مراتب را سریعاً پلیس، اطلاع دهید. در هنگام خرید کالایی که از طریق فضای مجازی تبلیغ گردیده و قصد خرید آن را دارید، از پرداخت وجه بیعانه، قبل از اطمینان، خودداری کنید و از خرید کالایی که با تبلیغات در فضای مجازی با آن آشنا شده اید، و عرضه ی آن در محلّ های غیر عمومی است، خودداری نمایید.

افراد سود جو با استفاده از پیج های فیک و یا آیدی های ناشناس، نسبت به انتشار پیام هایی مثل اجاره ی منزل، استخدام با حقوق و مزایای عالی و ... از طریق سایت دیوار یا شبکه های اجتماعی ( اینستاگرام و ... ) اقدام به شناسایی و اغفال سوژه های خود می‌کنند و با این شگرد، کلاهبرداری های متعددی انجام می دهند، لذا به هنگام مواجهه با این گونه آگهی ها، اطمینان لازم را از صحت موضوع انجام داده، و در صورت بروز هر گونه مشکل، مراتب را سریعاً به پلیس، اطلاع دهید.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: