کد خبر: ۳۲۸۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۴ تير ۱۴۰۲ - 2023July 05
مراکز خدمات زیبایی مُجاز، اعم از مطب پزشکان، کلینک‌ها و مؤسسه‌های بهداشتی درمانی و لیزر و کاشت مو، تا اواسط دهه ۹۰، در شیراز انگشت شمار بود، اما اکنون در هر خیابان و حتی محله‌ای، نمونه‌ای از آنها دیده می‌شود
شفا آنلاین>سلامت> از یک دهه قبل که برخی پزشکان متخصص و فوق‌تخصص به سمت انجام عمل‌های زیبایی تمایل پیدا کردند، بسیاری از آگاهان پیش‌بینی می‌کردند که اگر توازن درآمد بین رشته‌های مختلف پزشکی حفظ نشود، شاهد کاهش تمایل برای تحصیل در رشته‌هایی که درآمد کمتری دارند، خواهیم بود؛ از سال گذشته نمود و بروز این فرضیه را به عینه می‌بینیم.

به گزارش شفا آنلاین:رشد روزافزون تمایل به انجام عمل‌های زیبایی، از اقدامات کوچکی نظیر تزریق ژل و بوتاکس یا لیزر گرفته تا اعمال جراحی ریز و درشت، طی سال‌های اخیر تنها محدود به جامعه بانوان نبوده و اکنون شمار کثیری از متقاضیان دریافت این خدمات که نمی‌توان نام بیمار بر آنان گذاشت، را مردان تشکیل می‌دهند.

 رشد مطب‌ها و کلینک‌های ارائه دهنده خدمات زیبایی، حداقل در شیراز به عنوان یکی از قطب‌های پزشکی کشور و پایتخت بلامنازع عمل‌های جراحی زیبایی، قارچ‌گونه بوده و اکنون در هر نقطه از این کلانشهر، حداقل چندین مطب برای ارائه خدمات سرپایی زیبایی وجود دارد. این نشان‌دهنده تمایل روزافزون مردم به زیبایی است. موضوعی که هیچ کس نمی‌تواند آن را کتمان و انکار کند.

مراکز خدمات زیبایی مُجاز، اعم از مطب پزشکان، کلینک‌ها و مؤسسه‌های بهداشتی درمانی و لیزر و کاشت مو، تا اواسط دهه ۹۰، در شیراز انگشت شمار بود، اما اکنون در هر خیابان و حتی محله‌ای، نمونه‌ای از آنها دیده می‌شود؛ مراکزی که کمترین سطح ارائه خدمات آنها یعنی تزریق ژل و بوتاکس، برای ایجاد کنندگان و گردانندگانش، درآمدهای سرشاری به دنبال داشته است.

در کنار این مراکز، شاهد گسترش فعالیت مؤسسه‌ها و واحدهای صنفی دارا یا فاقد مجوز وارد و عرضه کننده تجهیزات و لوازم پزشکی و پروتز، مواد و داروهای مورد نیاز و .... نیز هستیم، به طوریکه امروز یک محدوده وسیع از مرکز شهر شیراز به عرضه کنندگان اینگونه خدمات اختصاص یافته و همچنان رو به گسترش است.

گزارش میدانی حاکیست که از میان جمعیت کثیر متقاضی خدمات بهداشتی درمانی غیربومی که به شیراز سفر می‌کنند، شمار زیادی متقاضی کاشت مو، انجام عمل جراحی زیبایی بینی، فک و صورت و ... هستند؛ خدماتی که بیمه‌ها آن را پوشش نمی‌دهند و هزینه بسیار بسیار زیادی دارد.

به گفته شماری از مراجعه کنندگان، تا سال گذشته و قبل از افزایش هزینه‌های دارو و درمان، هزینه انجام یک عمل زیبایی بینی توسط یک جراح فوق تخصص در بیمارستان خصوصی، حداقل ۵۰ میلیون تومان بود؛ اما امسال این هزینه رشدی حدود دو برابری داشته است.

گرانی خدمات در زمینه زیبایی، در کنار درآمدهای فراوانی که برای عده‌ای به همراه داشته، عوارض بعضا جبران ناپذیری را هم به دنبال دارد. یکی از این عوارض، کاهش جدی تقاضا بین پزشکان عمومی برای گذراندن دوره تخصص در رشته‌های نظیر بیهوشی،طب اورژانس، داخلی، عفونی، اطفال..... بوده است؛ اگرچه بخشی از این مشکل به مسیر طولانی و بسیار دشوار رسیدن به مدرک تخصص و فوق تخصص در پزشکی است.

نظر معاون درمان علوم پزشکی شیراز

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص گفت: امروز با این حقیقت تلخ مواجه شده‌ایم که بسیاری از رشته‌های تخصصی در حوزه پزشکی، بدون متقاضی است!

دکتر مهرداد شریفی که خود از پزشکان فوق تخصص جراحی است، گفت: امروز به دلیل نبود توازن درآمدهای رشته‌های مختلف پزشکی، بسیاری از پزشکان عمومی فارغ التحصیل شده، ترجیح می‌دهند با همان مدرک پزشک عمومی فعالیت کنند یا در رشته‌هایی خاص ادامه تحصیل بدهند.

شریفی یکی از علل بروز این مشکل را تغییرات بسیار اندک در تعرفه درمانی دانست و گفت: امسال تنها ۲۵ درصد به تعرفه درمانی اضافه شده حال آنکه این عدد حتی با تورم هم همخوانی ندارد؛ از طرفی میزان درآمدی که یک پزشک از محل ارائه خدمات زیبایی کسب می‌کند، بیشتر از درآمدی است که برخی پزشکان متخصص دارند.

معاون درمان علوم پزشکی شیراز در پاسخ به اینکه، افزایش تعرفه، به معنای فشار آمدن به مردم و به نوعی تاثیرگذار بر تورم است، گفت: تقاضای وزارت بهداشت، افزایش تعرفه و اضافه شدن آن به سهم سازمان‌های بیمه‌گر و دولت بوده است، نه اینکه به دنبال تحمیل هزینه جدید به سبد مردم باشد.

شریفی با اشاره به اینکه امروز در شیراز فرانشیز درمانگاه‌های دولتی افزایش یافته اما این افزایش از جیب مردم نبوده است، گفت: بحث کاهش اقبال به رشته‌هایی نظیر اطفال، قلب و عروق، داخلی، عفونی، بیهوشی و ... زنگ خطری جدی را به صدا درآورده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ابراز تاسف از اینکه امسال این دانشگاه برای اولین بار، فارغ‌التحصیل در بعضی رشته‌ها، مانند بیهوشی نداشتیم، گفت: در کشور با کمبود متخصص بیهوشی مواجه هستیم، ما در شیراز رزیدنت دستیار بیهوشی نداریم و سال آینده هم فارغ‌التحصیل این رشته را نخواهیم داشت.

شریفی با اشاره به اینکه نبود تقاضا در رشته‌های تخصصی پایه نظیر داخلی را یک ضرر جبران ناپذیر دانست و گفت: این مشکل در ابعاد آموزشی، پژوهشی و درمانی خود را طی دوره زمانی کوتاه مدت نشان می‌دهد.

وی با تائید اینکه بعضی از دانشجویان دوره‌های تخصص، با انصراف از ادامه تحصیل، خواستار ادامه فعالیت به عنوان پزشک عمومی هستند! گفت: اگر برای حل این مشکل، چاره‌اندیشی در سطح کلان کشور انجام نشود، شاهد آسیب‌های جدی در آینده خواهیم بود.

شریفی با بیان اینکه کسب درآمد از مسیر ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی پزشکی در زمینه زیبایی، فاقد اشکال است، گفت: به نظر می‌رسد باید به دنبال توازن بخشیدن به درآمد پزشکان متخصص و فوق‌تخصص در همه رشته‌ها باشیم، اگرنه در آینده نه چندان دور، با کمبود یا نبود متخصص اطفال، عمومی، بیهوشی، داخلی، چشم و ... مواجه خواهیم بود.

 با توجه به سیاست‌های ایران برای تبدیل شدن به قطب ارائه خدمات درمانی و رشد متناسب در توریسم درمانی، ضرورت داشتن برنامه‌ریزی مناسب و متناسب، به شدت احساس می‌شود.

قطعا کاهش تمایل به تحصیل در بعضی از رشته‌های تخصصی پزشکی، در آینده‌ای نه چندان دور، حتی شهرها و استان‌هایی که امروز به عنوان قطب پزشکی مطرح‌اند یا به دنبال رسیدن به این نقطه تلاش می‌کنند را با معضل و مانعی جدی مواجه خواهد کرد.

صاحب‌نظران معتقد هستند که اگرچه زمان را از دست داده‌ایم اما اگر چاره اندیشی مناسبی برای این مشکل در سطح کلان کشور انجام نشود، در سال‌های آینده نیازمند وارد کردن پزشک متخصص در بعضی از رشته‌ها، خواهیم بود.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: