کد خبر: ۳۲۸۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۱۴ تير ۱۴۰۲ - 2023July 05
ابتدا لازم است براین توضیح تاکید کنم که وقتی صحبت از تخلفات با موضوع کنکور سراسری می‌شود، منظور این نیست که در فرآیند کنکور تخلفی رخ داده باشد، بلکه منظور افرادی هستند که در پوشش کنکور یا به بهانه آن اقدام به سودجویی و انجام اقدامات مجرمانه کرده‌اند
شفا آنلاین>سلامت>معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا گفت: امسال با کمک رسانه‌ها و ارتقای سواد رسانه‌ای مردم آمار جرائم کنکوری و تعداد مالباختگان در حوزه فروش سوالات کنکور و به طور کلی تخلفات این حوزه روند کاهشی داشته است.

به گزارش شفا آنلاین: سرهنگ رامین پاشایی معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا به این پرسش که آیا در سال ۱۴۰۲ تخلفات حول موضوع کنکور سراسری افزایش داشته است، پاسخ منفی داد و معتقد بود که امسال در نتیجه اطلاع‌رسانی خوب رسانه‌ها این جرائم این حوزه کمتر هم شده است.

سرهنگ پاشایی اظهار کرد: ابتدا لازم است براین توضیح تاکید کنم که وقتی صحبت از تخلفات با موضوع کنکور سراسری می‌شود، منظور این نیست که در فرآیند کنکور تخلفی رخ داده باشد، بلکه منظور افرادی هستند که در پوشش کنکور یا به بهانه آن اقدام به سودجویی و انجام اقدامات مجرمانه کرده‌اند. منشا چنین اقدامات مجرمانه‌ای نیز به حدود یک دهه قبل و شروع توسعه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در کشور بازمی‌گردد. از آن زمان تاکنون ماهمواره در ایام منتهی به کنکور با پدیده فروش سوال‌های کنکور و ... مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد:‌ در واقع اگر بخواهم بهتر بگویم، مجرمان سایبری اقدام به مانیتورینگ و رصد رویدادها و فضای مجازی کرده و هربار با دستمایه قرار داده هر یک از رویدادها یا موضوعات روز در فضای مجازی اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌کنند، راهکار مقابله با این افراد سودجو ارتقاء دانش و سواد رسانه‌ای مردم و به خصوص کاربران شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است. حالا این‌بار هم نزدیکی به کنکور بهانه‌ای برای افراد سودجو شده است، کما اینکه تا همین چند روز پیش یکی از بهانه‌های آنان فروش سوالات امتحان نهایی بود.

پررنگ شدن حضور سودجویان در فضای مجازی

معاون پلیس فتا فراجا با بیان اینکه پس از شیوع کرونا و استفاده بیشتر مردم از فضای مجازی، حضور سودجویان برای ارتکاب چنین اقدامات مجرمانه‌ای نیز افزایش یافت، خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه عمدتا پیام رسان‌های غیربومی به محلی برای افراد سودجو بدل شده است. در همین موضوع کنکور تیم‌های رصد پلیس فتا موارد متعددی از انتشار آگهی‌های فروش سوالات کنکور سراسری را مورد شناسایی قرار داده و با آن برخورد هم کردند.

پاشایی با بیان اینکه پلیس فتا همواره در تلاش است تا خود را یک گام از مجرمان سایبری جلوتر نگه‌دارد، گفت: ما هم در پلیس فتا، تقویم عملیاتی و رویدادی داریم و برابر با آن اقدام به رصد و پایش فضای مجازی کرده و با متخلفان برخورد می‌کنیم. ما در آستانه کنکور در کارگروه‌های ویژه تخصصی و عملیاتی با مجرمان سایبری در حوزه فروش سوال‌های کنکور مقابله کردیم. این کارگروه‌ها در پلیس‌ فتای تمام شهرها و استان‌ها دایر شده است.

منبع فروشندگان سوالات کنکور کجاست؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فروشندگان سوالات کنکور سراسری ۱۴۰۲ به این سوالات دسترسی دارند یا خیر نیز گفت:‌ به طور قطع می‌توانم بگویم که حداقل در سال‌های اخیر هیچ‌گاه سوالات کنکور سراسری تا قبل از شروع آزمون لو نرفته و کسی از آن خبر نداشته است. این‌ها درپی تدابیر شدیدی است که از سوی سازمان سنجش برای قرنطینه لحاظ شده و پلیس نیز در آن مشارکت دارد. پس با چنین شرایطی باید بگویم که افراد سودجو نیز هیچ ارتباطی با منابع سوالات ندارند و ادعایشان کذب است.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا ادامه داد:‌ در این شرایط افراد سودجو چندین روش را انتخاب کرده و بر اساس آن از مردم کلاهبرداری می‌کنند. اول اینکه ادعای فروش سوالات کنکور را مطرح کرده و پس از دریافت پول دیگر پاسخگوی تماس مشتریان نخواهند بود. دوم اینکه مشتریان خود را به درگاه‌های جعلی هدایت کرده و اقدام به تخلیه کامل حساب بانکی آنان می‌کنند و حالت سوم هم این است که سوالات سال‌های گذشته یا حتی سوالات غلط را به عنوان سوالات کنکور به مشتریان خود می‌فروشند و از این طریق ضرر جبران ناپذیری را به این افراد وارد می‌کنند.


پاشایی درباره انتشار برخی تصاویر از برگه سوالات کنکور در فضای مجازی نیز تصریح کرد:‌این مربوط به بعد از کنکور است. موردی نداشتیم که تصویر برگه قبل از شروع کنکور منتشر شده باشد. معمولا اینطور است که در مواردی ۲۰ دقیقه بعد از شروع کنکور تصویر برگه منتشر شده است، که اینکار نباید انجام شود، اما واقعیت این است که انتشار آن نیزچندان موثر نیست و وقتی داوطلب در سر جلسه کنکور حضور دارد دیگر انتشار سوال کمکی به او نخواهد کرد. اما به هرحال پلیس با چنین مواردی نیز برخورد خواهد کرد. از زمان شروع کنکور مراقبان کنکور باید از این موضوع مراقبت کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر به طور مستقیم یعنی به عنوان شرکت کننده یا به عنوان عضوی از خانواده کنکوری‌ها با این موضوع در ارتباط هستند، گفت: همین موضوع نیز سبب شده تا برخی از افراد سودجو و مغرض آن را به عنوان دستاویزی برای اثرگذاری روانی بر جامعه استفاده کنند. دشمنان قصد دارند تا جریان علمی کشور را بی‌اعتبار کنند و از این رو به شایعات دامن می‌زنند.

تقلب در کنکور با دکمه، ساعت و خودکار

پاشایی ادامه داد:‌ گاهی افراد سودجو با یک دکمه، ساعت، خودکار و ... می‌تواند به عنوان ابزاری هوشمند عمل کرده و افراد سودجو با استفاده از آن اقدام به عکس گرفتن از پرسشنامه کنکور کنند. ما در این خصوص توصیه‌هایی را مطرح کرده و به دستگاه‌های مربوطه منتقل کرده‌ایم  و امیدواریم که بتوان چنین مواردی را اجرایی کرد. البته تاکنون هم اقدامات خوبی انجام شده است. مراقبان آزمون باید بسیار هوشیار باشند و هماهنگی خوبی نیز میان پلیس و دستگاه‌های مرتبط با برگزاری کنکور وجود دارد.

معاون اجتماعی پلیس فتا فراجا درباره اینکه آیا در سال‌های اخیر تخلفات مرتبط با کنکور افزایش یافته یا خیر اظهارکرد: باز هم تاکید می‌کنم که این تخلفات ربطی با اساس کنکور ندارد و در واقع تخلفات در پوشش یا به بهانه کنکور است. اما باید بگویم که امسال با کمک رسانه‌ها و ارتقاء سواد رسانه‌ای مردم آمار جرایم و تعداد مالباختگان در حوزه فروش سوال‌های کنکور و به طورکلی تخلفات این حوزه روندی کاهشی داشته باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: