کد خبر: ۳۲۸۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۳ تير ۱۴۰۲ - 2023July 04
روش‌های مختلفی برای پیشگیری و درمان این بیماری وجود دارد که شامل: ۱) درمان دارویی با استفاده از دارو‌های شیمیایی و گیاهی ۲) درمان جراحی ۳) سنگ شکنی با امواج صوتی (لیتوتریپسی) است
شفا آنلاین>سلامت>بسیاری از افراد در طول زندگی خود با مشکل التهاب کیسه صفرا همراه با سنگ صفرا مواجه می شوند که اغلب به علت مصرف چربی زیاد، دیده می‌شود. برخی روش‌های درمان گیاهی می‌تواند به رفع این مشکل و سالم نگه داشتن کبد کمک کند.

به گزارش شفا آنلاین: سنگ های کیسه صفرا، سنگ های کلسترولی کوچکی هستند که معمولاً در کیسه صفرا تشکیل می شوند. این سنگ ها هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و اغلب نیازی به درمان ندارند، اما اگر این سنگ ها کانال های کیسه صفرا را مسدود کنند، دردهای شدیدی در شکم ایجاد می کنند که حدود یک تا پنج ساعت طول می کشند. برخی از افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا که عوارضی مانند کوله سیستیت (التهاب کیسه صفرا) را تجربه می کنند ، نیاز به مداخله پزشکی دارند. همچنین التهاب کیسه صفرا همراه با سنگ صفرا، اغلب به علت مصرف چربی زیاد، دیده می‌شود. مهمترین علائم کلیدی آن نیز درد شدید قولنجی، زردی، مدفوع تکه تکه است. 

درمان التهاب کیسه صفرا با مصرف گیاهان دارویی
آیا درمان سنگ کیسه صفرا با گیاهان دارویی ممکن است؟

روش‌های مختلفی برای پیشگیری و درمان این بیماری وجود دارد که شامل:  ۱) درمان دارویی با استفاده از دارو‌های شیمیایی و گیاهی ۲) درمان جراحی ۳) سنگ شکنی با امواج صوتی (لیتوتریپسی) است. از جمله روش‌های پیشگیری و درمان سنگ کیسه صفرا (و اختلالات صفراوی) استفاده از گیاهان دارویی و دارو‌های با منشاء گیاهی است. برخی از این موارد به راحتی در خانه قابل انجام است.

چندین روش خانگی ساده وجود دارد که به شما در محافظت در برابر سنگ‌های کیسه صفرا و درمان آن‌ها همراه با معالجه پزشکی کمک می‌کنند. اما شما همیشه باید قبل از استفاده از هر روش درمانی، برای رعایت ایمنی خود با پزشک مشورت کنید. این درمان‌های خانگی عبارتند از:

۱. درمان کیسه صفرا با سرکه سیب
ماهیت اسیدی سرکه سیب برای جلوگیری از تولید کلسترول کبد که مسئول تشکیل سنگ کلیه است، بسیار مفید است. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب سیب تازه مخلوط کنید و بنوشید. همچنین می‌توانید دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق آب لیمو ترش مخلوط کنید و آن‌ها را در یک لیوان آب داغ بریزید و بنوشید. توصیه می‌شود که این نوشیدنی‌ها را صبح‌ها و با معده خالی معده خالی مصرف کنید تا به تسکین درد و شکسته شدن سنگ‌ها کمک کنند.

۲. درمان کیسه صفرا با آب لیمو
تأثیر آب لیمو برای درمان کیسه صفرا شبیه به سرکه سیب است.  آب لیمو تازه را هر روز با معده خالی بنوشید و بلافاصله بعد از آن یک لیوان آب بنوشید. همچنین می‌توانید چهار قاشق چایخوری آب لیمو تازه را با یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و آن را با معده خالی بنوشید.

۳. درمان سنگ کیسه صفرا با نعناع

نعناع به بهبود هضم در بدن کمک می‌کند و حاوی ترکیبی به نام ترپن است که برای تجزیه سنگ‌های کیسه صفرا اهمیت دارد و خاصیت تسکین دهنده آن برای کاهش درد مفید است. یک لیوان آب بجوشانید و یک قاشق غذاخوری نعناع خشک شده را به آن اضافه کنید. بعد از جوش آمدن مخلوط، آن را بپوشانید و بگذارید پنج دقیقه دور از حرارت بماند. سپس یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید و به صورت گرم بنوشید.

۴. درمان کیسه صفرا با آب سبزیجات

نوشیدن مقداری آب تازه سبزیجات مختلف مانند چغندر، خیار و هویج می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.  چغندر به تمیز کردن کبد و تقویت کیسه صفرا کمک می‌کند، در حالی که خیار سرشار از آب است که عملکرد کبد و کیسه صفرا را بهبود می‌بخشد. آب یک عدد چغندر را با یک عدد خیار و چهار عدد هویج متوسط ​​مخلوط کنید. نوشیدنی را به خوبی هم بزنید و روزی دو بار بنوشید.

۵. درمان کیسه صفرا با دانه پسیلیوم

این دانه‌ها منبع خوبی از فیبر محلول هستند که به حل کلسترول کمک می‌کنند که توسط سنگ‌های کیسه صفرا تشکیل می‌شوند. این دانه‌ها به آرامی سنگ‌ها را تجزیه می‌کنند. همچنین خوردن دانه‌های پسیلیوم می‌تواند از یبوست جلوگیری کند و احتمال ابتلا به سنگ صفرا را کاهش دهد. یک قاشق چایخوری پودر دانه پسیلیوم را به یک لیوان آب اضافه کنید. حتما آن را خوب هم بزنید و به صورت روزانه بنوشید. اگر این دستور العمل را رعایت کنید، باید مقدار زیادی آب بنوشید تا دچار کمبود آب نشوید، زیرا دانه‌های پسیلیوم مقدار زیادی از آب بدن را جذب می‌کنند.

۶. درمان کیسه صفرا با گلابی

خوردن گلابی به تسکین درد ناشی از سنگ‌های صفراوی کمک می‌کند. وجود پکتین در آن باعث کاهش کلسترول تشکیل دهنده سنگ کیسه صفرا می‌شود و به آسان‌تر شدن دفع آن‌ها کمک می‌کند.نصف فنجان آب گلابی را به نصف فنجان آب گرم اضافه کنید. دو قاشق چایخوری عسل را به آن‌ها اضافه کرده و بنوشید.

۷. مصرف زرشک و گل برفی

 مصرف زرشک و گل برفی می‌تواند برای درمان این عارضه موثر باشد. زرشک محرک جریان صفرا و برطرف کننده احتقان کبد، تلخ و ملین است. ۱۵ گرم این گیاه را می‌توانید در ۶۰۰ میلی لیتر آب بجوشانید و روزی ۸ میلی لیتر تنتور آن را مصرف کنید. می‌توانید این گیاه را با ضد التهاب‌هایی مانند گلدن سیل (۵ قطره تنتور در هر دوز) و تونیک‌های کبد مانند ورون یا کنگر فرنگی ترکیب کنید. این گیاه را نباید در دوران بارداری مصرف کنید.

گل برفی نیز محرک جریان صفرا و کار کبد، ملین و پاک کننده است. جوشانده این گیاه را در هر دوز با یک قاشق یا روزی حداکثر ۵ میلی لیتر تنتور با تونیک‌ها یا محرک‌های کبد مانند قاصدک، خار مریم، کاسنی یا آگاو و ضد التهاب هایی، چون همیشه بهار ترکیب کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: