کد خبر: ۳۲۸۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۲ تير ۱۴۰۲ - 2023July 03
سندروم بینایی استفاده از کامپیوتر (cvs) به مجموعه اختلالات بینایی و چشمی اشاره دارد که افراد حین استفاده از صفحات دیجیتالی مانند کامپیوتر، تبلت و موبایل تجربه می‌کنند.
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیأت مدیره انجمن علمی اپتومتری ایران نسبت به تبعات شیوع سندروم بینایی استفاده از کامپیوتر هشدار داد.

به گزارش شفا آنلاین: تقی نقدی، عضو هیأت مدیره انجمن علمی اپتومتری ایران به سندروم بینایی استفاده از کامپیوتر اشاره کرد و گفت: این سندروم یکی از اختلالات بینایی است که با دیجیتالی شدن زندگی و آموزش‌ها شاهد افزایش شیوع آن در بین دانش‌آموزان، دانشجویان و همه افرادی هستیم که با توجه به شغل خود به نحوی با صفحات دیجیتالی در ارتباط هستند.

وی افزود: سندروم بینایی استفاده از کامپیوتر (cvs) به مجموعه اختلالات بینایی و چشمی اشاره دارد که افراد حین استفاده از صفحات دیجیتالی مانند کامپیوتر، تبلت و موبایل تجربه می‌کنند.

به گفته نقدی، این اختلال صرفاً مختص کاربران کامپیوتر نیست و با توجه به افزایش آموزش‌های مجازی و تبدیل شدن این نوع آموزش به یکی از روش‌های تدریس در سیستم آموزشی کشور توجه به این اختلال بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: این اختلال همراه با یک سری علائم بینایی مثل تاری دید، حساسیت به نور، خستگی چشم و گردن و شانه، پخش نور از صفحات دیجیتالی، سردرد، چشم درد، گاهی پلک زدن بیش از حد، خشکی چشم و سوزش چشم برزو می‌کند.

نقدی افزود: طبق جدیدترین مطالعات اپیدمیولوژی شیوع این اختلال به بیش از ۷۰ درصد در بین کاربران صفحات دیجیتالی می‌رسد.

کاندیدای دکترای تخصصی اپتومتری از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: استفاده از عینک‌های غیر استاندارد بدون معاینه چشم، ساخت غیراصولی و غیر علمی عینک طبی در مراکز غیرمجاز، عدم اصلاح عیوب انکساری، مطالعه در فواصل کم بینایی، تمرکز بیش از حد به صفحات دیجیتالی، عدم استفاده از عدسی‌های عینک مناسب و پلک نزدن باعث تشدید سندروم بینایی استفاده از کامپیوتر در بین کاربران صفحات دیجیتالی می‌شود.

نقدی با عنوان این مطلب که یک راه کم هزینه برای کاهش احتمال بروز این سندروم پیروی از قانون ۲۰/۲۰/۲۰ است، افزود: این قانون ساده بیان می‌کند که به ازای هر ۲۰ دقیقه مطالعه و کار نزدیک به مدت ۲۰ ثانیه به فاصله ۲۰ فوت که تقریباً همان ۶ متر است، نگاه شود. البته در تعداد زیادی از افراد نیاز به مداخله درمانی لازم است.

این اپتومتریست گفت: کاربران صفحات دیجیتالی در صورت بروز این مشکل با مراجعه به همکاران اپتومتریست به عنوان مراقبین اول بینایی و همکاران چشم پزشک، ضمن معاینه چشمی و بررسی سندروم بینایی کامپیوتر، می‌توانند توصیه‌ها و اقدامات درمانی لازم را دریافت و در صورت نیاز با ساخت اصولی و علمی عینک طبی و انتخاب عدسی مناسب با نیاز بینایی فرد تحت نظر همکاران اپتومتریست باعث کاهش مشکلات ثانویه و افزایش اثر بخشی عینک ساخته شده شوند.

نقدی افزود: انجمن علمی اپتومتری ایران در راستای سیاست‌های ابلاغی وزارت بهداشت در زمینه ارتقا سلامت بینایی جامعه و پیشگیری از اختلالات بینایی اقدام به برگزاری دوره‌های بازآموزی برای همکاران اپتومتریست می‌کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: