کد خبر: ۳۲۷۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۱ تير ۱۴۰۲ - 2023July 02
پرستاران طرحی و قراردادی که در روزهای سخت پاندمی کووید-19 در مراکز درمانی کشور مشغول به‌کار بودند، همچنان نه‌تنها وعده استخدام‌شان محقق نشده که بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم کمی هم از مجوز جذب نیروی انسانی در وزارت بهداشت دارند.
شفا آنلاین>سلامت>پرستاران طرحی و قراردادی که در روزهای سخت پاندمی کووید-19 در مراکز درمانی کشور مشغول به‌کار بودند، همچنان نه‌تنها وعده استخدام‌شان محقق نشده که بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم کمی هم از مجوز جذب نیروی انسانی در وزارت بهداشت دارند.

به گزارش شفا آنلاین:پرستاران طرحی و قراردادی کرونا، حدودا 17هزارنفر هستند و با وجود اینکه براساس اعلام وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری، کمبود شدید نیروی پرستاری در بیمارستان‌ها وجود دارد، خبری از به‌کارگیری آنها شنیده نمی‌شود.

البته وزارت بهداشت در این‌باره موفق به کسب مجوز جذب 25هزار نیروی انسانی از سازمان امور استخدامی شده تا شاید گوشه‌ای از کمبودهای نیروی پرستاری در مراکز درمانی را پر کند؛ اما با گذشت 3ماه از 1402 هنوز خبری از برگزاری این آزمون استخدامی نیست. آن‌هم درحالی‌که چندین مرتبه تاریخ‌های مختلفی را برای برگزاری آزمون اعلام کرده‌اند اما هنوز زمان برگزاری آن نرسیده است.

محمد شریفی‌‌‌مقدم، دبیرکل خانه پرستاری کشور، آخرین زمان استخدام پرستار در وزارت بهداشت را اسفند سال۹۹ عنوان کرده و گفته بود که پس از آن هیچ استخدامی صورت نگرفته و طی این مدت هم حداقل ۱۵‌هزار پرستار از ادامه کار انصراف داده‌اند. همچنین محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری چندی پیش گفته بود که جذب‌نشدن نیروی پرستاری طی چند سال اخیر در حالی رخ داده که افتتاح ‌‌‌بیمارستان‌های بزرگ در کشور نیاز به افزایش جذب نیروی پرستاری را بیشتر کرده و اکنون با کمبود بیش از ۱۰۰‌هزار نیروی پرستاری در کشور مواجه هستیم.

حالا با وجود اینکه به‌نظر می‌رسد در مسیر برگزاری این آزمون استخدامی مشکلاتی وجود دارد و فعلا هم خبری از زمان قطعی آن نیست، اما نکته مهم اعداد و ارقام مربوط به استخدام پرستاران در مجوز وزارت بهداشت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از مجموع مجوز جذب ۲۵هزارو۱۰۰ نفر نیروی انسانی مورد نیاز وزارت بهداشت تنها ۵۰درصد سهم گروه پرستاری است؛ ۸۸۸۰‌نفر پرستار در بخش درمان، ۳۵۰۰نفر در اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی (پرستار، متخصص هوش‌بری و کارشناس فوریت‌‌‌های پزشکی) و 275نفر بهیار.

این یعنی 17هزار پرستار طرحی و قراردادی دوران کرونا سهم چندانی از این استخدام ندارند و کمتر از نیمی از آنها جذب خواهند شد. عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت هم چندی پیش با تأیید این مطلب گفته بود: «وزارت بهداشت در سال‌جاری ۲۵هزار نیروی استخدامی دارد که ۱۲هزار نفر از آنها گروه پرستاری هستند.» با این اوصاف جامعه پرستاری که اکنون نزدیک به 2سال است وعده استخدام می‌شنود، حتی درصورت برگزاری آزمون هم سهم چندانی از ظرفیت تعیین‌شده ندارد و همچنان باید منتظر بماند؛ درست مثل قانون تعرفه خدمات پرستاری که بعد از گذشت ۱۵سال انتظار، اجرایی شد اما همچنان گلایه‌هایی درباره آن مطرح است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: