کد خبر: ۳۲۷۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۱۱ تير ۱۴۰۲ - 2023July 02
در کشورهایی که لوبیا و سایر حبوبات جزء اصلی رژیم غذایی روزانه شان بود مردم زندگی ای طولانی تر و سالم تر داشتند و تا بیش از 100 سال عمر می کردند

شفا آنلاین>سلامت>لوبیا غذای جادویی و جاودانگی؟ درست است این دانه های کوچک و بی تکلف سیر کننده و مغذی که پایه رژیم غذایی گیاهی و مفید برای سیاره زمین قلمداد می شوند می توانند به افزایش طول عمرمان کمک کنند. با این وجود، علاوه بر لوبیا سایر حبوبات مانند نخود و عدس نیز می توانند به ما کمک کنند که عمری طولانی تر داشته باشیم؟

 به گزارش شفا آنلاین:"دان بوتنر" نویسنده و کارآفرین که سفرهای متعددی را انجام داده می گوید: "در کشورهایی که لوبیا و سایر حبوبات جزء اصلی رژیم غذایی روزانه شان بود مردم زندگی ای طولانی تر و سالم تر داشتند و تا بیش از 100 سال عمر می کردند".
بخوانید...

ساکنان چنین مناطقی که رژیم غذایی گیاهی دارند افزایش قابل توجهی در طول عمرشان داشته اند. از جمله این مناطق می توان به ایکاریا در یونان، اوکیناوا در ژاپن، نیکویا در کاستاریکا، لوما لیندا در کالیفرنیا و جزیره ایتالیایی ساردینیا درست در سواحل ایتالیا اشاره کرد. از این مناطق تحت عنوان "مناطق آبی" یاد می شود.


بوتنر می گوید: "در ساردینیا جایی که یکی از اولین گروه های جمعیتی از جمعیت صد ساله ها مورد ارزیابی قرار گرفتند مشخص شد که گاربانزو و فاوا حبوبات انتخابی بودند. لوبیای گاربانزو که از آن تحت عنوان نخود نیز یاد می شود ماده اولیه سوپ مینسترون است که معمولا در بیش از یک وعده غذایی خورده می شود و به ساکنان ساردینیا اجازه می دهد حداقل دو بار در روز از مزایای لوبیا بهره مند شوند".

بوتنر می گوید: "در آنجا نه خواهر و برادر را ملاقات کرد که مجموع سن شان 851 سال بود. در هر روز از زندگی شان دقیقا همان مینسترون را با نان خمیر ترش و یک لیوان کوچک شراب قرمز می خوردند".

چرا لوبیا؟


همه اعضای خانواده حبوبات سرشار از مواد مغذی هستند از جمله مس، آهن، منیزیم، پتاسیم، اسید فولیک، روی، لیزین که یک اسید آمینه ضروری است و هم چنین مقدار زیادی پروتئین و فیبر دارند. بوتنر می گوید: "پاداش فیبر به بدن شما یک روده سالم و با کاهش التهاب است و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد. تنها 5 تا 10 درصد آمریکایی ها فیبر مورد نیاز خود را دریافت می کنند". بوتنر می گوید که هر لوبیایی مشخصات غذایی متفاوتی دارد بنابراین، خوردن انواع مختلف لوبیا می تواند بهترین گزینه باشد. برای مثال، آدوکی یا ماش قرمز فیبر بیش تری نسبت به انواع دیگر لوبیاها دارد در حالی که لوبیای فاوا (باقالی) مملو از آنتی اکسیدان لوتئین است. لوبیای سیاه و قرمز تیره سرشار از پتاسیم و نخود دارای مقدار زیادی منیزیم است. او می افزاید: "لوبیا هم چنین سرشار از پروتئین گیاهی است که سالم ‌تر است زیرا مواد مغذی بیش تری با کالری کمتری در مقایسه با پروتئین حیوانی دارد".

در واقع، بوتنر می گوید لوبیاها را با غلات کامل مصرف کنید و در آن زمان تمام اسید آمینه ای را دریافت خواهید کرد که یک پروتئین کامل را از نظر تغذیه ای تشکیل می دهند مشابه آن پروتئینی که در گوشت وجود دارد.

بوتنر می گوید برای مثال در نیکویا در کاستاریکا مردم محلی روز خود را با گالو پینتو غذای ملی آن کشور آغاز می کنند. او می گوید: "آن غذا ترکیبی از لوبیا پخته شده در آب با پیاز، فلفل سبز و برخی از مواد معطر مانند ریحان یا آویشن و شاید چاشنی سیر باشد. سپس آن غذا با برنج سفید مخلوط می شود. نشاسته موجود در برنج در ترکیب با آن در بدن آهسته تر جذب شده و بنابراین، قند خون فرد مصرف کننده نیز افزایشی شدید پیدا نمی کند".

بوتنر می گوید علیرغم آن که سیب زمینی بنفش از نظر تاریخی به عنوان اصلی ترین ماده اولیه طول عمر برای مردم اوکیناوا در ژاپن شناخته می شود دومین ماده غذایی برجسته در رژیم غذایی مردم آن منطقه سویا است.

او می گوید: "اهالی اوکیناوا اغلب با هر وعده غذایی توفو (پنیر سویا) می خورند و برای شان حکم نان برای خوردن غذا در جوامع و ملل دیگر را دارد. آنان معمولا برای صبحانه سوپ میسو که دارای تکه های توفو است را می خورند".

لوبیا برای بدن و کیف پول تان خوب است!


بوتنر می گوید نتایج مطالعات متعددی به فواید لوبیا برای سلامتی اشاره دارند. فیبر محلول در لوبیا می تواند کلسترول را کاهش داده و با تثبیت قند خون از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کند. نتیجه مطالعه ای در سال 2001 میلادی نشان داد که خوردن چهار بار در هفته لوبیا خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 22 درصد کاهش می دهد. نتیجه مطالعه ای در سال 2004 میلادی نشان داد که افراد بازای هر 20 گرم لوبیای مصرفی تقریبا هشت سال بیش تر عمر می کنند. لوبیا حتی به کاهش وزن نیز کمک می کند. نتیجه بررسی ای صورت گرفته در سال 2016 میلادی نشان داد افرادی که در طول شش هفته روزانه 255 گرم لوبیا خورده بودند 340 گرم بیش تر از فردی که لوبیا نمی خوردند وزن کم کرده بودند.

بوتنر می گوید: "علاوه بر تمام این مزایا برای سلامتی واقعیت آن است که لوبیا ارزان قیمت می باشد و می توان آن را در خاک های مختلف در خانه نیز پرورش داد و به عنوان ماده غذایی ای عالی برای کمک به جمعیت های محروم از نظر اقتصادی کمک می کند تا آنان نیز طول عمر طولانی تری داشته باشد".

در یونان، میزها مملو از انواع حبوبات از جمله نخود سیاه، گاربانزو و عدس هستند که معمولا با آن سوپ و خوراک درست می کنند.

اما چگونه از ایجاد نفخ پس از خوردن لوبیا جلوگیری کنیم؟!


بوتنر می گوید: "راهکار آن آغاز کردن خوردن لوبیا با چند قاشق غذاخوری در روز است سپس تا چهار قاشق مصرف می کنید و در طول دو هفته این میزان به تدریج به یک فنجان افزایش خواهد یافت. اکنون شما باکتری های خوب روده خود را تغذیه می کنید و میکروبیوم تان برای آن آماده است".

او می گوید زمان پخت لوبیا بستگی به تازه بودن آن دارد و هر چه لوبیا قدیمی تر باشد زمان پخت آن بیش تر به طول خواهد انجامید.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: