کد خبر: ۳۲۷۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۹ تير ۱۴۰۲ - 2023June 30
زندگی سرشار از مبارزه و ایستادگی است و یک بیماری و تصادف می‌تواند مسیر زندگی فرد را تغییر دهد
شفا آنلاین>سلامت>شهروند بوشهری که به دلیل داشتن یک گروه خونی بسیار نادر به نام کل نول kell null در آستانه مرگ قرار گرفته بود وقتی توسط یک اهداکننده هموطن، این نمونه خون دریافت کرد این روزها با اهدا خون خود، زمینه‌بخش و وسیله نجات دیگر هم وطنان دارای این گروه خونی بسیار نادر شده است.

به گزارش شفا آنلاین:زندگی سرشار از مبارزه و ایستادگی است و یک بیماری و تصادف می‌تواند مسیر زندگی فرد را تغییر دهد در این شرایط کسی می‌تواند تسلیم مرگ نشود که در یک نظام سلامت صحیح پیش بینی‌ها و تدابیر لازم برای مواقع ضروری شده باشد و همین منجر به نجات فرد شود.

اما مشکل زمانی رخ می‌دهد، که با وجود تمام پیش‌بینی‌های لازم و انجام اقدامات پیشگیرانه، اتفاقی خارج از انتظار رخ می‌دهد؛ انسانی در بستر بیماری می افتد و یا تصادفی رخ می‌دهد و بیمار نیاز شدید به تزریق خون این مایه حیات پیدا می‌کند.

اما با یک بررسی دقیق مشخص می‌شود که گروه خون بیمار یا فرد مصدوم یک گروه خونی نادر یا بسیار نادر است و به راحتی در دسترس نیست و شاید تعداد اندکی در یک جامعه و یا در جهان دارای این گروه خونی هستند و می‌توانند با اهدای خون به او کمک کنند.

اینجاست که انجام برخی اقدامات خاص از سوی انتقال خون می‌تواند نجات بخش باشد و به کمک بیمار و کادر درمان بیاید همانطوری که انجام این اقدامات توانست جان زهرا آلبوعلی که از یک گروه خونی بسیار نادر برخوردار است را نجات دهد.

افرادی که گروه خونی آنها در بین چهار گروه اصلی خون نباشد در رده گروه‌های خونی نادر قرار می‌گیرند و شاید بازهم گروه خونی آنها نادرتر باشد که در رده گروه‌های خونی بسیار نادر قرار می گیرد و تهیه خون برای این افراد شاید گاهی غیر ممکن باشد، شاید فقط از بستگان نزدیک یا درون یک طایفه یا قبیله باشد که در بسیاری از موارد هم این افراد شناسایی نشده اند که بتوان از آنها کمک گرفت، گروه خون‌های نادر، افرادی هستند که مشابه خون آنها فقط در هر ۵تا ۱۰ هزار نفر جمعیت جغرافیایی جامعه موجود است.

ایران به عنوان تنها کشور مسلمان در جمع ۲۳ کشور عضو مجمع بین المللی خون های نادر در جهان است و در سال های اخیر توانسته با شناسایی افرادی که در سراسر کشور دارای گروه های خونی نادر هستند، شرایطی را ایجاد کند که با ذخایر خون‌های اهدایی این افراد در سردخانه‌های پشتیبان کننده به بیماران با گروه‌های خونی در صورت نیاز کمک کند.

آنطوری که مدیر کل انتقال خون استان بوشهر به ایرنا اعلام می‌کند تاکنون سه گروه خونی شامل گروه خونی O بمبئی که از جمله گروه‌های خونی نادر که دراستان بوشهر تاکنون پنچ تا ۶ نفر شناسایی شده‌اند، گروه خونی RH نول که ازجمله گروه‌های خونی بسیار نادر و طلایی به شمار می‌رود و امروز نیز گروه خونی بسیار نادر کِلنول KELL NULL شناسایی شده است.

دکتر علیرضا باستین می‌گوید: این گروه خونی بسیار نادر و کمیاب با استفاده از دستگاه سرولوژی مستقر در انتقال خون بوشهر شناسایی شده است.

به گفته باستین با بستری شدن زنی در بیمارستان و نیاز به تزریق خون، خون‌های تزریق شده با بدن فرد بیمار سازگار نبود که پس از انجام آزمایش خون این گروه خونی بسیار نادر که به تعبیری بعنوان گروه‌های خون طلایی شناخته می‌شوند شناسایی شد.

او با اشاره به اینکه در گذشته به دلیل نداشتن دستگاه سرولوژی برای تشخیص این موارد، افراد باید به استان‌های دیگر مراجعه می‌کردند اظهار کرد: با افزایش گروه‌های خونی نادر با همکاری سازمان انتقال خون ایران، معاونت فنی و فناوری ها و مسئول سرولوژی و آزمایشگاه هماتولوژی سازمان انتقال خون ایران، استان بوشهر به این امکانات مجهز شد و گروه‌های خونی نادر در بخش سرولوژی بررسی می‌شود.

باستین ادامه می‌دهد: در بخش سرولوژی غربالگری آنتی بادی‌ و گلبول‌های قرمز افراد مختلفی که اهدای خون کرده‌اند انجام می‌شود

مسئول واحد سرولوژی اختصاصی انتقال خون بوشهر در خصوص گروه خونی شناسایی شده به ایرنا گفت: اگر در بین جمعیت پنج هزار نفری جامعه، آنتی ژن خاص خون مشاهده نشود آن فرد دارای گروه خونی نادر است و در صورتی که خون فردی در بین جمعیت ۱۰ هزار نفری یک منطقه جغرافیایی، آنتی ژن‌های خاص نداشته باشد، دارای گروه خونی بسیار نادر است.

به گفته هنگامه عبدلی پس از اینکه فرد بیمار نسبت به خون دریافتی واکنش و به نوعی ناسازگاری خود را نشان داد نمونه خون بیمار از بیمارستان به انتقال خون ارسال شد و پس از انجام آزمایش‌هایی مشخص شد که فرد دارای گروه خونی بسیار نادر کلنول KELL NULL است.

او ادامه می‌دهد: با هماهنگی انجام شده با واحد انجماد خون‌های نادر سازمان انتقال خون ایران کیسه خونی با همان شرایطی که بیمار نیاز داشت ارسال و به بیمار تزریق شد و به این صورت بیمار از مرگ حتمی نجات یافت.

به گفته عبدلی این گروه خونی که به سیستم کِل KELL شناخته می‌شود بسیار خاص است و از ۳۵ آنتی ژن موجود در سطح گلبول قرمز و افراد عادی اندازه‌های متفاوتی از آن‌ها را دارند این فرد بیمار هیچ کدام از این آنتی ژنها را ندارد.

آنطوری که عبدلی توضیح می‌دهد گروه خونی کلنول بسیار دربدن واکنش پذیر است به نحوی که می‌تواند در زمان بارداری با عبور از جفت وارد بدن جنین و ایجاد لیز گلبول قرمز یا یا همولتیک جنینی شود.

به گفته مسئول واحد سرولوژی اختصاصی انتقال خون بوشهر گروه خونی کلنول حساسیت بسیار خاصی دارد، شناسایی آن بسیار کم و نادر صورت می‌گیرد.

گونه نادر دریافت کننده خون که اهدا کننده شد

پس از اینکه کیسه خون به بیمار تزریق شد و شرایط آن فرد بهبود یافت امروز همان بیمار دریافت کننده خود امروز بعنوان اهدا کننده معرفی می‌شود و در تلاش است با اهدا اکسیر حیات عاملی برای نجات جان فرد و بیمار نیازمند دیگری باشد.

مسئول واحد سرولوژی اختصاصی انتقال خون استان بوشهر می‌گوید: امروز با دریافت خون از فرد دارای گروه خونی کلنول این فراوده در شرایط خاصی به بخش انجماد خون‌های نادر کشور که در این بخش فراورده‌های خونی نادر برای ۱۰ سال نگهداری می‌شود ارسال شد.

به اعتقاد عبدلی گروه‌های خونی ویژه و نادر آن قدر طلایی هستند که تنها در شرایط اورژانسی و بنا به ضرورت از انجماد ۱۰ ساله خارج و به فرد بیمار تزریق می‌شود.

لحظه شماری برای اهدای خون

زهرا آلبوعلی ۴۵ ساله و دارای سه فرزند، دارنده گروه خونی کِلنول KELL NULL است که براثر بیماری و خونریزی شدید در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بستری شد با توجه به نیاز خونی بیمار به او خون تزریق شد اما به دلیل ناسازگاری، خون او برای بررسی دقیق به واحد سرلوژی انتقال خون بوشهر ارسال و مشخص شد که ایشان از گروه خونی بسیار نادر برخوردار است.

او با دریافت اکسیر حیات از فردی مانند خود که خون او در بانک خون سازمان انتقال خون نگهداری می‌شد جان دوباره‌ای گرفت و امروز توانسته خود بعنوان یک اهدا کننده در انتقال خون بوشهر ناجی جان بیمار دیگری در نقطه دیگری از کشور و یا حتی جهان باشد.

آلبوعلی به خبرنگار ایرنا می‌گوید: برای اهدای خون لحظه شمار می‌کردم و می‌خواستم با این کار جان بیمار دیگری را نجات بدهم و امروز با تحقق این آرزو احساس سبکی می‌کنم.

او ادامه می‌دهد: روزی فردی نیک اندیش با اهدای خون خود جان من را نجات داد و نگذاشت کانون خانواده من از هم بپاشد امروز نیز من با نیت نجان جان یک بیمار خون خود را اهدا کردیم و بنا داریم تا هر زمانی که بتوانیم این کار خداپسندانه را انجام دهم.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: