کد خبر: ۳۲۷۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۰۷ تير ۱۴۰۲ - 2023June 28
دولت سیزدهم در سال جدید ساعت رسمی کشور را برخلاف رویه معمول هرساله عقب نکشید تا محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور دولت نهم و دهم در این تصمیم تنها نباشد
شفا آنلاین>سلامت> شاید بتوان دولت ابراهیم رئیسی را دولت آزمودن آزموده‌ها و تغییر موضوعات بدیهی و آشکار و تصمیمات عجیب نام نهاد.

به گزارش شفا آنلاین:این دولت علاقه زیادی به تغییر رویه‌های معمول و بدیهی دارد. تغییر ندادن ساعت رسمی کشور در ابتدای سال جدید یکی از تصمیات عجیب وی بود که برخلاف رویه معمول انجام گرفت که تاکنون تبعات زیادی نیز را به همراه داشته است.

دولت سیزدهم در سال جدید ساعت رسمی کشور را برخلاف رویه معمول هرساله عقب نکشید تا محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور دولت نهم و دهم در این تصمیم تنها نباشد. با شروع فصل گرما و بالا رفتن مصرف انرژی و مشکلات دیگر، تبعات منفی این تصمیم آشکار شد و دولت برای جبران بخشی از آن دست به اقداماتی زد که آن هم مخالفان زیادی داشت. دولت به جای عقب کشیدن ساعت، کارمندان را عقب کشید و براساس مصوبه‌ای مقرر کرد که کارمندان دولت از 15 خرداد لغایت 15 شهریور از ساعت 6 صبح تا 14:45سرکار حاضر شوند.

تبعات این تصمیم فقط جابه جایی دو سه ساعت کاری کارمندان نبود. این تصمیم در بخش‌های زیادی تغییرات زیادی را رقم زد. به عنوان مثال اتوبوس‌های شرکت واحد موظف شده‌ بودند از آغازین ساعت بامداد خدمات دهی را آغاز کنند. فقط اتوبوس نبود، ساعت کار مترو نیز تغییر کرد که علاوه بر بالا رفتن هزینه‌ها، ظلم مضاعفی در حق راهبرها بود چرا که مجبور بودند ساعت سه یا سه و نیم در محل کار حاضر باشند تا ساعت چهار و نیم صبح فعالیت‌شان را آغاز کنند. علاوه بر افزایش هزینه‌ها، رانندگی و تردد در ساعات اولیه بامداد احتمال حوادث مرگبار را به خاطر خواب آلودگی راننده نیز بالا برد.عقب کشیدن ساعت کار کارمندان به جای ساعت رسمی، مشکلات زیادی را برای آنان نیز به همراه داشت، اختلاف ساعت شروع کار مهد‌کودک‌ها با ادارات دولتی یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی بود که خانواده‌ها به وِیژه مادران کارمند که کودکی را در خانه داشتند، گرفتار کرد.

 عقب‌نشینی دولت از تغییر ساعت کار کارمندان
اکنون نزدیک به یک ماه از تصمیم دولت مبنی بر عقب کشیدن ساعت گذشته است، گویا دولت تصمیم دارد دست از آزمودن این آزموده را بردارد و ساعت کار کارمندان را به روال سابق برگرداند. روز گذشته سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی (خانه ملت) از عقب‌نشینی دولت از تصمیم‌اش و احتمال بازگشت ساعات کار ادارات خبر داد.حسین گودرزی، با اشاره به تصمیم سرا قوا برای بازگشت ساعات کاری ادارات به حالت سابق گفت: با توجه به مصوبه دولت که بر اساس آن مقرر شده بود کارمندان از تاریخ پانزدهم خردادماه از ساعت 6 صبح تا 14:45 در محل کار خود حاضر شوند و مشکلاتی را برای خانواده‌ها در پی‌داشت با پیگیری‌ رئیس مجلس شورای اسلامی این موضوع توسط کمیسیون اجتماعی و مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی و در قالب پیشنهاد در جلسه سران قوا طرح و مورد موافقت رئیس جمهور قرار گرفت.وی افزود: با این تصمیم که به زودی از طرف هیات دولت ابلاغ خواهد شد ساعت کاری کارمندان و کارکنان دولت که برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی به ساعت 6 تغییر کرده بود به روال عادی باز می‌گردد اما پایان کار کارمندان همان ساعت 14:45 خواهد بود و 44 ساعت مابه التفاوت در قالب دورکاری محاسبه خواهد شد.به گفته سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس ساعت کاری کارکنان و کارمندان دولت از 15 شهریور به روال اداری خود بازخواهد گشت.

 در یک روز ساعت کاری ادارات دو بار تغییر کرد
جالب است بدانیم که روز گذشته ساعت کاری ادارات دو بار تغییر کرد. دیروز سازمان اداری و استخدامی با انتشار بخشنامه‌ای اعلام کرد که پایان ساعت کاری ادارات که پیش از این تا ۱۴:۴۵ بود، به ساعت ۱۳ تغییر کرد، اما بلافاصله پس از آن، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس خبری دیگر درباره ساعت کار کارمندان منتشر کرد.بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور در راستای حفظ پایداری شبکه سراسری برق و کاهش ناترازی تولید و مصرف برق، با هدف آسایش شهروندان و عدم وقفه در خدمت‌رسانی، در اجرای بند ۴ اصلاحی تصویب‌نامه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ هیئت وزیران صادر شده است.

این بخشنامه تاکید دارد که تمامی دستگاه‌های سرمایشی از ساعت ۱۲ ظهر خاموش شود و بر همین اساس دستگاه‌های مشمول، تا ۱۵ شهریورماه مکلف هستند ضمن برنامه‌ریزی مناسب برای تداوم خدمت‌رسانی و حفظ رضایت‌مندی ارباب رجوع، پایان ساعت کار خدمت حضوری تمامی کارکنان خود و سایر افراد شاغل (اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی و...) را حداکثر تا ساعت ۱۳ قرار دهند و مابقی ساعات کار موظفی را از طریق دورکاری (با تمهیدات لازم) جبران کنند.

بازی با ساعت کار کارمندان، واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از مردم را به همراه داشت.حسن ظهوری، روزنامه‌نگار در این زمینه در عصر ایران نوشته:«به نظر می‌رسد تست‌شان نتیجه خیلی مخربی به بار داشته که ناچار شدند از تصمیم‌شان برگردند. جا دارد به آن‌ها بگوییم ما موش آزمایشگاهی شما نیستیم که روی‌مان تست می‌زنید. جای دیگر و جور دیگر تست کنید، پولی را که برای ساعت‌ها جلسه توفان فکری تغییر ساعت کارمندان هدر شد چطور می‌شود به خزانه برگرداند!!»

 تاریخ تغییر ساعت در ایران
لازم به یادآوری است تغییر ساعت رسمی مصوبه سال ۱۳۷۰ هیئت دولت ایران در زمان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی بود که در شهریور ۱۳۸۶ توسط مجلس ایران تبدیل به قانون لازم الاجرا شد. در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با پیشنهاد ریاست جمهوری به مدت دو سال این قانون لغو شد که بعد از دو سال علی لاریجانی این قانون را لغو کرد. تعدادی از نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی ایران طرحی را تدوین کردند که به موجب آن قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب سال ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی را لغو و تغییر ساعت رسمی کشور اتفاق نیفتد. طرح مذکور پس از بررسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ تصویب شد اما به دلیل ابهاماتی که شامل مشخص نبودن زمان اجرای قانون و مشخص نبودن اختیار دولت در ارتباط با صلاحیت تصمیم‌گیری برای تغییر ساعت می‌شد مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفت و پس از برگشت به مجلس و رفع ابهامات در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ شورای نگهبان طرح مذکور را خلاف موازین شرع و قانون اساسی تشخیص نداد و این طرح به قانون تبدیل شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: