کد خبر: ۳۲۷۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۰۶ تير ۱۴۰۲ - 2023June 27
سپسیس بیماری بسیار خطرناکی است که هر ساله جان ۴۸ هزار نفر را در بریتانیا می‌گیرد که این تعداد از مجموع قربانیان سرطان سینه، روده و پروستات بیشتر است.
شفا آنلاین>سلامت>هر سه ثانیه یک نفر در جهان بر اثر ابتلا به سپسیس می‌میرد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن بیش از حد به عفونت واکنش نشان بدهد و به بافت‌ها و اندام‌های بدن آسیب برساند. در موارد شدید، سپسیس باعث افت خطرناک فشار خون می‌شود که به آن شوک سپتیک یا شوک عفونی می‌گویند. این مشکل به سرعت موجب نارسایی اندام‌هایی مانند ریه، کلیه و کبد می‌شود و می‌تواند فرد را از پا دربیاورد.

 به گزارش شفا آنلاین: خطرناک‌تر از سرطان سینه و روده ،نشریه هاف‌پست درباره این بیماری می‌نویسد: سپسیس بیماری بسیار خطرناکی است که هر ساله جان ۴۸ هزار نفر را در بریتانیا می‌گیرد که این تعداد از مجموع قربانیان سرطان سینه، روده و پروستات بیشتر است. در بیشتر موارد عفونت‌ های باکتریایی عامل این بیماری‌اند اما ممکن است به‌دلیل سایر عفونت‌ها هم رخ بدهد. به‌طور کلی سپسیس از هرجایی که باکتری، انگل، قارچ یا ویروس وارد بدن ‌شود، شروع می‌شود. بنابراین افرادی که به دلایلی سیستم ایمنی ضعیفی دارند، در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. اما تشخیص به‌موقع و آگاهی از نخستین نشانه‌های مهم این بیماری، به درمان آن کمک می‌کند.


علایم سپسیس در کودکان


تشخیص سپسیس غالبا دشوار است با این حال، در کودکان بیشتر با تنگی نفس، خواب‌آلودگی و کاهش سطح هوشیاری شناخته می‌شود. یکی از نشانه‌های هشداردهنده‌ای که پزشکان از والدین می‌خواهند به آن توجه کنند، گریه ضعیف و با صدای زیر است که با گریه عادی کودک فرق دارد. همین‌طور وجود این نشانه‌ها می‌تواند هشدار دهنده باشد:


پوست، لب یا زبان آبی، خاکستری، رنگ‌پریده یا لکه‌دار، جوشی که با غلتاندن لیوان روی آن محو نمی‌شود مشابه مننژیت، دشواری در تنفس (ممکن است صدای غرغر بشنوید یا ببینید که شکم‌ به سمت قفسه سینه کشیده می‌شود)، تنگی نفس یا تنفس بسیار سریع، گریه ضعیف و با صدای زیر که با گریه عادی فرق دارد، واکنش غیرعادی و بی‌علاقگی به فعالیت‌های روزمره، خواب‌آلودگی بیش از معمول یا سخت بیدار شدن.


برای پیشگیری چه کنیم؟


متاسفانه پیشگیری همیشه امکان‌پذیر نیست، اما والدین می‌توانند برای جلوگیری از آلودگی‌هایی که به سپسیس منجر می‌شود کارهایی انجام بدهند. ان‌اچ‌اس (سازمان ملی خدمات سلامت بریتانیا) توصیه می‌کند: واکسن‌های کودک را به‌موقع تزریق کنید. هر زخمی را تمیز و از آن مراقبت کنید. مطمئن شوید که فرزندتان آنتی‌بیوتیک‌ها را درست و طبق تجویز پزشک مصرف می‌کند. دست‌هایتان را مرتب بشویید و بهداشت و سلامت دست را به کودک آموزش دهید.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: