کد خبر: ۳۲۷۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۶ تير ۱۴۰۲ - 2023June 27
این روزها نبض بازار ارز به دست اخبار سیاسی افتاده است. اسکناس آمریکایی با هر پالسی از سوی مقامات سیاسی به سرعت متزلزل می‌شود و حرکت خود در مسیرهای صعودی و نزولی را آغاز می‌کند.
شفا آنلاین>سلامت>این روزها نبض بازار ارز به دست اخبار سیاسی افتاده است. اسکناس آمریکایی با هر پالسی از سوی مقامات سیاسی به سرعت متزلزل می‌شود و حرکت خود در مسیرهای صعودی و نزولی را آغاز می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین: بررسی‌ها نشان می‌دهد که چند اتفاق جدید سیاسی موجب شده بازار ارز دچار سردرگمی شود. تلاطمات سیاسی در روسیه، تمدید حضور ایران در لیست سیاه FATF و همچنین اعمال بسته جدید اتحادیه اروپا علیه ایران موضوعاتی است که نوسانات قیمتی دلار را تشدید و رفت و آمد این ارز خارجی بین دو کانال قیمتی ۴۰ و ۵۰ هزار تومانی را ممکن کرده است. هرچند وزنه اخبار سیاسی در ترسیم مسیر ارزی بازار بسیار سنگین است، اما به نظر می‌رسد دولت با اقدامات دستوری خود جلوی التهابات قیمتی در بازار ارز را گرفته است. از نگاه کارشناسان، ترسیم چشم‌انداز بازار ارز در شرایط کنونی هرچند دشوار است اما از نگاه آنان عقب‌نشینی هریک از طرفین سیاسی از میز مذاکرات می‌تواند زمینه‌ساز جهش قیمت دلار شود. با توجه به آنکه نشانه‌های بهبود در وضعیت اقتصادی کشور نیز دیده نمی‌شود‌، احتمال تثبیت دلار در نرخ‌های بالای ۵۰ هزار تومان چندان دور از انتظار نخواهد بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار ارز در هفته‌های اخیر نوسانات بسیاری را از سر گذرانده است. هرچند اسکناس آمریکایی طی مدت یاد‌شده عمدتا در کانال ۴۰ هزار تومانی نوسان می‌کرد، اما با این حال در چند روز گذشته توانست بار دیگر نرخ‌های بالای ۵۰ هزار تومانی را هم به خود ببیند. براساس آخرین نرخ‌های اعلامی بازار نیز، دلار در این چند روز و برای مدت کوتاهی حتی به بالای ۵۱ هزار تومان هم رسید، اما به سرعت عقب‌نشینی کرد و کانال قیمتی خود را تغییر داد.
در لحظه تنظیم این خبر دلار با نرخ ۴۹ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد ولی با این حال احتمال تغییر کانال اسکناس آمریکایی وجود دارد. درخصوص دلایل نوسانات قیمتی ارز می‌توان در وهله نخست به خبرهای سیاسی اشاره کرد. در حقیقت اقتصاد ایران در هفته‌های گذشته به محاصره خبرهای سیاسی درآمده و در واکنش به این اخبار در مسیر کاهش یا افزایش حرکت کرده است. عمده خبرهای انتشار یافته در این مدت نیز به احتمال مذاکره ایران و آمریکا مرتبط است. هرچند هنوز نمی‌توان با قطعیت درخصوص به نتیجه رسیدن مذاکرات اظهارنظر کرد، اما چانه‌زنی طرفین درخصوص مسائل هسته‌ای و خبرهای مثبتی که در همین راستا به بازار مخابره شده توانسته دلار را وارد مسیر نزولی کند.

اما فارغ از خبرهای یاد‌شده در چند روز اخیر نیز چند خبر دیگر سیاسی زمینه‌ساز نوسانات جدید قیمتی در بازار ارز شده است. معامله‌گران می‌گویند تنش‌های سیاسی چند روز اخیر در روسیه یکی از دلایلی است که موجب شده بازار ارز دچار التهاب شود. بررسی‌ها اما نشان می‌دهند اختلافات داخلی روسیه به سرکردگی پریگوژین رهبر گروه شبه‌نظامی واگنر پس از ۲۴ ساعت فروکش کرده است.

این درگیری‌های داخلی با پیشنهاد رییس‌جمهوری بلاروس برای توقف پیشروی واگنر در خاک روسیه و جلوگیری از تنش‌های بیشتر پایان یافت. بنابراین می‌توان گفت که تاثیرپذیری بازار ارز از اختلافات سیاسی در روسیه از بین رفته است، اما در کنار این موضوع، تمدید حضور ایران در لیست سیاه FATF نیز دلیل دیگری است که می‌تواند به التهابات قیمتی دلار دامن زده باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که گروه ویژه اقدام مالی روز جمعه جلسه‌ای عمومی برگزار کرد که در آن تصمیمات جدیدی پیرامون کشورهای مختلف گرفته شد.

مهم‌ترین قسمت، بیانیه‌ای که پس از این جلسه منتشر شد نیز باقی ماندن نام ایران در لیست سیاه FATF بود. فعالان بازار ارز می‌گویند که این مساله توانست زمینه‌ساز بازگشت دلار به نرخ‌های بالای ۵۰ هزار تومان شود. هرچند دلار نتوانست در کانال قیمتی ۵۰ هزار تومانی باقی بماند. با این حال این امکان وجود دارد که بار دیگر شاهد صعود دلار به بالای ۵۰ هزار تومان باشیم.
برای مثال روز گذشته وزیر امور خارجه سوئد از تصمیم شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا برای وضع نهمین بسته تحریمی علیه ایران به بهانه مسائل حقوق بشری خبر داد.

از نگاه کارشناسان این مساله می‌تواند به یکی از عوامل رشد قیمت دلار در روزهای پیش‌رو تبدیل شود. با این حال این نکته نیز وجود دارد که به دلیل پررنگ بودن خبرهای مثبت سیاسی مرتبط با مذاکرات ایران و آمریکا هنوز می‌توان نسبت به تداوم خرید و فروش دلار در کانال ۴۰ هزار تومان خوش‌بین بود. در نهایت آنچه کارشناسان به آن اشاره می‌کنند این است که وضعیت نامناسب اقتصاد ایران می‌تواند بازار ارز را متشنج کند. از نگاه آنان، خبرهای سیاسی چندوقت اخیر اگرچه توانسته دلار را کاهشی کند، اما در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد و خبرهای مثبت دیگری در زمینه سیاست خارجه منتشر نشود باید منتظر رشد قیمت دلار در سایه رشد نقدینگی و افزایش تورم در اقتصاد ایران باشیم.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: