کد خبر: ۳۲۷۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۶ تير ۱۴۰۲ - 2023June 27
از اواخر خردادماه امسال بود که خبرهایی درباره مسمومیت با مشروبات الکلی در برخی مناطق استان البرز منتشر شد. به‌نظر می‌رسید این مسمومیت به‌شکل موردی اتفاق افتاده‌ اما در ادامه با مسموم شدن افراد دیگری، این ماجرا ابعاد وسیعی پیدا کرد
شفا آنلاین>سلامت>موج مسمومیت با مشروبات الکلی با جان باختن 7نفر در رباط‌کریم و 3نفر در مازندران وارد مرحله تازه‌ای شد

به گزارش شفا آنلاین:سونامی مرگ با مشروبات الکلی مسموم در کشور اوج گرفته و هر روز افراد بیشتری را قربانی می‌کند. روزی در البرز، روز دیگری در هرمزگان و حالا هم در رباط‌کریم و مازندران. تاکنون در مسمومیت‌های اخیر دست‌کم 28نفر جان خود را از دست داده و افراد زیادی نیز مسموم شده‌ و روی تخت بیمارستان‌ها با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. اما این مسمومیت‌ها چگونه آغاز شد و در مناطق مختلف کشور شیوع پیدا کرد؟

از اواخر خردادماه امسال بود که خبرهایی درباره مسمومیت با مشروبات الکلی در برخی مناطق استان البرز منتشر شد. به‌نظر می‌رسید این مسمومیت به‌شکل موردی اتفاق افتاده‌ اما در ادامه با مسموم شدن افراد دیگری، این ماجرا ابعاد وسیعی پیدا کرد. طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی مسئولان قضایی و پزشکی البرز تاکنون در جریان موج مسمومیت‌های الکلی اخیر در این استان 17نفر جان خود را از دست داده و 191نفر مسموم و به بیمارستان منتقل شده‌اند.
در جریان تحقیقات انجام شده درباره منشأ این مسمومیت‌ها معلوم شد که متانول یا همان الکل صنعتی در یکی از کارخانه‌های اشتهارد تولید و از آنجا به کارخانه‌ تولید‌کننده محصولات آرایشی و بهداشتی منتقل شده است. ادامه بررسی‌ها نشان داد که در ادامه چند نفر الکل‌ها را در حجم وسیعی از آنجا خریده و در ادامه با ترکیب آب، اسانس و سایر مواد با الکل صنعتی از طریق چند توزیع کننده، الکل‌های مسموم کننده را به‌عنوان مشروبات الکلی به افراد زیادی فروخته‌اند. مأموران در جریان بازرسی از این کارخانه بیش از 6هزار لیتر الکل صنعتی کشف کردند و با فروکش کردن مسمومیت‌ها در این استان هم‌اکنون تحقیقات از 9متهم پرونده ادامه دارد.

مسمومیت 30 نفر در هرمزگان
مسمومیت‌های الکلی دیگری که در روزهای اخیر خبرساز شده به مسمومیت دست‌کم 30نفر در شهرستان حاجی‌آباد و بندرعباس واقع در استان هرمزگان برمی‌گردد. در این استان نیز متانول به جای مشروبات الکلی به چند نفر فروخته شده و مصرف آن موجب مسمومیت آنها شده است.  به‌گفته محمود حسین‌پور، رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ۲۳نفر در شهرستان حاجی‌آباد و 7نفر در شهرستان بندرعباس مسموم شده‌اند که محدوده سنی آنها بین ۱۴ تا ۶۸ سال است. آنطور که وی اعلام کرد ۲۲نفر با دریافت درمان ترخیص و 8نفر همچنان بستری هستند که از میان آنها وضعیت 2نفر وخیم است. مسمومیت در حاجی‌آباد و بندرعباس یادآور مسمومیت‌های گسترده الکلی سال97 در این استان است؛ مسمومیت‌هایی که به جان باختن دست‌کم 24نفر منجر شد.

مسمومیت مرگبار در بهارستان
در شرایطی که مسمومیت‌های رخ داده در استان‌های البرز و هرمزگان بار دیگر زنگ خطر را به صدا درآورده بود، چند روز قبل انتشار خبر مسمومیت جوانی در شهرستان بهارستان، واقع در غرب استان تهران حساسیت‌ها در این‌باره را دوچندان کرد. این پسر 19ساله که بر اثر مصرف مشروبات الکلی مسموم شده بود چند روز در بیمارستان بستری بود تا اینکه سرانجام تسلیم مرگ شد. سرهنگ مجید عسکری‌نیا، فرمانده انتظامی بهارستان در این‌باره گفت: این جوان همراه 4نفر از اعضای خانواده‌اش از فردی مشروبات الکلی تهیه و مصرف کرده بودند که بعد از آن همگی دچار بی‌حالی و مسمومیت شده بودند که در این بین پسر جوان به بیمارستانی در اسلامشهر منتقل شد اما در نهایت جانش را از دست داد.

7قربانی  بیخ گوش تهران
تازه‌ترین موارد مسمومیت‌های الکلی مرگبار اما در رباط‌کریم رخ داده است و طبق آخرین آمار منتشرشده در 4روز گذشته 22نفر مسموم و 7نفر جان خود را از دست داده‌اند. این خبر را امید احمدی، فرماندار این شهر اعلام کرد و گفت: به تازگی در این شهرستان ۷نفر بر اثر استفاده از مشروبات الکلی تقلبی فوت شدند و ۲۲نفر هم تاکنون مسموم شده‌اند. تعدادی از مسموم‌شدگان و فوت‌شدگان از اتباع خارجی بودند، اما بقیه از اهالی پرند و رباط‌کریم بودند و این اتفاقات تلخ در 4روز گذشته در بیمارستان رباط‌کریم ثبت شده است.او همچنین از تشکیل پرونده قضایی برای دستگیری عاملان توزیع مشروبات الکلی خبر داد و گفت:‌ معمولا مسمومیت الکلی بین ۱۲ تا ۱۸ ساعت بروز می‌کند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد الکل‌هایی که باعث فوت این ۷ نفر شده در کمتر از ۶ ساعت آنها را زمینگیر کرده است. فعلا توزیع مشروبات تقلبی منشأ دقیقی ندارد و دلیل مرگ تعدادی از قربانیان دیر مراجعه کردن به بیمارستان است.

3فوتی در مازندران
خبرهای رسیده از استان مازندران نیز نشان می‌دهد مسمومیت‌های الکلی به برخی از شهرهای این استان نیز رسیده و تاکنون دست‌کم 3نفر جان خود را از دست داده‌اند. سرهنگ سیدجعفر ساداتی، معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران در توضیح این ماجرا گفت:‌ در پی اعلام مرکز اورژانس رامسر مبنی بر انتقال فردی ۴۷ساله به آن مرکز درمانی که دچار مسمومیت شده بود بلافاصله واحد گشت کلانتری۱۱ رامسر به محل اعزام شدند اما این فرد بر اثر شدت مسمومیت روی تخت بیمارستان جانش را از دست داد.او ادامه داد: در شرایطی که تحقیقات در این‌باره ادامه داشت مرد دیگری که 48سال داشت نیز در رامسر بر اثر مصرف مشروبات الکلی مسموم جان خود را از دست داد و در ادامه با مرگ مرد 39ساله‌ای در آمل تعداد قربانیان مصرف مشروبات الکلی مسموم در استان به 3نفر افزایش پیدا کرد.

مرگبارترین مسمومیت‌های الکلی
سونامی مسمومیت با مشروبات الکی، هرازگاهی در کشور به راه می‌افتد و علاوه بر مسمومیت، جان افراد زیادی را می‌گیرد. اوج این مسمومیت‌های مرگبار به سال‌های اوج شیوع ویروس کرونا در کشور برمی‌گردد؛ روزهایی که شایعه شده بود مصرف مشروبات الکلی از ابتلا به کرونا پیشگیری می‌کند. صرف‌نظر از این ماجرا در سال‌های گذشته افراد زیادی بر اثر مصرف مشروبات الکلی مسموم شدند و شمار زیادی نیز جان خود را پای نوشیدن الکل از دست دادند. در این بخش به بررسی 12مورد از مرگبارترین مسمومیت‌های الکلی در کشور می‌پردازیم.

25قربانی در مازندران
در روزهای شیوع کرونا مازندران نیز از مسمومیت‌های الکلی در امان نماند و طبق آمار پزشکی قانونی این استان از 10اسفند سال 98تا 10فروردین سال 99، 25نفر شامل 24مرد و یک زن بر اثر مسمومیت با الکل جان باختند.

مرگ 37نفر در البرز
تصور غلط مقابله با کرونا با استفاده از الکل در استان البرز نیز چیزی شبیه یک فاجعه را رقم زد؛ چرا که در این استان نیز در روزهای ابتدایی فروردین سال 99، 180نفر بر اثر استفاده از متانول دچار مسمومیت شدیدی شدند و تلاش کادر درمان برای نجات 37نفر از آنها مؤثر نبود و جان‌شان را از دست دادند.

مرگ 60نفر در مشهد
همان روزهایی که در اغلب شهرهای کشور کرونا جولان می‌داد و قربانی می‌گرفت در مشهد نیز عده ای برای در امان ماندن از کرونا به مصرف الکل تن دادند؛ غافل از اینکه با این کار زودتر به استقبال مرگ خواهند رفت. در این شهر در مدت کوتاهی 60نفر بر اثر مصرف الکل جان باختند و با بالا گرفتن ماجرا 14نفر از اعضای شبکه توزیع مشروبات الکلی در مشهد شناسایی شدند و از آنها 13بشکه الکل صنعتی کشف شد.

مسمومیت مرگبار 7نفر در بجنورد
یکی دیگر از پرونده‌های مسمومیت‌های مرگبار به حادثه‌ای برمی‌گردد که سال 98 در شهرستان بجنورد واقع در استان خراسان شمالی اتفاق افتاد. هرچند این ماجرا تبدیل به یک سونامی نشد و با دستگیری عاملان توزیع مشروبات الکلی مسموم در شهرستان شیروان از ادامه مسمومیت‌ها جلوگیری شد، اما در نهایت 7نفر جان خود را پای مصرف مشروبات الکلی مسموم دادند و شماری نیز مسموم شدند.

سونامی الکلی با 24قربانی در بندرعباس
یکی از مرگبارترین سونامی‌های مسمومیت با الکل صنعتی پیش از شیوع کرونا در بندرعباس اتفاق افتاد. مهرماه سال 97صدها نفر در این شهر دچار مسمومیت شدند و دست‌کم 24نفر جان خود را از دست دادند. متهمان این پرونده 4نفر بودند. یکی از آنها مشروبات را در سطح شهر توزیع می‌کرد. دومین نفر برای خرید مشروبات از تهران برنامه‌ریزی می‌کرد.

13فوتی در هرمزگان
«فوت 13نفر از 11اردیبهشت تا 19اردیبهشت سال 1401»؛ این، آمار تکان‌دهنده‌ای است که سال گذشته درباره مسمومیت‌های الکلی در استان هرمزگان منتشر شد. علاوه بر این افراد، در این مدت۸۰ نفر نیز بر اثر مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه کردند که ۴۶ نفر از آنها در طول درمان به دیالیز نیاز پیدا کردند.

مرگ 94نفر در فارس
یکی از مرگبارترین مسمومیت‌های سال‌های اخیر در فروردین‌ماه سال 99 در استان فارس اتفاق افتاد؛ درست زمانی که ویروس کرونا در کشور اوج گرفته بود و هر روز افراد زیادی قربانی این بیماری می‌شدند. در آن روزها شایعه شده بود که الکل از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند و همین تصور اشتباه موجب شد عده ای از ترس کرونا الکل مصرف کنند و جان‌شان را پای اشتباه‌شان بدهند.

مسمومیت مرگبار 19نفر در اردبیل
استان اردبیل نیز در سال 98شاهد یکی از سونامی‌های مرگبار مصرف مشروبات الکلی مسموم بود. روز 25اسفندماه این سال فقط در 24ساعت 19نفر به‌دلیل مسمومیت با الکل جان خود را از دست دادند و 13نفر نیز به همین دلیل دچار مسمومیت شدید شده و در بیمارستان بستری شدند.

18قربانی در پایتخت
فروردین‌ماه سال 99، همزمان با اوج‌گیری کرونا، تهران نیز از مسمومیت‌های الکلی در امان نبود و ده‌ها نفر که از ترس کرونا به الکل پناه برده بودند دچار مسمومیت شدند. فقط در 72ساعت 17نفر شامل2نوجوان و ۱۵ مرد جوان و میانسال به‌خاطر شدت مسمومیت به 6بیمارستان در پایتخت منتقل شدند، اما تلاش‌های کادر درمان برای نجات آنها راه به جایی نبرد و کمی پس از بستری شدن در بیمارستان جان خود را از دست دادند.

جان‌باختن 24نفر در آذربایجان‌شرقی
استان آذربایجان شرقی نیز یکی از استان‌هایی است که پیش از این دست‌کم یک مرتبه سونامی مسمومیت با الکل آنجا را فرا گرفته است. این ماجرا به فروردین‌ماه سال 99برمی‌گردد. در عرض چند روز در شهرهای مختلف این استان 200نفر مسموم شده و 24نفر به کام مرگ کشیده شدند.

62قربانی در خوزستان
در اسفند‌ماه سال 98 و فروردین‌ماه سال 99بیشترین مسمومیت‌ها بر اثر مصرف الکل در کشور رقم خورد. استان خوزستان نیز در این 2 ‌ماه شاهد مسمومیت صدها نفر بود و در این مدت 62نفر نیز بر اثر شدت مسمومیت جان خود را از دست دادند.

مسمومیت مرگبار 7نفر در اصفهان
در آخرین روزهای سال 98در اصفهان نیز شماری از شهروندان بر اثر مصرف الکل دچار مسمومیت شدند. هرچند اغلب آنها با مراجعه به مراکز درمانی نجات یافتند، اما 7نفر جان خود را از دست دادند. به‌گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این افراد یا الکل‌های تقلبی را به شکل خوراکی مصرف کرده و یا با بخور دادن از آن استفاده کرده و مسموم شده بودند. شماری از این افراد نیز دچار نارسایی کلیه شدند.همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: