کد خبر: ۳۲۷۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۵ تير ۱۴۰۲ - 2023June 26
این روزها موضوع حجاب وارد یک پیچ تاریخی عجیبی شده است، تقریبا هفته‌ای یک‌بار پلمب یک مکان به علت بی‌حجابی در رسانه‌ها مطرح می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>این روزها موضوع حجاب وارد یک پیچ تاریخی عجیبی شده است، تقریبا هفته‌ای یک‌بار پلمب یک مکان به علت بی‌حجابی در رسانه‌ها مطرح می‌شود.، گاهی اخبار کمی غیرقابل باور می‌شوند، مثلا چند روز پیش برخی رسانه‌ها ادعا کردند یک پل عابرپیاده در مشهد به دلیل بی‌حجابی پلمب شده است.

به گزارش شفا آنلاین:بعد از انتشار تصاویر این پل هوایی مسوولان مربوطه سریعا آن تکذیب کردند، اما حالا دادستان مشهد خبر پلمب پل عابرپیاده را در این شهر به دلیل بدحجابی تایید کرده است. این در حالی است که کمتر از ۱۲ ساعت قبل از نشست خبری او، خبر یاد شده توسط مدیر روابط‌عمومی فرمانداری مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تکذیب شده بود.

فارس شامگاه چهارشنبه درباره این خبر نوشته بود: «‌طی چند روز گذشته برخی کانال‌ها و رسانه‌های فضای مجازی با انتشار تصویری از مسدودشدن پل عابرپیاده ساختمان تجاری آرمیتاژ مدعی شدند پل عابرپیاده که برخی زنان اقدام به هنجارشکنی در آن کرده بودند به دلیل بی‌حجابی پلمب شده است. موضوعی که مدیر روابط عمومی فرمانداری مشهد آن را رد کرد.» در هر صورت پلمب پل عابرپیاده در مشهد هر چند هنوز بسیار خبر تعجب‌برانگیزی است، اما به باور برخی از جامعه‌شناسان این دست اخبار در حال عادی شدن هستند. تا قبل از این در نقاط مختلف ایران مکان‌هایی نظیر دریاچه سوادکوه، لبنیات‌فروشی در مشهد، لنج‌باری دریاچه هرمز، جشنواره لاله‌های کرج، سرای عامری‌های کاشان و حتی مجموعه حافظیه شیراز تعطیل یا پلمب شده بودند. به جز اینها روزی نیست که خبری از پلمب یک رستوران، کافه، مرکز خرید یا کسب‌و‌کار مشابه دیگری به بهانه مبارزه با بدحجابی منتشر نشود. درباره اینکه چقدر این نوع برخورد و پلمب مراکز و کسب‌و‌کار‌های مختلف، منطبق با قانون و در چارچوب ضوابط و موازین حقوقی است، حرف‌های بسیاری وجود دارد. اکثر حقوقدانان تاکید دارند که چنین کاری هیچ انطباقی با قوانین فعلی کشور ندارد و مشروعیت قانونی این کار زیر سوال است.

قوه قضاییه مانع پلمب‌ها شود
در همین رابطه «محمود علیزاده‌طباطبایی» وکیل دادگستری گفت: طبق قانون پلمب معبر عمومی صد درصد غیرقانونی است. در اصل ۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: «‌در جمهوری اسلامی ایران آزادی و استقلال و وحدت و تمامیت ارضی کشور از یکدیگر تفکیک‌ناپذیرند و حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد ملت است‏. هیچ فرد یا گروهی حق ندارد به نام استفاده از آزادی به استقلال سیاسی‏، فرهنگی‏، اقتصادی و نظامی و تمامیت ارضی ایران کمترین خدشه‌ای وارد کند و نباید به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی‌های مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات‏، سلب کرد.» عبور و مرور جزو آزادی‌های مشروع مردم است. بنابراین طبق این اصل قانونگذار و هیچ مقامی نمی‌تواند عبور و مرور مردم را سلب کند. با این حال دادستان کل کشور می‌تواند در راستای فک پلمب عجیب پل عابرپیاده در مشهد اقدامی انجام دهد.
وی افزود: در هر صورت پلمب مراکز خرید، کافه و رستوران‌ها هیچ مبنای قانونی ندارد. چراکه در اصل شخصی بودن جرائم و مجازات یا اصل فردی بودن مسوولیت کیفری همین موضوع به صراحت معنا شده است. در قانون آمده است: «‌هر کس برای تقصیری که مرتکب شده است مواخذه می‌گردد و هیچ کس را نمی‌توان برای فعلی که دیگری مرتکب شده است مسوول دانست. برخی از استثنائات این اصل عبارتند از: قاتل و ضارب بودن طفل غیربالغ، قتل خطای محض اگر ثابت شود، جرم به‌ منزله خطای محض، که در این موارد از عاقله فرد دیه دریافت می‌شود.» بنابراین در این قضیه سخنی از حجاب نیامده است. در نهایت هیچ مکانی از جمله کافه و رستورانی را نمی‌توان به بهانه بی‌حجابی فرد دیگری پلمب کرد. در چنین شرایطی افراد می‌توانند اعتراض کنند و قوه قضاییه ملزوم به رسیدگی است. در نتیجه این‌گونه رفتارهای دولت نسبت به بی‌حجابی منبع فقهی و قانونی ندارد. این در حالی است که قوه قضاییه باید استقلال خود را حفظ کند و مانع این رفتارها شود.
این وکیل دادگستری با اشاره به پیامدهای منفی این‌گونه برخوردها بیان کرد: دولت با این‌گونه برخوردها مردم را به دو گروه تقسیم کرده است. موضوع حجاب یک مساله شرعی است، اما جزو فروع دین است. با توجه به اینکه این روزها براساس شواهد نیمی از زنان حجاب را رعایت نمی‌کنند، دولت هم در حال حاضر نمی‌تواند با جمعیت ۳۰ میلیونی زنان مقابله کند. این در حالی است که پیش از این وقایع باید اقدامات فرهنگی انجام می‌شد، اما به هر دلیلی رها شده است. نتیجه فقدان اقدامات فرهنگی همین امر است، اما با فشار قانونی و جزایی هم نمی‌توان این موضوع را حل و فصل کرد. بنابراین همین که کار در مبارزه با بدحجابی به پلمب پل عابرپیاده رسیده خودش بزرگ‌ترین نشانه برای سیاستگذار است که در مسیر اشتباه به سر می‌برد و سریع‌تر باید راهش را تغییر دهد. گفت‌وگو و اقدامات فرهنگی یکی از مسیرهای درست حل معضلات اجتماعی است. مردم می‌توانند از دادستان‌هایی که بی‌قاعده دستور پلمب مغازه را می‌دهند و حتی قضاتی که دستور ضبط ماشین را می‌دهند، به دادسرای انتظامی و قضات شکایت کنند.

دولت زبان گفت‌وگو ندارد
«عالیه شکربیگی» جامعه‌شناس با اشاره به پیامدهای پلمب برخی مکان‌های عمومی در شهر مشهد گفت: طی چهار دهه اخیر در برابر هر رویداد فرهنگی و اجتماعی شاهد فشارهای ساختاری بودیم، به‌گونه‌ای که یک زمانی کالاهای فرهنگی مانند ویدئو و ماهواره ممنوع بود. نهادهای مرتبط با امر فرهنگی این کالاها را برای جامعه نوعی آسیب می‌دانستند، اما پیامد این سختگیری‌ها در جامعه، مقابله در برابر آن بود، بنابراین این روزها دیگر کالاهای فرهنگی از نظر ساختار حاکمیت ممنوع نیست، چه بسا امروزه ویدئو در همه خانه‌ها یافت می‌شود، بنابراین طی گذر زمان مشخص شد اجبار و سرکوب در جامعه سرانجامی ندارد. در حال حاضر نیز با یک موضوع اجتماعی به نام حجاب مواجه هستیم که به نظرم این مساله یک بحث خصوصی است، چراکه از لحاظ جامعه‌شناسی در جامعه با افکار و سبک‌های زندگی متفاوتی روبه‌رو هستیم، بنابراین اینکه دولت اندیشه و اعتقاد خودش را به جامعه تحمیل کند، به نظرم سرانجامی ندارد.
وی افزود: مسوولان باید دست از سرپرستی جامعه بردارند و به جای این نوع رفتارها با آنها مسامحه کنند. همان‌طور که در کالاهای فرهنگی جامعه ایستادگی کرد، این موضوع نیز باید به درستی حل و فصل شود، چرا‌که اگر گذری به مترو، اتوبوس و خیابان داشته باشید، برخی زنان بی‌حجاب را خواهید دید. این در حالی است که امروزه جامعه هر نوع پوششی را پذیرفته و در برابر آنها انعطاف به خرج می‌دهد، بنابراین اصل تسامح و مدارا هر روز در جامعه تمرین می‌شود. اگر ساختار اقدامی انجام ندهد، جامعه به مسیر خودش ادامه می‌دهد، بنابراین در حال حاضر جامعه به سمت مداراگرایی پیش می‌رود. این در حالی است که با کوچک‌ترین مداخله ساختار، جامعه دچار خشونت و تقابل‌گرایی می‌شود.

این آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به وجود جمعیت میلیونی زنان اظهار کرد: به نظرم با توجه به اینکه نزدیک به نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، پلمب مراکز خرید، پل‌های عابر و کافه‌ها نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه منجر به یک ستیز پنهان در لایه‌های زیرین جامعه می‌شود. چنین موضوعی نیز آسیب‌های اجتماعی زیادی را در پی خواهد داشت.

شکربیگی با بیان اینکه مسوولان زبان گفت‌وگو با جامعه را نمی‌دانند، تاکید کرد: به نظرم ما همیشه از یک امری به نام گفت‌وگو فرار کرده‌ایم. بنابراین هیچگاه در جامعه ایران گفت‌وگو نداشته‌ایم. چراکه گفت‌وگو همیشه از درون خانواده‌ها شروع و به سمت جامعه جاری می‌شود. در تربیت‌پذیری نهاد خانواده امری به نام گفت‌وگو باید آموزش داده شود. البته در این قضیه رسانه‌ها تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت. از طرفی هنوز مشخص نیست چرا ساختارهای دولتی به جای مشاجره از گفت‌وگو استفاده نمی‌کنند. چرا‌که از لحاظ جامعه‌شناسان مطرح در راستای گفت‌وگو دولت با ملت یک رابطه برد-برد ایجاد می‌شود. همین موضوع نیز به افزایش سرمایه اجتماعی کمک شایانی می‌کند. این در حالی است که به دلیل مشکلات اخیر سرمایه اجتماعی در جامعه کاهش پیدا کرده است و این موضوع را بارها به مسوولان مربوطه هشدار داده‌ایم. سرمایه اجتماعی به معنای اعتماد عمومی و مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی برای هر دولتی حیاتی است. اما متاسفانه در حال حاضر هیچ گوش شنوایی برای این مسائل در دولت نیست. به نظر می‌رسد نهادهای مسوول در جامعه نسبت به وقایع فرهنگی جامعه، خودشان را به خواب زده‌اند و هیچ گوش شنوایی هم در این مورد وجود ندارد.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: