کد خبر: ۳۲۷۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۳ - ۰۵ تير ۱۴۰۲ - 2023June 26
بیشتر مردم افزایش وزن را تنها مرتبط با خوردن بیش از حد غذای ناسالم یا صرف زمان زیاد روی مبل می دانند. اما برای افراد مبتلا به آسم، یک عامل اضافی وجود دارد: داروی آنها.

شفا آنلاین>سلامت>عوارض جانبی دارو های استروئیدی می تواند باعث افزایش وزن شود.

به گزارش شفا آنلاین:بیشتر مردم افزایش وزن را تنها مرتبط با خوردن بیش از حد غذای ناسالم یا صرف زمان زیاد روی مبل می دانند. اما برای افراد مبتلا به آسم، یک عامل اضافی وجود دارد: داروی آنها.

افزایش وزن می تواند یک عارضه جانبی ناخوشایند استروئید های خوراکی باشد که به شکل قرص یا استنشاقی برای درمان آسم مصرف می شوند.

کریستین گربشتات، MD، RD، متخصص تغذیه و سخنگوی انجمن رژیم غذایی آمریکا، می گوید که یک ارتباط ثابت شده بین افزایش وزن و استروئیدهای خوراکی وجود دارد.

دکتر گربشتات می گوید: «استروئیدها به سادگی اشتهای شما را افزایش می دهند.»

عوارض جانبی داروهای آسم

کریستین گربشتات توضیح می دهد که افزایش وزن یک عارضه جانبی دارویی کمتر رایج است و زمانی اتفاق می افتد که استروئیدها از طریق اسپری های استنشاقی آسم به جای داروهای خوراکی مصرف می شوند، زیرا دوزهای تجویز شده از طریق اسپری های آسم بسیار کمتر است و مستقیماً به ریه ها می رود.

در مقابل، سایر داروهای آسم مانند گشادکننده‌های برونش بتا آگونیست که علائم آسم را با شل کردن ماهیچه‌های لوله‌های برونش تسکین می‌دهند، با افزایش وزن مرتبط نیستند، اما عوارض جانبی دارویی خاص خود را دارند. کریستین گربشتات می گوید: «بتا آگونیست ها می توانند باعث بی قراری، گشاد شدن مردمک ها و افزایش ضربان قلب شوند.»

همچنین یک چرخه ناسالم مرتبط با آسم و وزن وجود دارد. افراد مبتلا به آسم ممکن است از ترس شروع علائم آسم خود تمایلی به ورزش نداشته باشند. ورزش نکردن می تواند به افزایش وزن کمک کند و اضافه وزن می تواند به نوبه خود ورزش را دشوارتر کند زیرا وزن اضافی می تواند ریه های شما را فشرده کند و تنفس در حین ورزش را دشوارتر کند.

بنابراین، کاهش وزن می تواند به بهبود آسم و بهبود تمرینات شما کمک کند.

نکاتی برای جلوگیری از افزایش وزن

کریستین گربشتات می گوید: برای جلوگیری از افزایش وزن، افراد مبتلا به آسم باید قبل از هر چیز کمتر غذا بخورند. او می گوید که کاهش میزان غذا مهم است، اما می داند که گفتن آن آسان تر از انجام دادن است چرا که بیشتر مردم به گرسنگی عادت ندارند.

این ایده های دیگر را برای جلوگیری از افزایش وزن در هنگام ابتلا به آسم امتحان کنید:

  • سبزیجات زیادی بخورید: سبزیجات ترد و پر از آب مانند کرفس یا هویج یک انتخاب عالی هستند.
  • غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید: او می گوید: «مردم نگران کربوهیدرات هستند، اما اگر تمام چیزی که می خورید برنج قهوه ای و نان سبوس دار باشد، می توانید بدون نگرانی در مورد افزایش وزن، مقدار زیادی غذا بخورید.
  • طعم دهنده های خوب پیدا کنید: اگر نیاز به استفاده از دیپ یا طعم دهنده های دیگر برای خوش طعم کردن سبزیجات دارید، سالسا یا سس کم چرب مارینارا را امتحان کنید. گزینه های خوب دیگر عبارتند از حمص و ماست.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب: گربشتات می گوید: «بسیاری از مردم تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیرند. آب با دمای اتاق بنوشید که سیر کننده تر از آب یخ است. او می گوید، گزینه های خوب دیگر برای هیدراتاسیون، چای گیاهی یا سبز یا آبگوشت گرم است که می تواند به شما کمک کند احساس سیری کنید.
  • چربی را کاهش دهید: کریستین گربشتات می‌گوید ذرت بو داده یا سیب‌زمینی پخته با ماست به‌جای چیپس، میان‌وعده‌های عالی هستند. به جای خامه یا کره از گیاهان و ادویه ها برای طعم دادن به غذا استفاده کنید.
  • اندازه سهم را یاد بگیرید: دریابید که چه غذاهایی و در چه مقداری باید بخورید و به آن توصیه ها پایبند باشید.
  • حرکت را فراموش نکنید: وقتی در حال تماشای تلویزیون هستید و تبلیغاتپخش می شود، حرکت های ساده کششی و حتی پیاده روی انجام دهید.

پیشگیری زودهنگام و درمان موفق

توصیه گربشتات در خانواده خودش دنبال می شود: پسرش که اکنون 6 ساله است، آسم دوران کودکی دارد. وی توضیح می دهد: «آسم او زمانی شروع شد که سرما خورده بود و سپس از بین می رفت.» برای مدیریت بهتر آسم، او از یک رژیم غذایی سالم استفاده می‌کند، عادتی که در سنین جوانی ایجاد شده است. او می گوید: «او دوست دارد ماهی کبابی را با سبزیجات بخورد.»

گربشتات می گوید که این جوان از یک رویکرد سه جانبه برای سالم ماندن مبتلا به آسم پیروی می کند:او در ورزش شرکت می کند، یک رژیم غذایی مغذی را دنبال می کند و آسم خود را مدیریت می کند و افزایش وزن برای او مشکلی ایجاد نکرده است.

مهم نیست چه سنی دارید، انتخاب عاقلانه غذاها و ورزش منظم از عادات مهم سبک زندگی برای جلوگیری از افزایش وزن و زندگی خوب با آسم هستند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: