کد خبر: ۳۲۷۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۰۴ تير ۱۴۰۲ - 2023June 25
غربالکری آنتی بادی در سازمان انتقال خون به زودی راه اندازی خواهد شد. پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز برای بیماران مهم است.

شفا آنلاین>سلامت>مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: آزمایش NAT به زودی در فرآیند انتقال خون انجام می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:مصطفی جمالی مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: غربالکری آنتی بادی در سازمان انتقال خون به زودی راه اندازی خواهد شد. پیوند سلول‌ های بنیادی خون ساز برای بیماران مهم است. 

او بیان کرد: آزمایش NAT به زودی در فرآیند انتقال خون انجام می شود که این امر  سبب ارتقای سلامت خون و فرآورده‌های خونی شده همچنین انتقال عوامل ویروسی کم خواهد شد.

او ادامه داد: بسیاری از کشور‌ها از این آزمایش برای غربالگری خون‌های اهدایی استفاده می‌کنند. 

او افزود: در گذشته ۳۰ درصد از خون‌ها را فیلتراسیون کرده ایم که این آمار به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است و در آینده این میزان ارتقاء می‌یابد.  خون کم لکوسیت سبب کاهش مقاومت پلاکتی و کاهش هزینه در بیماران جراحی قلب می‌شود.

جمالی بیان کرد: تمرکز زدایی آزمایش‌های غربالگری از بهار سال گذشته شروع و الان ۲۴ آزمایشگاه در کشور راه اندازی شده است. سیستم اتوماسیون گروه بندی در سال جاری در ۳۱ مرکز انجام شده است. 

او افزود: پیوند سلول‌های بنیادی و ان جی اس سبب درمان بیماری های بدخیم و سرطان می شود و باعث کاهش مدت زمان بستری بیماران و کاهش هزینه‌های درمانی خواهد شد. 

به گفته او تهیه پلاکت به روش بتفی کوت ازمایش سراسری اچ تی ال وی از دیگر اقدامات سازمان انتقال خون ایران است.

جمالی بیان کرد: میزان ذخیره خون در کشور به ۸ روز رسیده است. سانتی فروژ‌های یخچال ساز توسط یک شرکت دانش بنیان تولید شده است. دستگاه گاما ۳ توسط شرکت دانش بنیان تولید  شده است و صرفه جویی ارزی زیادی دارد. 

او افزود: یکسری دارو‌های مهم از پلاسما مانند فاکتور هشت و آلبومین تولید می‌شود.

او اضافه کرد: اگر پالایشگاه خون که در دو ماه آینده قول افتتاح داده اند، ۱۵۰ هزار لیتر پلاسما و دارو‌ها را تولید کند سازمان انتقال خون از این پالایشگاه حمایت کامل خواهد کرد هرچند بعد از نه سال این میزان عدد چشمگیری نخواهد بود. 

او بیان کرد: هم اکنون ۱۸۰ هزار لیتر پلاسما در سال توسط سازمان انتقال خون تولید می‌شود و برنامه ریزی کرده ایم تا این میزان را ۲۰درصد افزایش دهیم . به دنبال ایجاد روشی جدید در کشور هستیم که ۲۰ درصد دیگر به میزان تولیدات کشور در زمینه پلاسما  بیفزاییم. به طور کلی بالای یک میلیون لیتر نیاز کشور است.

او افزود:  سازمان انتقال خون قادر بوده یک میلیون لیتر پلاسما را به صورت داوطلبانه تولید کند و  قول می دهد که پلاسمای تولید شده در پالایشگاه بخش خصوصی را خریداری کند. الان با این وضعیت موجود،  برنامه ریزی کرده ایم  که به  تولید ۲۵۰ هزار لیتر پلاسما در سال برسیم.

جمالی گفت: اولین اولویت من  اهمیت حضور مردم  است و به همین دلیل  با تغییراتی در ساختار سازمان انتقال خون، معاونت اجتماعی ایجاد شده است و تا الان  ۴۵۰ میلیارد تومان پول در قالب کمک مالی مستقیم خیرین و همکاری بین بخشی داشته است. 

او اضافه کرد:  باید معاونت اجتماعی داشته باشیم و معتقدم که آثار زیادی این معاونت  داشته و ورود خیرین به سازمان انتقال خون مثبت ارزیابی شده است. 

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران افزود: در سال گذشته دو میلیون و ۲۲۰ هزار اهدای خون  انجام شده و اگر غربالگری و رصد ها به خوبی انجام نشود سبب بروز انتقال عفونت های ویروسی خواهد شد. 

جمالی افزود: در برخی اوقات تزریق یک واحد خون سبب نجات جان مصدوم و بیمار می سود و تفاهم نامه ای با سازمان اورژانس کشور انجام شده تا خون اهدایی در اختیار اورژانس قرار بگیرد که با مواجهه با مصدومان سریعا تزریق خون انجام شود.  این کار نیازمند تامین امکاناتی مانند وجود یخچال برای نگهداری خون توسط اورژانس در آمبولانس و بالگرد انتقال مصدوم است. 

به گفته او بیش از چهار هزار ذخیره خون بند ناف داریم و تعداد سلول ها در این بند ناف یک میلیارد  است.

او افزود:  مجلس برای سال جاری ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد تعیین کرده و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای سازمان انتقال خون در نظر گرفته شده بود که این میزان کم بوده و پیگیری هایی در این زمینه انجام شده است. 

جمالی گفت: مجلس از سازمان انتقال خون حمایت و ۳۰۰ میلیارد تومان از محل ارزش افزوده به بودجه سازمان انتقال خون اضافه کرده است و قول تامین ارز ترجیحی به ما داده شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: