کد خبر: ۳۲۷۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۰۴ تير ۱۴۰۲ - 2023June 25
گواهی فوت در فرمتهای مشخصی برای نوزادان و بزرگسالان صادر میشود.در مورد اول ماما نیز میتواند گواهی فوت صادر نماید هرچند جواز دفن الزاما توسط پزشک صادر میشود.
شفا آنلاین>سلامت>نکته اول: خلا های قانونی در این مورد وجود دارد و همه چیز شفاف نیست

نکته دوم: با توجه به پیچیدگی های موجود توصیه میشود تا حد امکان به خصوص در موارد غیربیمارستانی از صدور گواهی فوت خودداری شود و یا گواهی فوت تکمیل اما جواز دفن به پزشکی قانونی سپرده شود.

نکته سوم: صدور گواهی فوت مشمول دریافت هزینه است که نحوه پرداخت آن را میتوان از شبکه بهداشت استعلام کرد.

نکات دیگر

گواهی فوت در فرمتهای مشخصی برای نوزادان و بزرگسالان صادر میشود.در مورد اول ماما نیز میتواند گواهی فوت صادر نماید هرچند جواز دفن الزاما توسط پزشک صادر میشود.

این گواهی در چهار برگ است که برگ دوم آن برای ارائه به آرامستان تحویل خانواده میشود و برگهای دیگر برای ثبت احوال، مرکز بهداشت و بایگانی بیمارستان/مطب است.

سه گروه پزشک می توانند گواهی صادر کنند:

1] پزشک معالج:  شامل پزشک بستری کننده/پزشک خانواده
2] پزشک مطلع: پزشکی که رابطه ای با متوفی نداشته و برخلاف پزشک معالج موظف به صدور گواهی نیست بلکه مختار است.
3] پزشک مرکز پزشکی قانونی

دو گروه اول فقط زمانی باید اقدام به صدور گواهی کنند که از طبیعی بودن مرگ مطمئن باشند، علت دقیق آن را بدانند، هیچگونه شک و شبهه ای چه در نحوه مرگ چه در ذهن همراهان متوفی و چه از نگاه قانونی احساس نکنند، مرگ را در ذیل موارد نوزده گانه مرگ های مشکوک ندانند و در نهایت از بستگان درجه اول و همسر متوفی اقرار کتبی بگیرند که اولا مرگ را طبیعی می دانند و دوما در حال یا آینده شکایتی برای بررسی قانونی این مرگ ندارند !
موارد نوزده گانه مرگهای مشکوک در بستر وب قابل دسترسی است؛ هر مرگی که عامل خارج از بدن فرد در آن نقش داشته باشد مانند مصرف مواد مخدر، تروما و حوادث غیرمترقبه مشکوک است. مرگ ظاهرا طبیعی که در مراکز اقامت جمعی رخ دهد نیز مشکوک است. مرگ در خارج از خانه و مرکز درمانی و حتی گاها در حین انتقال مشکوک است. مرگی که در مورد زمان/مکان/نحوه/ تاثیر عواملی غیر از ماهیت بیماری در تسریع آن، ابهام یا شک از طرف خانواده/ پزشک/مامور قانون/ هر فردمرتبط دیگر وجود دارد مشکوک است. خودکشی مرگی مشکوک است. مرگ متعاقب نزاع لفظی مشکوک است. مرگ در اتاق عمل مشکوک است. مرگ ناگهانی خارج از انتظار مشکوک است.

احراز هویت و معاینه کامل متوفی و البسه وی توسط پزشک ضروری است.

در برگه گواهی فوت بیش از یک علت مرگ ذکر میشود و لازم است توالی آنها رعایت گردد. از اصطلاحات انگلیسی و مخفف های پزشکی نباید استفاده کرد.
علتی که موجب تابلو مرگ شده در ردیف اول و علتی که اگر وجود نداشت درنهایت مرگ رخ نمیداد (علت زمینه ای) در ردیف آخر و سایر علل در بین این دو نوشته می شود.
مثلا
امبولی ریوی
شکستگی استخوان ران
برخورد جسم سخت
پزشک میتواند با اضافه کردن ردیف نسبت به ذکر علل متنوع در فرم اقدام کند.

علل کمک کننده به مرگ نیز در ردیف جداگانه ای نوشته می شود. مثلا دیابت برای مرگ ناشی از کووید۱۹.

در صدور گواهی فوت خطاهای فراوانی رخ می دهد که اغلب ناشی از خلط تابلو مرگ با علت مرگ است.
برای مثال ایست قلبی/ایست تنفسی/سنکوپ/کما از مصادیق تابلو مرگ است اما نارسایی احتقانی قلب/نارسایی حاد تنفسی/شوک هیپوولمیک را می توان به عنوان علت مرگ عنوان کرد.در مواردی که نارسایی ارگان به عنوان علت اول قید میشود باید علت نارسایی به عنوان علت دوم قید شود.در واقع لازم است علت زمینه ای مرگ مشخص شود.
کهولت سن نه تابلو مرگ است نه علت مرگ.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: