کد خبر: ۳۲۷۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۴ تير ۱۴۰۲ - 2023June 25
بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقریبا از ابتدای امسال تاکنون میزان ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک چندان قابل توجه نبوده است. این موضوع را سلمان اسحاقی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم تأیید کرده است
شفا آنلاین>سلامت>طی یک هفته اخیر 2مشکل حوزه تجهیزات پزشکی که منجر به گرانی و کمبود شده بود، برطرف شد

به گزارش شفا آنلاین:همین چند روز پیش بود که سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از دپوی 360تن تجهیزات پزشکی در گمرک خبر داد، اما این یک سوی ماجرا بود و از سوی دیگر، طی چند‌ماه اخیر بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت از کمبود تجهیزات پزشکی و به‌دنبال آن گرانی اقلام موجود در کشور انتقاد می‌کردند، اما حالا هم مشکل ترخیص تجهیزات پزشکی حل و هم 1.3میلیارد دلار ارز ترجیحی برای تجهیزات پزشکی درنظر گرفته شده است.

داستان دپوی تجهیزات پزشکی در گمرک
بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقریبا از ابتدای امسال تاکنون میزان ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک چندان قابل توجه نبوده است. این موضوع را سلمان اسحاقی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم تأیید کرده است. به‌گفته او، حدود ۳۶۰ تن تجهیزات پزشکی به ارزش ۴۱۱میلیون دلار در گمرک به‌دلیل کاهش نیافتن حقوق گمرکی از 4به یک‌درصد معطل مانده است.

جلال غفارزاده، مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی درباره دلایل این تأخیر در ترخیص می‌گوید: «از ابتدای امسال ترخیص چندانی درباره تجهیزات پزشکی وجود نداشته و دلیل آن هم افزایش عوارض گمرکی بوده است. واردکنندگان برای  ترخیص تجهیزات پزشکی باید حدود 25درصد عوارض گمرکی پرداخت می‌کردند.»

نامه‌ به رئیس‌جمهور
در این‌باره حتی حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اوایل اردیبهشت امسال در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری از افزایش قیمت تجهیزات پزشکی که با کالاهای نیمایی یا ترجیحی تامین می‌شدند، خبر داد و نوشت: «نبود پیگیری و سیاستگذاری صحیح وزارت بهداشت در تامین ذخایر استراتژیک، فاجعه کمبود تجهیزات و ملزومات پزشکی را کاملا عیان کرده و در بسیاری از کالاهای قلبی و عروقی، ارتوپدی، چشم پزشکی، جراحی عمومی و ترمیمی دچار کمبود هستیم؛ حتی ارگان‌هایی مانند هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران نیز ذخایر استراتژیک کالای مصرفی را ندارند. مصرف چند باره کالاهای یکبار مصرف پزشکی در بسیاری از مراکز درمانی بعد از سال‌ها عادی شده که این امر موجب گسترش بسیاری از خطرات و آسیب‌دیدن به بیمار وبی توجهی به استاندارد درمان است.»

ابلاغ بموقع
غفارزاده در پاسخ به این سؤال که آیا دپوی این تجهیزات در گمرک منجر به ایجاد کمبودها در 3ماه اخیر شده، عنوان می‌کند: «با توجه به موجودی شبکه مشکل حادی در توزیع وجود نداشت؛ البته طی این مدت در اداره تجهیزات پزشکی هم به‌دلیل نیاز حیاتی الزام کردیم که تجهیزات ترخیص شوند و این اتفاق به شکل علی‌الحساب رخ داد. بخشی از کالاها ترخیص شدند و بخش دیگر برای تضمین 4درصد در گمرک باقی ماندند. این مسئله اکنون به‌طور کلی حل شده و دیگر مشکلی برای ترخیص کالاها وجود ندارد. زمان چندانی را برای ترخیص این کالاها از دست ندادیم و تقریبا بموقع کاهش عوارض گمرکی ابلاغ شد.» این مسئول درباره آسیب‌دیدگی تجهیزات و احتمال انقضای تاریخ مصرف هم خاطرنشان می‌کند: «تجهیزات پزشکی که طی این مدت در گمرک دپو شدند، اقلام و ملزومات مصرفی پزشکی مشمول ارز نیمایی و ترجیحی هستند که به شکل محصول نهایی وارد می‌شوند و شامل ماده اولیه هم نیستند. البته محصولاتی که به لحاظ تاریخ، محدودیت داشتند، طی این مدت ترخیص می‌شدند. این مسئله به سلامت بیماران مربوط است و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.»

تجهیزات پزشکی چقدر ارز می‌گیرند؟
حدود 60درصد از تجهیزات پزشکی موردنیاز کشور وارد می‌شوند و 40درصد هم تولید داخلی هستند. مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی پاسخ اینکه کدام یک از اقلام تجهیزات پزشکی وارداتی است، می‌گوید: «از جمله محصولاتی که وارد می‌شود می‌توان به کالاهای موردنیاز بیماران قلبی و عروقی، کالاهای ارتوپدی، کالاهای مورد نیاز بیماران خاص واقلام چشمی  اشاره کرد که یا تولید داخلی ندارند یا کفایت تولید درباره آنها نداریم.» غفارزاده درباره تامین ارز موردنیاز واردات هم عنوان می‌کند: «امسال برای تجهیزات پزشکی و دارو 3.5میلیارد دلار ارز درنظر گرفته شده که 1.5میلیارد دلار ترجیحی و 2میلیارد دلار هم نیمایی است. تجهیزات پزشکی 1.3میلیارد دلار ارز ترجیحی و نسبتی از 2میلیارد دلار نیمایی را به‌خود اختصاص خواهد داد. بودجه اختصاص‌یافته‌ به‌گونه‌ای است که می‌شود این حوزه را مدیریت کرد؛ البته به شرطی که هزینه لازم تخصیص داده شود.»

تعیین‌تکلیف نشدن وضعیت پرداخت ارز
از سوی دیگر، علاوه بر معطل ماندن تجهیزات پزشکی، یکی از انتقادات جدی تعیین‌تکلیف نشدن وضعیت پرداخت ارز در این حوزه بود که منجر به تشدید برخی کمبودها شد. اواخر فروردین امسال احمد مسلمی، رئیس کمیته تجهیزات پزشکی دانش‌بنیان وزارت بهداشت اعلام کرده بود که اگر در روند پرداخت ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی مشکلی به‌وجود بیاید، قیمت آنها تا 8برابر افزایش پیدا می‌کند و شاید حدود 90درصد مردم قدرت خرید این کالاها را نداشته باشند. به‌گفته این مسئول، در حال حاضر یک بیمار قلبی برای تأمین تجهیزات پزشکی حدود 3میلیون تومان هزینه می‌کند که بخشی از آن را بیمه پوشش می‌دهد، اما درصورت حذف ارز ترجیحی باید بیش از 12میلیون تومان برای درمان هزینه کند که بیمه‌ها نیز توان پوشش آن را نخواهند داشت.

جلوگیری از گرانی‌ تجهیزات پزشکی
جلال غفارزاده، مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی درباره حواشی رخ داده درباره تجهیزات پزشکی از ابتدای امسال تاکنون توضیحات بیشتری داده است. او با اشاره به عوارض گمرکی 4درصد درباره تجهیزات پزشکی که البته اکنون به یک‌درصد کاهش پیدا کرده، می‌گوید: «اگر واردکنندگان می‌خواستند نسبت به ترخیص تجهیزات پزشکی با چنین شرایطی اقدام کنند باید حدود 25درصد عوارض گمرکی پرداخت می‌کردند و قیمت تجهیزات پزشکی چندین برابر می‌شد. بازار کشش چنین افزایش قیمتی را نداشت و به همین دلیل ترخیص صورت نگرفت.» او درباره اقدامات انجام شده برای رفع این مشکل هم می‌گوید: «ما تلاش کردیم این تجهیزات به همان روال سابق با عوارض گمرکی یک‌درصد وارد شود، اما چون مبنای قانونی همان 4درصد بود، این مشکلات به‌وجود آمد. در حال حاضر سران قوا با مصوبه کاهش حقوق گمرکی تجهیزات و ملزومات پزشکی از ۴درصد به یک‌درصد موافقت کردند و این مشکل اکنون برطرف شده است.»‌

حل 2مشکل
بالاخره پس از پیگیری‌های مکرر، چهارشنبه گذشته سران قوا با کاهش حقوق گمرکی تجهیزات پزشکی از ابتدای سال ۱۴۰۲ موافقت کردند و این رقم از 4درصد به یک‌درصد رسید. براساس اعلام سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو: «در هنگام تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲، تجهیزات و ملزومات پزشکی از مصوبه بند ب تبصره ۷ جا مانده بود که با ابلاغ نهایی مصوبه سران قوا، مشکل ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک، برای کل سال رفع می‌شود.» از سوی دیگر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت هم اواخر خرداد از تخصیص 1.5میلیارد دلار ارز ترجیحی به دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد.


3میلیون تومان هزینه تامین تجهیزات پزشکی برای هر بیمار قلبی است که بخشی از آن تحت پوشش بیمه است.

3.5میلیارد دلار ارز نیمایی و ترجیحی امسال به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است.

1.3میلیارد دلار ارز ترجیحی امسال برای حوزه تجهیزات پزشکی تخصیص داده می‌شود .

۸ هزار قلم تعداد اقلام  تجهیزات پزشکی در کشور است .

40 درصد تجهیزات پزشکی در کشور تولید  می‌شوند.همشهری
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: