کد خبر: ۳۲۷۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۰۳ تير ۱۴۰۲ - 2023June 24
صدور مجوز کولونوسکوپی در مطب‌ ها و درمانگاه‌ ها به دلیل تشخیص زودرس و غربالگری‌ های زودهنگام بارمالی نظام سلامت را نیز کم می‌کند.

شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن آندوسکوپی‌های گوارشی ایران گفت: تمامی مراکز سرپایی، مطب‌ها و درمانگاه‌ها می‌توانند به منظور افزایش دسترسی بیماران به خدمات غربالگری، تشخیصی و درمانی از کولونوسکوپی استفاده کنند.


به گزارش شفا آنلاین:کامران باقری لنکرانی، رئیس انجمن آندوسکوپی‌ های گوارشی ایران در نشست خبری انجمن آندوسکوپی‌های گوارشی ایران افزود: بحث انجام کلونوسکوپی در مطب‌ها ممنوع شده بود که با موافقت وزارت بهداشت تمامی مراکز سرپایی، مطب‌ها و درمانگاه‌ها می‌توانند به منظور افزایش دسترسی بیماران به خدمات غربالگری، تشخیصی و درمانی از کولونوسکوپی استفاده کنند.

 
وی افزود: صدور مجوز کولونوسکوپی در مطب‌ها و درمانگاه‌ها به دلیل تشخیص زودرس و غربالگری‌های زودهنگام بارمالی نظام سلامت را نیز کم می‌کند.
 
رئیس انجمن آندوسکوپی‌های گوارشی ایران با بیان اینکه به اینکه در کشور ۹۰۰ نفر فوق تخصص گوارش و کبد داریم، اظهارکرد: امروزه حتی در برخی شهرستان‌ها مراکزی گسترده داریم که خدمات گسترده‌ای را ارائه می‌دهند و این‌ها ما را ملزم می‌کند که به این موضوع عالمانه نگاه کنیم.
 
باقری لنکرانی گفت: روند سرطان معده در کشور رو به کاهش است، اما هنوز هم سرطان معده بیشترین علت مرگ‌های ناشی از سرطان را در هر دو جنس به خود اختصاص داده و همچنان بیماری خطرناک و پرشماری در کشور محسوب می‌شود.
 
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با روند فعلی حدود ۱۰ سال آینده تعداد تشخیص سرطان روده بزرگ حدود دو برابر افزایش یابد که تغییر الگوی زندگی، مصرف فست فود‌ها و چاقی از عوامل بروز این سرطان شناخته شده است. 
 
رئیس انجمن آندوسکوپی‌های گوارشی ایران ادامه داد: این امر بیانگر این است که باید به غربالگری سرطان روده توجه بیشتری شود. کار اول غربالگری برای کسانی است که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده دارند یا علامت‌های خیلی پیش پا افتاده مانند کم خونی و تغییر اجابت مزاج دارند.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰ هزارنفر بیمار ثبت شده در بحث بیماری‌های التهابی روده در کشور داریم، گفت: احتمالا ظرف ۱۵ سال آینده تعداد مبتلایان به بیماری‌های التهابی روده ۲.۵ برابر شود.
 
باقری لنکرانی بیان کرد: سرطان معده در خانم‌های میانسال رو به افزایش است که فرضیه‌هایی برای این رخداد داریم که یکی از فرضیه‌ها تماس با مواد مصنوعی و لوازم آرایشی است، فرضیه دیگر حساسیت بیشتر خانم‌ها به مواد هورمونی است که این‌ها باید مورد بررسی قرار گیرند.
 
رئیس انجمن آندوسکوپی‌های گوارشی ایران تصریح کرد: سال گذشته ۱۲ هزار مبتلای جدید به سرطان روده بزرگ و ۶۰۰۰ فوتی داشتیم، سرطان روده بزرگ تا حد زیادی قابل پیشگیری است که این مهم با غربالگری به موقع و برداشتن ضایع پیش سرطانی محقق می‌شود، این امکانی است که در مورد همه سرطان‌ها ممکن نیست. 
 
وی تامین مالی برای خرید تجهیزات پزشکی را مهم عنوان کرد و گفت: در رشته ما وسایل یکبار مصرف زیاد استفاده می‌شود که یکی از اهداف ما تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید این دست محصولات به شکل داخلی است، اما تا این اتفاق بیفتد نیاز است که تجهیزات با قیمت مناسب تامین شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: