کد خبر: ۳۲۷۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۰۴ تير ۱۴۰۲ - 2023June 25
یکی از مشکلات پروستات در سنین جوانی، التهاب پروستات یا پروستاتیت است که به راحتی قابل درمان است.

شفا آنلاین>سلامت>پروستات یک غده برون‌ ریز کوچک در زیرمثانه و عضو مهمی در دستگاه تولید مثل مردان است که نقش مهمی در تولید مایع منی و محافظت از اسپرم دارد. این غده با افزایش سن بزرگتر شده و عدم تشخیص و درمان به موقع بیماری‌های آن می‌تواند خطرات جدی برای سلامت افراد به دنبال داشته باشد.

 به گزارش شفا آنلاین:دکتر محمودرضا مرادی متخصص اورولوژی در تشریح بیماریهای شاخص پروستات، گفت: یکی از مشکلات پروستات در سنین جوانی، التهاب پروستات یا پروستاتیت است که به راحتی قابل درمان است.

وی افزود: در این مواد عمدتا بیمار با درد لگنی، سوزش و یا تکرر ادرار و یا عدم تخلیه کافی ادرار مراجعه می‌کند.

مرادی با بیان اینکه مشکلات اصلی پروستات از سن ۵۰ سالگی به بعد خود را نشان می‌دهد، گفت: یکی از این مشکلات شایع، بزرگی خوش خیم پروستات است که با افزایش سن، شیوع آن نیز افزایش می‌یابد.

وی افزود: علائم این بیماری هم مانند پروستاتیت، شامل سوزش و تکرر ادرار، عدم تخلیه کامل ادرار و دردهای لگنی است.

مرادی گفت: این بیماری به راحتی با درمان دارویی مرتفع شده و اگر درمان دارویی جواب ندهد از جراحی برای رفع آن استفاده می‌شود.

مرادی یکی از بیماری های خطرناک پروستات را سرطان پروستات عنوان و تصریح کرد: متاسفانه این نوع سرطان عمدتا بدون علامت بوده و تنها در مراحل پیشرفته علائمی مانند کم خونی و دردهای استخوانی را از خود بروز می‌دهد.

وی افزود: در همین راستا نیاز است که افراد حتما از سن ۵۰ سالگی به بعد غربالگری‌های مربوط به سرطان پروستات را انجام دهند.

مرادی گفت: این غربالگری‌ها با معاینه مقعدی و انجام آزمایش PSA قابل انجام است و چنانچه نتیجه غیرطبیعی باشد، اقدامات تشخیصی دقیقتر مانند نمونه برداری از پروستات انجام می گیرد.

این متخصص اورولوژی با بیان اینکه تشخیص به موقع سرطان پروستات نقش مهمی در بهبود روند درمان آن دارد، گفت: اگر این سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود از جراحی برای درمان آن استفاده می‌شود و در مراحل پیشرفته تر رادیوتراپی و پرتودرمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرادی گفت: هرچه این نوع سرطان دیر تشخیص داده شود، درمان نیز سخت‌تر بوده و در برخی مواردی که بیماری شدت بالایی دارد می‌تواند به مرگ افراد منجر شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: