کد خبر: ۳۲۷۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۰۱ تير ۱۴۰۲ - 2023June 22
سیستم لنفاوی در بدن ما وظیفه تولید سلول های ایمنی مانند سلول های T و آنتی به بادی ها که برای مبارزه با عفونت ها حیاتی هستند را بر عهده دارد

شفا آنلاین>سلامت>تومورهای برخی از زنان مبتلا به سرطان تخمدان با درجه بالا  (HGSOC) حاوی نوعی بافت لنفاوی به نام TLS هستند. بر اساس یافته های تحقیقاتی محققان کالج سلطنتی لندن، وجود این بافت در تومورهای بیماران، به طور قابل توجهی با پیش آگهی بهتر بیماری، مرتبط است. پژوهشگران همچنین ژن هایی را در  HGSOC شناسایی کرده اند که برای تشکیل و عملکرد TLS ضروری هستند.

 به گزارش شفا آنلاین: سیستم لنفاوی در بدن ما وظیفه تولید سلول های ایمنی مانند سلول های T و آنتی  به بادی ها که برای مبارزه با عفونت ها حیاتی هستند را بر عهده دارد؛ با این حال TLS که از جهاتی مشابه بافت‌ های لنفاوی طبیعی است، در انواع مختلف تومورها و سلول های سرطانی یافت می ‌شود.

نتایج تجزیه و تحلیل نمونه های تومور 242 بیمار مبتلا به HGSOC، نشان داد: وجود بافت لنفاوی TLS در تومورهای بیماران، به طور قابل توجهی با نتایج بهتری همراه است.

محققان توضیح داده اند: اکثر مردم باور دارند که همه فعالیت های سلول ‌های سرطانی بد و مضر هستند، با این حال واقعیت چندان واضح نیست. تومورهای سرطانی می توانند برخی از فرآیندهای طبیعی بدن را ربوده و مثلا در این مورد فرآیند تشکیل بافت لنفاوی طبیعی انسان را در درون خود پیاده سازی کنند. برخی از این ساختارهای لنفاوی قادر به ایجاد و فعال کردن سلول های T هستند که به نوبه خود می توانند در مبارزه با سرطان نقش داشته باشند.

HGSOC شایع ترین نوع سرطان تخمدان است و هر سال تقریباً 7500 زن به HGSOC مبتلا می شوند. از آنجایی که علائم این بیماری اغلب دیر کشف می شوند، بسیاری از بیماران، عود بیماری را تجربه می کنند که منجر به کاهش نرخ بقای پنج ساله به زیر 40 درصد می شود.

تیم تحقیقاتی در این مطالعه، جهش های ژنتیکی که در تشکیل TLS سرطان دخیل هستند را شناسایی کردند. برخی از این جهش ها در سرکوب سیستم ایمنی نقش دارند. محققان، دریافته اند که جهش در ژن ‌های IL15 و CXCL10 می ‌توانند از تشکیل بافت لنفوئیدی در HGSOC جلوگیری کنند.

دانشمندان اظهار داشتند: هدف قرار دادن این ژن ها می تواند برای درمان سرطان تخمدان موثر باشد. اکنون ما درک واضحی از نقش پس ‌زمینه ژنتیکی نوع تومور در عملکرد TLS داریم و این به ما کمک می ‌کند تا اهداف بالقوه برای درمان را شناسایی کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: