کد خبر: ۳۲۷۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۱ تير ۱۴۰۲ - 2023June 22
پس از صدور دستور شناسایی و بازداشت عوامل توزیع مشروبات الکلی به نیروی انتظامی، 3نفر از خرده‌فروشان مرتبط که نقش توزیع مشروبات الکلی دست‌ساز را داشتند در کمتر از ۲۴ساعت بازداشت شدند
شفا آنلاین>سلامت>در شرایطی که مسمومیت‌ با مشروبات الکلی مسموم در کرج همچنان ادامه دارد و هر روز افراد بیشتری قربانی می‌شوند، کارگروه ویژه‌ای در دادگستری استان البرز برای بررسی علل و زمینه‌های وقوع این حوادث تشکیل شد و حالا ابعاد تازه‌تری از تولید مشروبات الکلی و نحوه دسترسی قربانیان به آن روشن شده است.

به گزارش شفا آنلاین:از اواخر هفته گذشته که خبر رسید شمار زیادی در کرج پس از مصرف مشروبات الکلی مسموم شده و تعدادی از آنها جان خود را از دست داده‌اند، رسیدگی قضایی به این پرونده آغاز شده است. تحقیقات مقدماتی در حالی همچنان ادامه دارد که روز‌به‌روز آمار تازه‌تری از افراد مسموم شده منتشر می‌شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز شمار تلفات این حادثه را ۱۵نفر اعلام کرد و گفت که شمار مسموم‌شدگان نیز به 182نفر رسیده است. دکتر شهرام صیادی در این‌باره گفت: علاوه بر ۱۵نفری که جان خود را از دست داده‌اند، 5نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که برای 4نفر از آنها اینتوبه (لوله‌گذاری برای تنفس) انجام‌شده‌ است و همچنین ۴۰نفر نیز بستری شده و تحت درمان قرار دارند.

دستور ویژه قاضی‌القضات
درحالی‌که هر روز آمار تازه‌تری از شمار مسموم‌شدگان در کرج منتشر می‌شود، غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه به اتفاق رخ داده در استان البرز و فوت، معلولیت، نابینایی و مسمومیت تعدادی از افراد به‌واسطه مصرف مُسکر مسموم اشاره کرد و خواستار بررسی موضوع و تعیین مجازات بازدارنده در مورد عاملان این واقعه شد. در این شرایط بود که کارگروه ویژه‌ای برای بررسی این اتفاق تشکیل شد. حسین فاضلی هریکندی، رئیس‌کل دادگستری استان البرز در این‌باره گفت:‌ این کارگروه با حضور رئیس‌کل دادگستری استان، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، فرمانده انتظامی و رئیس پلیس آگاهی استان، معاون قضایی رئیس‌کل و دبیر قرارگاه مقابله با جرائم خاص استان و بازپرس پرونده تشکیل شد و با جدیت در حال بررسی پرونده است.

جزئیات تازه از مشروبات مسموم
با ادامه تحقیقات در پرونده الکل‌های مسموم در کرج جزئیات تازه‌تری از آنچه رخ داده برملا شد.
فاضلی هریکندی ادامه داد: پس از صدور دستور شناسایی و بازداشت عوامل توزیع مشروبات الکلی به نیروی انتظامی، 3نفر از خرده‌فروشان مرتبط که نقش توزیع مشروبات الکلی دست‌ساز را داشتند در کمتر از ۲۴ساعت بازداشت شدند. آنها اعلام کردند که الکل‌های مذکور را به اسم اتانول از 2 فروشنده تجهیزات پزشکی تهیه کرده و پس از ترکیب به فروش رسانده‌اند. در این خصوص با توجه به اعترافات بازداشت شدگان، بلافاصله 2 فروشنده و همچنین فردی که نقش واسطه را داشته شناسایی و بازداشت شدند. در ادامه تحقیقات ماموران به یک کارخانه در شهرک صنعتی اشتهارد که در زمینه تولید الکل و محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت دارد رسیدند و از آنجا ۶۴۰۰لیتر الکل آماده توزیع کشف کردند. همچنین در ادامه یک متهم اصلی توزیع الکل مسموم دستگیر شد که تحقیقات از او ادامه دارد.

چرخه توزیع  
تازه‌ترین یافته‌ها نشان می‌دهد که شرکتی که تولید‌کننده الکل است مقدار زیادی الکل را در اختیار شرکتی که تولیدکننده اسپری مو و لوازم آرایشی و بهداشتی است گذاشته است. ردیابی الکل‌های تولید شده حاکی از آن است که این الکل‌ها از سوی شرکت تولید کننده اسپری مو در اختیار 3نفر دیگر که توزیع‌کننده بوده‌اند قرار گرفته و درنهایت در شهر توزیع شده و موجب مسمومیت گسترده مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی شده است.


دستورات رئیس دادگستری البرز
 رئیس دادگستری البرز گفت:‌ اداره کل بازرسی ماموریت یافته است تا سریعا درخصوص نحوه اعطای مجوز تهیه الکل به شرکت متخلف توسط مراجع ذی‌صلاح، نظارت و رعایت ضوابط مربوطه از حیث سنجش دقیق میزان الکل مورد نیاز، سهمیه اختصاص یافته، نظارت بر نحوه نگهداری و استفاده از الکل‌های خریداری شده برای تولید، علل و عوامل توزیع و عرضه خارج از ضابطه بررسی لازم انجام دهد و قصور احتمالی مراجع مربوطه را اعلام کند. همچنین به‌منظور اجتناب از وقوع حوادث مشابه، آسیب‌ها و خلاء‌های قانونی نحوه تخصیص الکل و اعمال نظارت‌های لازم را احصا کند.
او در ادامه گفت:‌ تعزیرات حکومتی استان مکلف شده تا با تشکیل پرونده جداگانه نسبت به تخلفات شرکت تولیدی لوازم آرایشی و بهداشتی ازجمله بررسی نحوه تهیه الکل مورد استفاده، نحوه نگهداری از حیث ثبت در سامانه جامع انبارها، نحوه استفاده از الکل‌های خریداری شده و نیز توزیع و عرضه غیرقانونی اقدام و رسیدگی کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: