کد خبر: ۳۲۷۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 21
در ۲ دهه گذشته حدود ۳۰ هزار مرگ کمکی قانونی در بلژیک اجرا شد که تقریبا ۴۰۰ مورد آن به دلایل روانپزشکی صورت گرفت؛ با وجود این افکار عمومی در بلژیک همچنان مرگ کمکی به دلایل روانپزشکی را به سختی قبول دارد.
شفا آنلاین>سلامت>قانونی شدن مرگ کمکی در کشور‌هایی مانند بلژیک به دلیل پیامد‌های غیرانسانی آن از جهات مختلفی مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش شفا آنلاین: شماری از کشور‌های غربی شامل چندین کشور اروپایی اقدام به قانونی کردن مرگ موسوم به مرگ کمکی (اتانازی) کرده‌اند.

توسعه این قانون سبب شده تا اکنون افرادی در دسته متقاضیان آن قرار بگیرند و همین امر انتقاد‌ها مبنی بر نقض حقوق بشری به دلیل تصویب این قانون را افزایش داده است.
یکی از مفاد مورد بحث قانون مرگ کمکی در این کشورها، مجاز بودن بیماران و زندانیان به درخواست مرگ کمکی است؛ اقدامی که از سوی منتقدان، به ناتوانی دولت‌های تصویب کننده مرگ کمکی از تامین هزینه‌های درمان و زندانیان و البته ناکامی آنان در حل مشکلات مربوطه تفسیر می‌شود.

قانونی شدن مرگ کمکی در بلژیک
مرگ کمکی در بلژیک در سال ۲۰۰۲ قانونی شد؛ بر اساس این قانون، افرادی که از بیماری‌های غیر قابل درمان و آنچه بیماری غیر قابل تحمل رنج می‌برند، می‌توانند درخواست مرگ کمکی کنند.
از جمله بیماری‌های غیر قابل تحملی که قانون مرگ کمکی بلژیک به آن اشاره دارد، بیماری‌های روانی هستند.

در ۲ دهه گذشته حدود ۳۰ هزار مرگ کمکی قانونی در بلژیک اجرا شد که تقریبا ۴۰۰ مورد آن به دلایل روانپزشکی صورت گرفت؛ با وجود این افکار عمومی در بلژیک همچنان مرگ کمکی به دلایل روانپزشکی را به سختی قبول دارد.

مرگ در زندان‌های بلژیک یک مجازات نیست
«واشنگتن پست» در گزارشی به موضوع اجرای قانونی مرگ کمکی برای بیماران روانی پرداخته و به مورد خاص درخواست مرگ کمکی یک زندانی بلژیکی اشاره کرده است.
زندانی مذکور در سال ۲۰۰۸ به اتهام قتل محکوم شد و در نهایت در فوریه سال جاری میلادی با دریافت مرگ کمکی جان باخت.

بر اساس گزارش «واشنگتن پست»، محدودیت‌های موجود در زندگی این زندانی احتمالا بر تفکر او تاثیر داشته است.
«واشنگتن پست» این پرسش را مطرح می‌کند که چگونه بلژیک از طریق مرگ کمکی افراد را به قتل می‌رساند.
گزارش مذکور می‌گوید که مرگ برای زندانیان بلژیکی یک مجازات نیست، بلکه به عنوان نوعی درمان در نظر گرفته می‌شود.


تاکنون ۱۵ زندانی بلژیکی خواستار دریافت مرگ کمکی شده اند.
با توجه به اینکه سوابق مشورت‌های پزشکان و روانپزشکان با متقاضیان مرگ کمکی به دلیل آنچه حفظ حریم خصوصی خوانده می‌شود، در دسترس نبوده و فاش نمی‌شود، مشخص نیست که موافقت با درخواست مرگ کمکی زندانیان و البته بیماران روانی تا چه حد به زوایای تاریک زندان‌ها یا بیمارستان‌های روانپزشکی بلژیک مربوط است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: