کد خبر: ۳۲۷۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 21
زمان جلسات شورای شهر بدون حضور مهدی چمران بیشتر به بررسی پرونده باغات می‌گذرد. گزارش وضعیت مؤسسه همشهری و گزارش سفر شهردار تهران به بروکسل هم در این چند جلسه غیبت در صحن مطرح شد.
شفا آنلاین>سلامت>زمان جلسات شورای شهر بدون حضور مهدی چمران بیشتر به بررسی پرونده باغات می‌گذرد. گزارش وضعیت مؤسسه همشهری و گزارش سفر شهردار تهران به بروکسل هم در این چند جلسه غیبت در صحن مطرح شد.

به گزارش شفا آنلاین:روز گذشته پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران، درباره سلامت مهدی چمران به رسانه‌ها گفت: به لطف خدا روند سلامتی او رو به بهبودی است و بیشتر هواداران ایشان توصیه می‌کنند که استراحت کنند تا بهبودی کامل حاصل شود؛ اما اینکه چه روزی به شورا بازمی‌گردند، به توصیه پزشکان بستگی دارد. در صحن روز گذشته تلاش شد حواشی سفر به بروکسل پررنگ شود که مهدی عباسی یادآوری کرد: ما بیش از اندازه به این حواشی پرداختیم، باید بر روی دستاوردهای این اجلاس تمرکز می‌شد؛ از‌جمله می‌توان به نایب‌رئیسی شهردار تهران در مجمع، راه‌اندازی دفتر مجمع در مشهد و حضور فعال شیراز اشاره کرد.

 رونق دوباره ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه 19

هنوز ماجرای شهردار یکی از نواحی منطقه 19 از یاد شهروندان نرفته است؛ شهرداری که تلاش شد قهرمان فسادستیزی و مبارزه با ساخت‌وسازهای غیرمجاز معرفی شود، اما مشخص شد خودزنی کرده است. منطقه 19 همیشه بهشت متخلفان ساختمانی بوده؛ بساز‌و‌بفروش‌هایی که شبانه‌ می‌سازند و سکونت می‌کنند و به قول یکی از اهالی قدیمی اگر چند ماه بتوانند در برابر تخریب مقاومت کنند، دیگر ملک تخریب نمی‌شود و این خانه ناایمن دست‌به‌دست می‌شود و می‌رسد به شهروندی از همه‌جا بی‌خبر که گمان می‌کند خانه‌ای ارزان برای سکونت پیدا کرده است. خانه‌ای که به گفته یکی از کارشناسان شهری با اندک تکانی فرومی‌ریزد؛‌ نوسازهای فرسوده‌ای که هر لحظه ممکن است بر سر ساکنان‌شان فروبریزند. در ابتدای مدیریت شهری جدید تلاش‌هایی برای مبارزه با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این منطقه شد، اما روز گذشته دو عضو شورای شهر تهران درباره شتاب این ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه 19 هشدار دادند.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، درباره ساخت‌وسازهای غیرمجاز در برخی مناطق تهران متذکر شد: ساخت‌وسازهایی غیرمجاز در منطقه ۱۹ رخ داده و این سؤال را ایجاد می‌کند که چگونه چنین اقدامی در فضایی که از انظار عموم دور نیست، رخ داده است؟ ساختمانی ۱۰طبقه در صددرصد اشغال ساخته می‌شود. در گذشته خلاف ساختمانی نهایتا در حد ساخت اتاقکی در پشت بام بود که افراد برای درگیرنشدن با مأموران شهرداری بسیار ضربتی و با فوریت و حتی شبانه اقدام به انجام این کار می‌کردند؛ اما حالا شاهد آن هستیم که ۱۰ طبقه ساختمان به همین سادگی و سهولت و به طور غیرمجاز ساخته شده و هیچ واکنشی به آن از سوی هیچ مسئولی صورت نگرفته است. این یعنی در شهرداری کوتاهی شده است.

عباسی ادامه داد: در سه‌ماهه گذشته به شهردار منطقه گلابدره به دلیل صیانت‌نکردن تذکر داده شد. با نشستن و تماشاکردن کاری درست نمی‌شود؛ اگر قرار بود به این صورت مشکلات را حل کنیم که نیازی به شهردار نبود. شهردار برای مدیریت شرایط بحرانی منصوب می‌شود. در‌حال‌حاضر در مناطق یک و ۱۹ و برخی مناطق دیگر مشکلاتی وجود دارد که شهردار باید پیگیری کند. این نباشد که آن‌قدر در انجام کار تعلل داشته باشیم تا مشکلات به درصدی از چگالی برسد که دیگر نتوان برای آن کاری کرد و بعد هم بهانه آورد که دادستانی‌ها اجازه اقدام نمی‌دهند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در ادامه با بیان اینکه بسیار ساده‌انگارانه است که تصور کنیم شهردار متوجه این موضوع نشده است، گفت: وقتی زمان اسکلت‌بندی ساختمان یا زمان تعبیه سقف اقدامی نکردیم و کار به مرحله بعد یعنی حضور سکنه رسید، واضح است که تخریب در این مرحله دیگر بسیار سخت و غیرممکن است، صددرصد فساد در این مسئله دخیل بوده؛ مگر می‌شود مقابل چشم مجموعه‌ای با این حجم از نیرو و امکانات، این اتفاقات رخ دهد و کسی نتواند حریف 50 نفر متخلف شود؟ او ادامه داد: شهردار منطقه در اسلام‌آباد اقدام به تخریب ساختمان‌های غیرمجاز کرده است. می‌دانیم که این کار بسیار دشواری است، اصلاح قانون ممکن است به حل مسئله کمک کند؛ اما در‌حال‌حاضر تنها چیزی که می‌تواند جلوی این ساخت‌وسازها را گرفته و از حیثیت ما حفاظت کند، اقدام به‌موقع شهرداری و مسئولان ذی‌ربط است. در‌حال‌حاضر اقدامی که صورت می‌گیرد، به کار گرفتن عده‌ای سوداگر و نیز گفتمان مشترک با افراد متخلف است. به این معنا که زد‌و‌خوردی ساختگی انجام می‌دهند تا این توجیه را بیاورند که متخلفان افراد خطرناکی هستند و نمی‌شود با آنها مبارزه کرد. این شکل کار است. از طرف دیگر این ترس و نگرانی را به مدیران و مسئولان مربوطه القا می‌کنند که به سمت این مورد غیر‌مجاز نرود تا ساختمان ساخته‌شده به مرحله بهره‌برداری برسد تا دیگر امکان تخریب آن وجود نداشته باشد. تا زمانی که این ساختمان‌ها تنها ستون هستند و سقفی برای آنها تعبیه نشده و خالی از سکنه‌اند، باید پیشگیری شود. در ادامه پرویز سروری، نایب‌رئیس شورا، در پاسخ به تذکر عباسی با اشاره به بازدید خود از برخی مناطق گفت: در بازدیدهایی که انجام شد، شاهد این ساخت‌وسازهای غیرمجاز بودیم. حتی در برخی موارد پارکینگ برای ساختمان تأمین نشده، برای این منظور جلسه‌ای را در روزهای آتی با شهردارانی که با معضل ساخت‌وسازهای غیرمجاز درگیر هستند و نیز دادستانی‌های ذی‌ربط ترتیب داده خواهد شد تا از رخداد چنین اتفاقاتی جلوگیری شود. ساختمان‌هایی که به صورت غیرمجاز ساخته شده است، به نظر من باید در هر مرحله‌ای که هستند، تخریب شوند یا باید هزینه این کار را تقبل کنیم یا اجازه دهیم افراد در ساختمان‌های ناایمن و غیراستاندارد مستقر شوند و به‌این‌ترتیب هزینه‌های سنگین‌تری را فردا روز متحمل شویم، این موضوع در اسرع وقت پیگیری خواهد شد.

محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز در تذکر مشابهی درخواست کرد که نسبت به جرم‌‌انگاری مالکان ساخت‌وسازهای غیرمجاز اقدام شود.

او با بیان اینکه شاهد ساخت‌وسازهای غیرمجاز مجدد در منطقه ۱۹ هستیم، به گونه‌ای که اتفاقات فاجعه‌آمیزی در حوزه ساخت‌وسازها انجام شده است، گفت: متأسفانه منطقه ۱۹ به بهشت ساخت‌وسازهای غیرمجاز تبدیل شده و جای سؤال است که تا چه زمانی می‌خواهیم با قشون‌کشی که روش ۲۰ تا ۳۰ سال پیش است، جلوی ساخت‌وسازهای غیرمجاز را بگیریم و چطور است که ما در موضوع ساخت‌وساز غیرمجاز به سراغ ملک می‌رویم و آن را تخریب می‌کنیم، اما به سازنده کاری نداریم و اغلب می‌بینیم که مالک در‌حالی‌که برای اجراکنندگان حکم قلع‌و‌قمع خط‌و‌نشان می‌کشد، می‌رود کوچه پشتی را می‌سازد. بحث نظارتی، حقوقی و قانونی که آنجا انجام می‌دهند، جای خود و تأثیرات بد اجتماعی و زیرساختی که آن منطقه دارد می‌گذارد جای خود. چه زمانی می‌خواهد روش جدیدی در برابر این ساخت‌وسازهایی که انجام می‌شود، تأثیر مثبتی داشته باشد؟ این نشان‌دهنده ضعف قانون است و متأسفانه عدم بازدارندگی قانون در این مسئله است. او افزود: در این موضوع ضعف قوانین داریم. قوه قضائیه باید در این موضوع یک فکر اساسی کند. این نیست که یک نفر بیاید ساخت‌وسازهای غیرمجاز انجام دهد، بعد ما با خود سازنده کاری نداشته باشیم و ساختمان را تخریب کنیم که انگار ساختمان جرم کرده و سازنده هیچ اتفاقی برایش نمی‌افتد. گاهی این افراد هم از دور ایستاده و دست در جیب کرده و به عواملی که دارد آنجا را تخریب می‌کند، می‌خندند و خط‌و‌نشان می‌کشند که من یک ماه دیگر کوچه پشتی را می‌سازم! این چه مدلی است که بر کسی که سازنده است و خلاف قانون انجام داده، هیچ جرمی مترتب نشود.

آقامیری تأکید کرد: تا زمانی که ما ساخت‌وساز غیرمجاز را کیفری و جرم‌انگاری نکنیم، این داستان ادامه دارد. این افراد باید بدانند در شهر تهران و در کل کشور، یک آجر روی آجر خلاف قانون بگذارند، جرم‌انگاری می‌شود و دادگاه او را می‌خواهد و حداقل جرمش این است که باید برود گوشه زندان بنشیند تا وکیل و پیمانکارانش آن ساخت‌وساز غیر‌مجاز را تخریب کنند و رضایت شهرداری را بگیرند تا از آنجا بیرون بیاید. ضمن اینکه باید خسارت مالی هم به صندوق دولت پرداخت کند. به نظرم تا زمانی که این اتفاق نیفتد، این ساخت‌وسازها ادامه دارد. الان در حریم منطقه 13 و روستای همه‌سین، نزدیک به 300 ساختمان غیرمجاز در خارج از حریم ساخته‌اند و اگر هم بخواهند آنها را تخریب کنند فیلم‌برداری می‌کنند و می‌گویند خانه را روی سر مردم خراب کرده‌اند و داستان می‌شود. وی با تأکید بر اینکه اگر بوی این جرم‌انگاری به گوش سازندگان برسد، ساخت‌وسازهای غیرمجاز به پایان خواهد رسید، گفت: پیش‌نویسی را قبلا آماده کردم که اگر از طریق کمیسیون حقوقی شورای عالی استان‌ها ارتباطی با کمیسیون حقوقی مجلس بگیریم و لایحه و طرحی را به مجلس ببریم تا این مشکل به طور اساسی حل شود.

 برکناری 100 مدیر محله

روز گذشته باز هم یکی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به برخی تصمیم‌گیری‌ها در حوزه هیئت امنای محلات به شهردار تهران تذکر داد. ناصر امانی با اشاره به اینکه در ارتباط با تذکری که چند لحظه قبل تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران به شهردار تهران دادند در رابطه با هیئت امنای محلات شهر تهران من نیز می‌خواهم مجددا یادآوری کنم، گفت:‌ به تذکر دلسوزانه و از روی خیرخواهی ما توجهی نشد. با اینکه مطمئن بودیم اقدامی که در برج میلاد انجام شد نتیجه‌ای جز کاهش سرمایه اجتماعی مدیریت شهری ندارد و به همین دلیل هشدار دادیم، ولی به هشدار و تذکر ما توجهی نشد. چند هفته است که می‌گذرد و پاسخی به این تذکر داده نشده و هم‌زمان سراغ مدیران محلات رفتند و آن‌طور که به ما گفتند بیش از صد نفر از مدیران محلات شهر تهران را نیز جا‌به‌جا کردند و باز هم تذکر دادیم و هیچ توجهی نشد و کار همچنان ادامه پیدا می‌کند. امانی اضافه کرد: نمی‌دانم رابطه بین شورا و شهرداری چیست؟

9 عضو شورای شهر رسما و کتبا به شهردار تهران تذکر دادند و وقعی به این تذکر گذاشته نشد و یک نفر ما را دعوت نکرد که جلسه بگذارد و توضیح دهد که مبانی این کار چیست. وقتی در محلات می‌رویم می‌بینیم یک دودستگی اجتماعی اتفاق افتاده است. چرا تذکر خیرخواهانه ما نادیده گرفته شد و شنیده نشد؟ شهردار منطقه می‌گوید روحم خبر ندارد و می‌گویند افرادی را که به عنوان معتمدین محلات انتخاب شدند و از شهردار تهران حکم گرفتند نمی‌شناسیم و خبر نداریم. کسی که می‌خواهد به محله برود و با مردم کار کند، قرار است در محله با چه کسی ارتباط بگیرد و قرار است مستقیم با شهردار تهران حرف بزند یا با شهردار ناحیه و منطقه مشکلات محله را حل‌وفصل کند؟ مگر می‌شود شهردار محله اینها را نشناسد و نداند چطور انتخاب شده‌اند؟! چرا سکوت می‌کنیم؟ گفته می‌شود افرادی که برای محله ما انتخاب شدند اصلا ساکن این محله نیستند و محله را نمی‌شناسند.

رابطه ما با شهردار تهران بر اساس فرموده مقام رهبری سه رکن دارد؛ اول هدایت، دوم نظارت و سوم حمایت. در گام اولش که هدایت است ماندیم و به حرف شورا گوش نمی‌دهند و به تذکراتمان توجه نمی‌کنند. یک بحث آزاد یا جلسه بگذارند و اگر حرفمان غلط است ما را توجیه کنند تا عذرخواهی کنیم و حرفمان را پس بگیریم. نظام‌نامه‌ای که شورا تصویب کرده، شهردار صددرصد برخلافش عمل می‌کند. قرار است برای یک محله کسانی انتخاب کنیم که برای مردم محله با شهرداری همکاری کنند و زمینه مشارکت اجتماعی مردم را در مأموریت‌های شهرداری فراهم کنند و باید مردم محله این افراد را بشناسند که این اتفاق نیفتاده است. او‌ گفت: هم در مورد نحوه انتخاب مدیران محلات و هم در مورد نحوه انتخاب هیئت امنای محلات تذکر کتبی دادیم؛ اما به هر محله‌ای که می‌رویم وقتی مردم حرف می‌زنند جز اینکه با آنها همراهی کنیم و بگوییم ببخشید و داریم پیگیری می‌کنیم، حرف دیگری نداریم، ولی هیچ اتفاقی نمی‌افتد و همان روال گذشته ادامه پیدا می‌کند. باز هم تذکر می‌دهم و از شهرداری تهران می‌خواهم به‌سرعت این موضوع را با شورا هماهنگ کند و به همان راهکاری که در نظام‌نامه محلات پیش‌بینی شده بود، برگردد.

 حاشیه پررنگ‌تر از متن

در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران گزارشی هم از سوی عبدالمطهر محمدخانی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، درخصوص سفر شهردار به بروکسل داده شد. محمدخانی به حاشیه‌سازی‌های صورت‌گرفته در سفر بروکسل اشاره کرد و گفت: ما پیش از این سفر اطلاع داشتیم که در چه شرایطی و با چه ابعادی در اجلاس شرکت می‌کنیم و وضعیت بروکسل پس از اتفاقات سال گذشته در ایران، مناسب نبود و برخی تجمعات در این کشور شکل گرفته بود و حمله جدی به سفارتخانه ایران و دیپلمات‌های ایرانی انجام شده بود و از این حیث نگرانی‌های جدی وجود داشت که حواشی این‌چنینی و حملاتی در طول سفر شکل بگیرد.

محمدخانی با اشاره به تبادل زندانیان بین ایران و بلژیک در دو هفته پیش از سفر، خاطرنشان کرد: با این وجود ما در عالی‌ترین سطح با وزارت امور خارجه مشورت کردیم که با استقبال مواجه شد و وزیر امور خارجه تأکید کرد که حتما در عالی‌ترین سطح، این سفر شکل بگیرد و هیئت ایرانی با اهتمام ویژه در سفر حضور یابد؛ لذا دو روز پیش از سفر، دو نفر را به بروکسل اعزام کردیم که تعاملات را شکل دهند و وضعیت را بررسی کنند که خوشبختانه تمام هماهنگی‌ها شکل گرفت.

وی با بیان اینکه نکته کلیدی این سفر سخنرانی شهردار تهران در نشست هم‌اندیشی شهرداران کلان‌شهرها بود، تأکید کرد: بلافاصله پس از این سخنرانی، فضاسازی‌هایی از سوی چهره‌های طرفدار تحریم و چهره‌های شاخص گروهک‌های ضد انقلاب شکل گرفت و این را گفتند که چطور ممکن است شهردار پایتخت جمهوری اسلامی در مهم‌ترین اجلاس کلان‌شهرهای جهان شرکت کند.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با اشاره به صدور مجوز برای تجمع افراد در محل برگزاری اجلاس، یادآور شد: این مجوز داده شده بود که در میدان روبه‌روی محل برگزاری اجلاس انجام شود و تصمیم گرفته شد که تیم رسانه‌ای ما در حاشیه این نشست و در فضای حلقه امنیتی اجلاس حضور یابند و از این تجمع تصویربرداری کنند تا شاهد این نباشیم که رسانه‌ها تجمع را گسترده نشان دهند. در نتیجه، با رعایت فاصله تصویربرداری انجام شد. وی با بیان اینکه به موازات این اتفاقات، انتخاب شهردار تهران به عنوان نایب‌رئیس و حضور فعال و مؤثر هیئت ایرانی در مجمع بود، خاطرنشان کرد: دو روز بعد از این اتفاق، موج جدیدی را در رسانه‌ها و گروهک‌های ضد انقلاب شاهد بودیم که با حمایت یک خانم ایرانی‌الاصل بود و مسئول شهرسازی شهرداری بروکسل را مجبور به استعفا کردند و تلاش شد که شکست ایجادشده در اجلاس را جبران کنند و تمام این فعالیت‌ها نه‌تنها منجر به عدم حضور هیئت ایرانی نشد، بلکه توانست پرقدرت در اجلاس حاضر شود. مهدی عباسی هم در واکنش به این گزارش گفت حضور شهرداری تهران در اجلاس مهم متروپلیس می‌تواند چند دستاورد داشته باشد. معرفی تهران در عرصه بین‌المللی و دیپلماسی شهری، آشنایی و تبادل درخصوص چالش‌های مشترک در صحنه‌های جهانی و استفاده از دستاوردها، از‌جمله موضوعاتی بود که به دنبال حضور تهران در مجمع عمومی متروپلیس شاهد بودیم. وی افزود: آنجا علیرضا زاکانی و جمهوری اسلامی مطرح نبود، بلکه بحث ایران مطرح بود. سؤال ما این بود شما به عنوان یک ایرانی چه چهره‌ای از ایران را می‌خواهید معرفی کنید؟

عباسی با بیان اینکه ما بیش از اندازه به این حواشی پرداختیم، گفت: باید دستاوردهای این اجلاس تثبیت می‌شد که ازجمله می‌توان به نایب‌رئیسی شهردار تهران در مجمع، راه‌اندازی دفتر مجمع در مشهد و حضور فعال شیراز اشاره کرد.

در جلسه روز گذشته همچنین مهدی پیرهادی از تونل‌های شهر تهران به عنوان تونل‌های مرگ راکبان موتورسوار یاد کرد و توضیح داد که بر اساس قانون ورود کامیون، کامیونت و موتورسیکلت به تونل‌های شهری ممنوع است و هدف از این ممنوعیت حفظ جان و سلامت این افراد و شهروندان است، اما متأسفانه موتورسیکلت‌ها در این تونل‌ها حرکت می‌کنند و در چند روز گذشته یک نفر از این افراد جان خود را از دست داده است. عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بیش از ده‌ها نفر جان خود را در این تونل‌ها از دست داده‌اند، گفت: به پلیس راهور و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این زمینه تذکر می‌دهم. وی خواستار ممانعت از ورود موتورسیکلت‌ها به داخل تونل‌های شهری برای حفظ جان آنان شد و اظهار کرد: در شرایطی که در این خصوص قانون وجود دارد باید اقدامات لازم  انجام شود.شرق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: