کد خبر: ۳۲۷۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 21
اختصاص بیش از ۷۰ درصد از سهم بازار به یک تولیدکننده داخلی بدون رقیب و جلوگیری از واردات دارو در ظاهر برای حمایت از تولید داخلی است

شفا آنلاین>سلامت>عضو کانون هموفیلی ایران گفت: بلایی که با انحصار سر صنعت خودروسازی آوردید، سر داروسازی نیاورید. وضعیت بهداشت و درمان کشور خوب نیست. نمی‌دانم وزارت بهداشت دیگر باید چه کاری انجام دهد که در مجلس مورد سوال قرار گیرد؟

به گزارش شفا آنلاین:احمد قویدل درخصوص وضعیت دارویی بیماران خاص گفت: برنامه‌ریزی درستی برای تامین داروی بیماران هموفیلی در کشورانجام نشده است. اختصاص بیش از ۷۰ درصد از سهم بازار به یک تولیدکننده داخلی بدون رقیب و جلوگیری از واردات دارو در ظاهر برای حمایت از تولید داخلی است اما در نهایت مشکل‌ساز می‌شود چراکه به وجود آمدن هر گونه مشکل برای این شرکت تبدیل به مشکلی کشوری می‌شود.

عضو کانون هموفیلی ایران ادامه داد: ما به عنوان کنشگران سلامت بارها تذکر دادیم که انحصار در تولید داروی بیماران خاص می‌تواند هم برای دولت مشکل‌ساز شود و هم بیمارن را به دردسر بیاندازد. همین اتفاق هم افتاد و این شرکت نتوانست بازار را به طور کامل پوشش دهد. شرکت مدعی این است که ارز کافی به آن‌ها اختصاص داده نشده است اما سازمان غذا و دارو می‌گوید که مشکلات خود شرکت باعث این موضوع شده است. بنابراین مجموعه‌ای از نواقص باعث ایجاد این بحران شد.

وی افزود: نیاز کشور در ماه ۵۰ هزار ویال و ۵۰۰ یونیت است که این شرکت در کل بحران قادر نبوده که بیش از ۱۰ تا ۱۲ هزار ویال تولید کند. فعلا اعلام کرده که با وجود اختصاص ارز تا ۲ یا سه ماه آینده دارو به اندازه کافی تولید کند. لازم به ذکر است که دارو نوترکیب بوده و فرآیند تولید آن زمان‌بر است، از طرفی ذخیره استراتژیک دارو در این شرکت به اندازه‌ای بوده که در مدت زمانی کوتاهی به سرعت به پایان رسید. گاهی در انحصار دقت کافی صرت نمی‌گیرد و مسئولان به قدری بر تولید داخل تکیه دارند که سازمان غذا و دارو در فرصتی که می‌توانست دارو وارد کند تا به مشکل نخوریم هم با ممنوعیت واردات مواجه بود.

قویدل گفت: پیش از این مصوبه ممنوعیت واردات داروی تولید داخل هیچ ماده و تبصره‌ای برای مواقع بحرانی نداشت اما در اردیبهشت شورای امنیت ملی این مصوبه را لغو کرد و اجازه داد که در مواقع کمبود واردات حتی برای داروهایی که مشابه داخلی دارند، انجام شود. سازمان غذا و دارو هم فراخوانی فوریتی به شرکت‌ها داد اما اشکال مهم اینجاست که این داروها در سطح جهان به صورت مستمر تولید نمی‌شوند و باید برای واردات از پیش به شرکت مورد نظر سفارش تولید دارو بدهیم زیرا تعداد این بیماران در جهان محدود است. این  داروها یخچالی و گران هستند و تاریخ مصرفشان بسیار اهمیت دارد و شرکت‌ها با سفارش دارو تولید می‌کنند.

عضو کانون هموفیلی ایران اضافه کرد: مجموع تلاش‌های سازمان غذا و دارو باعث شد تا باهمکاری نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی مجموعه‌ای از واردات انجام شود. از جمله داروهای وارد شده شامل زینتا می‌شود که دارویی آمریکایی و از نوع نسل چهار داروهای نوترکیب است. این دارو در حجم‌های معین وارد کشور شد اما عملا قادر نیستند که سهمیه ۵۰ هزار ویال در ماه را تامین کنند. در هفته گذشته موجودی دارو در کشور وجود نداشت و بیماران به تزریق پلاسما رو آوردند.

وی با بیان اینکه یکی از اشکالات اساسی سیاست‌گذاری‌هایی که باعث این شرایط شده، تن دادن به انحصار است اضافه کرد: بلایی که با انحصار سر صنعت خودروسازی آوردید، سر داروسازی نیاورید. حمایت از تولید داخل حرکت مثبتی است اما داروهای خوبی در دنیا تولید می‌شوند و بخش تحقیق و توسعه شرکت‌های داروسازی در جهان تلاش می‌کنند که مردم به داروهای بهتری دسترسی پیدا کنند. سه سال فهرست دارویی کشور بسته بود اما اگر داروی بهتری در دنیا تولید شود، چرا بیمار ایرانی نباید به آن دسترسی داشته باشد؟

قویدل ادامه داد: اتفاقات مثبتی در راه است، شرکتی ایرانی به نام آریوژن فارمد که دومین تولید کننده فاکتور هفت در جهان است، موفق به تولید فاکتور هشت شده است. این دارو با روش مشابه ‌سازی از دارویی سوئدی تولید شده و سازمان غذا و دارو هم این دارو را تائید کرده است. امیدواریم که تا ۲ ماه آینده این محصول وارد بازار شده و انحصاری که در کشور هست، شکسته شود، احتمالا در تیر پالایشگاه تولید فاکتور هشت پلاسمایی در کشور افتتاح می‌شود. اقداماتی انجام شده تا پالایشگاهی که در دوره قبل محصولاتش با مشکلاتی مواجه بود، با تغییری بنیادین افتتاح شود. این پالایشگاه می‌تواند فاکتور هشت و ۹ را از خون انسان تولید کند. درحال حاضر پلاسماهایی که در ایران جمع‌آوری می‌شوند به کشورهای اروپایی ارسال می‌شود تا چهار نوع دارو از آن‌ها تهیه شود. این داروها گران قیمت هستند.

عضو کانون هموفیلی ایران گفت: ما از نظر تامین پلاسما فاکتور ۹ در کشور به خودکفایی رسیده‌ایم اما در زنجیره تامین دارو که شامل ارسال به خارج از کشور، ثبت سفارش و واردات دارو دچار مشکل هستیم، از زمان وزارت دکتر دستجردی این خودکفایی اعلام شد اما هیچ گاه بیماران روز خوش این خودکفایی را ندیدند و همیشه با کمبود ادواری فاکتور۹ روبه‌رو بودیم. تاخیر در هرکدام از فرآیندهای واردات دردی به دردهای بیماران اضافه می‌کند. امیدواریم با این ۲ خبر خوب و بازشدن فهرست دارویی کشور توسط سازمان غذا و دارو با اختصاص ارز لازم مشکلات کمی کم شود.

وی با انتقاد از روند اختصاص ارز به دارو افزود: رئیس سازمان غذا و دارو ۶ ماه است که فریاد می‌زند اگر ارز اختصاص داده نشود، کشور دچار بحران دارو می‌شود. وقتی صدای رئیس سازمان غذا و دارو شنیده نمی‌شود و او مانند یک فعال مدنی از طریق رسانه از دولت مطالبه‌گری می‌کند، نشان دهنده بی‌توجهی وزارت بهداشت به این حوزه است. من بارها گفته‌ام که نمی‌دانم وزارت بهداشت دیگر باید چه کاری انجام دهد که در مجلس مورد سوال قرار گیرد؟، وضعیت بهداشت و درمان کشور خوب نیست و بحرانی هم که در حوزه تجهیزات پزشکی وجود دارد، به سیاست‌گذاری‌های اشتباه وزارت بهداشت بازمی‌گردد. اگر این وزارت‌خانه با قوت بیشتری اداره شده بود، سیمای سلامت کشور در چنین وضعیتی نبود.

قویدل در پایان اضافه کرد: دسترسی بیماران هموفیلی به دارو ۳.۲ واحد بین‌الملل بود اما امروز به نصف این میزان رسیده است و حتی در شرایطی قرار گرفته‌ایم که اصلا دارو نبوده است. وزیر بهداشت باید به مجلس فراخوانده شده و مورد سوال قرار گیرد. نتیجه انکار کردن کمبودها توسط وزیر بهداشت، درد کشیدن بیماران است، ضمن اینکه امیدوارم با تولیدات داخلی گشایشی ایجاد شود اما شرایط فعلی هم به شدت نگران کننده است و نتیجه این وضعیت معلولیت بیماران و هدر رفتن زحمات ۲۰ ساله گذشته است. امسال کودکان هموفیلی در شرایطی امتحان دادند که درد می‌کشیدند و سهمیه دارویی آن‌ها نصفه بود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: