کد خبر: ۳۲۷۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 20
۳۰ هزار کادر درمان از دانشکده‌های علوم پزشکی درخواست good standing یا «نداشتنِ سوءپیشینه» داشته‌اند که مقصدشان عمان بوده است. همچنین ظرف چهار سال گذشته ۱۶ هزار پزشک عمومی از کشور مهاجرت کرده‌اند.
شفا آنلاین>سلامت>چند وقت پیش در گزارشی آمار مهاجرت پزشکان و متخصصان از ایران را حدود 16 هزار نفر طی 4 سال اعلام کرده است. طبق اعلام این روزنامه ظرف یک‌سال گذشته ۱۶۰ متخصص قلب مهاجرت کرده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین:در همین مدت ۳۰ هزار کادر درمان از دانشکده‌های علوم پزشکی درخواست good standing یا «نداشتنِ سوءپیشینه» داشته‌اند که مقصدشان عمان بوده است. همچنین ظرف چهار سال گذشته ۱۶ هزار پزشک عمومی از کشور مهاجرت کرده‌اند.

علی تاجرنیا، مشاور سابق رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نیز اعلام کرده بود که تنها در ۱۰ ماه منتهی به دی ۱۳۹۹ بیش از سه هزار پزشک از ایران مهاجرت کرده‌اند.

حسین کرمانپور، رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا هم مدتی قبل در ارتباط با آمار مهاجرت‌کنندگان در حوزه بهداشت و درمان گفته بود: «براساس آمار نظام پزشکی، از ابتدای کرونا تاکنون ۵ هزار پزشک مهاجرت کرده‌اند.»

حسین‌علی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در ارتباط با ماجرای مهاجرت پزشکان اظهارنظرهایی داشته و به گفته او: «در دو سال اخیر نزدیک به ۱۰ هزار پزشک که عمده آنها افراد متخصص و فوق‌تخصص بوده‌اند گواهی گوداستندینگ دریافت کرده‌اند.»

 علی جواهرفروش‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی اهواز هم شهریور ماه سال گذشته در این رابطه گفته بود: «در یک سال گذشته شرایط به‌گونه‌ای بوده که در اهواز روزانه برای ۲ و گاهی تا ۱۰ نفر از کادر درمان گواهی گوداستندینگ صادر شده است. بنابراین گاهی ماهانه برای ۲۵ تا ۳۰ نفر و سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر گواهی گوداستندینگ صادر شده است.»

طبق اطلاعاتی که به دست «فرهیختگان» رسیده، تعداد مهاجرت پزشکان و متخصصان در سال 1401 به عددی بالاتر از 6 هزار و 500 نفر رسیده است که نزدیک به 2 هزار و 300 نفر از آنها از پزشکان متخصص هستند. مهم‌تر اینکه آمار مهاجرت پزشکان و متخصصان در سال 98 چیزی حدود 2 هزار و 500 نفر بوده و چیزی نزدیک به 611 متخصص بین مهاجران حوزه بهداشت و درمان قرار داشتند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بهروز برومند
|
United States
|
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
0
0
با درود و سپاس از هشدار های مدیریت شفا انلاین باید بگویم که بیش از آنکه نگران مهاجرت پزشکان از ایران باشم نگران مهاجرت پرستاران، همکاران آزمایشگاهی و رادیولژی ]تکنیسین هاو همه کارکنان بیمارستان ها هستم و نگرانی بزرگ آنست که کارآزموده های همه رشته ها در ایران در اندیشه دل کندن از میهن هستند و این خطری است که ایران تهدید میکند که درآینده برای درست نمودن ماشین یاموتور هم تکنیسین ورزیده نداشته باشیم . دریغ است ایران که ویران شود . پاینده ایران بهروزبرومند
ابوالفضل اریسمانی
|
United States
|
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
0
0
با تشکر از هشدار های به موقع شفا انلاین باید بگویم که سیل مهاجرت کادر درمان به گونه ای است که میزان مهاجرت در سال جاری از مجموع مهاجرت های کادر درمان در سال گذشته بیشتر است‌ برای مثال دانمارک اعلام کرده بررسی مدارک کادر درمان طبق نوبت و به جهت حجم انبوع درخواست ها بیش از یک سال و نیم نیاز دارد.
شخصا در ماه های گذشته ۷ نفر از دوستانم در بیمارستان لقمان، مرکز مسمومین کشور، دو نفر از دوستانم در یک بخش بیمارستان لاله، و ده ها نفر از اساتید و سوپروایزران و نخبگانی که میشناختم در ماه های گذشته در سن های مختلف از بدو ورود تا بازنشستگی از ایران با جایگاه ها و مدارک و رشته های مختلف مهاجرت کرده اند. یقین دارم که در ۵ سال اینده برای یک,CABG ساده هم افراد مثل سابق باید به کشور های دیگر مراجعه کنند. وضعیت مهاجرت به قدری تاثیر گذار بوده که نه تنها در اینده ی کشور بلکه در حال حاضر بیمارستان ها به شدت تاثیر گذاشته و پرسنل در حال استعفا هستند. اگر بخشی ۴ کمک پرستار داشته حال یک کمک پرستار دارد و حتی قادر به تغیر پوزیشن بیمار نیست. به پرستاران بخش ویژه که میبایست روز اول جراحی پیوند یک بیمار دو پرستار داشته باشد به گونه ای شده که به پرستار حاضر پنج بیمار میدهند. وضعیت روانی پرسنل حاضر را به جهت مهاجرت انجام شده دوستان و همکاران بسیار تحت تاثیر قرار داده زیرا از یک سو وضعیت همکاران خودشان را در کشور های دیگر میبینند و از طرفی سنگینی و مسولیت بیمارستان ها بر ان ها به جهت جای خالی انها بیشتر شده. شخصا دیروز دیدم که دختر جوانی گریه میکرد. موضوع را پرسیدم. گفت که بر اثر فشار کاری بیمار شده، پزشک برای ان پرستار استعلاجی داده اما دفتر پرستاری به جهت کمبود پرسنل حاضر به استراحت نیرو نمیشد و میگفت باید در بیمارستان بماند‌. مطلب زیاد است و چیزی که از ایران از ان یاد میکنم باقی نمانده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: