کد خبر: ۳۲۷۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 20
مصرف روان‌گردان‌ها از مواد مخدر سنتی سبقت گرفته و انواع و اقسام آن در آشپزخانه‌ کارگاه‌های کوچک نیز تولید می‌شود.

شفا آنلاین>سلامت>دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: مصرف روان‌گردان‌ها از مواد مخدر سنتی سبقت گرفته و انواع و اقسام آن در آشپزخانه‌ کارگاه‌های کوچک نیز تولید می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:سید مجتبی ایزدی،  با اعلام اینکه اول تا هفتم تیرماه هرساله به‌عنوان هفته ملی مبارزه مواد مخدر نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: در ۳۶ سال گذشته، سازمان ملل متحد در راستای تقویت اقدامات، همکاری‌های بین‌المللی و رسیدن به جهان عاری از مواد مخدر و جلوگیری از اعتیاد به مصرف مواد مخدر، اقدامات خوبی انجام می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه باتوجه‌به موقعیت ترانزیتی ایران، افزود: هرساله ارقام قابل‌توجهی کشفیات مواد مخدر و دستگیری فعالان این عرصه را شاهد هستیم، اما بخشی ترانزیت می‌شود و بخش مهمی رسوب پیدا می‌کند که مصرف‌کنندگان استفاده می‌کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، توضیح داد: تمام تلاش ستاد مبارزه با مواد مخدر و دستگاه‌های عضو آن به‌ویژه نیروی انتظامی کاهش عرضه و تقاضا است که در این راستا علی‌رغم توفیقات کسب شده، بازهم در این زمینه مشکلاتی وجود دارد و نمی‌توان گفت که صددرصد موفق بودیم.

وی یادآور شد: اصفهان ۱۰۶ شهید و تعداد زیادی مصدوم و جانباز در عرصه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کشور کرده است، بااین‌وجود هرازگاهی درگیری‌های مسلحانه و غیرمسلحانه برای جمع‌آوری مواد مخدر و ادوات مصرف مواد افیونی در قالب طرح‌های انتظامی و حتی نظامی اجرا می‌شود.

ایزدی با اعلام اینکه نقاط آلوده‌ای در استان وجود دارد که جزو مکان‌هایی بارانداز است که توزیع مواد مخدر در آنها انجام می‌شود، گفت: مکان‌هایی ساقی‌خانه شده است و معتادان در آنها به استعمال مواد مخدر می‌پردازند. اما چالش مهم‌تر این است که مصرف روان‌گردان‌ها از مواد مخدر سنتی سبقت گرفته و انواع و اقسام آن در آشپزخانه‌ کارگاه‌های کوچک نیز تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز انواع مواد مخدر انواع و اقسام اسامی آن‌قدر زیاد است که گنجاندن نام آنها در حافظه بسیار سخت است، تصریح کرد: درگذشته یکی از مشکلات ما، شناسایی لابراتوارهایی تولید مواد مخدر در قالب عملیات پلیسی بود؛ ولی امروز با وجود پیش‌سازهای موجود در بازار و آموزش‌های ارائه شده در فضای مجازی و ماهواره‌ای، این مواد به‌راحتی در کارگاه‌های کوچک هم تولید می‌شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان یکی از اقدامات مهم این شورا، تشکیل مجمع خیرین یاریگران زندگی برای نخستین‌بار در استان دانست و افزود: این مجمع در راستای حمایت و مراقبت از بهبودیافتگان مواد مخدر می‌کوشد باتوجه‌به رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر در مردمی‌کردن موضوع مقابله با مواد مخدر به‌ویژه در امر پیشگیری و درمان، این مجمع در اصفهان به‌عنوان دومین استان در کشور تشکیل شد.

وی ادامه داد: در این راستا مراقبت و حمایت شغلی، حرفه‌آموزی و تأمین سرپناه برای بهبودیافتگان ترخیص شده از مراکز ماده ۱۶ استان ویژه افرادی که با دستور قضایی شناسایی می‌شوند، انجام خواهد شد. البته یکی از برنامه‌های مهم شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان برای رده سنی ۱۵ تا ۶۴ سال به‌عنوان جامعه هدف است.

ایزدی با اشاره به مراکز ویژه کاهش آسیب مواد مخدر، بیان کرد: در حال حاضر ۲ مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب مواد مخدر (ماده ۱۶) اکنون در ۲ نقطه استان با ظرفیت یک هزار و یک‌صد نفر پیش‌بینی‌شده که یکی از آنها با عنوان کرامت یک در شهرستان مبارکه و دیگری با عنوان کرامت ۲ در باغ فدک دایر است.

۱۰ درصد از جمعیت معتادان استان بانوان هستند

وی تأکید کرد: همچنین اخیراً برای بانوان هم در منطقه قلعه‌شور مرکزی با ظرفیت بیش از ۲۰۰ نفر راه‌اندازی شده است که تمام هزینه‌های آنها شامل نگهداری، درمان و کاهش آسیب از محل اعتبارات دولتی تأمین می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اعلام اینکه ۱۰ درصد از جمعیت معتادان استان را که بر اساس آمار غیررسمی از یک‌صد هزار تا ۱۲۰ هزار نفر را شامل شوند، بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: البته تفکیکی در این باره که آنها به‌صورت حرفه‌ای و دائمی و یا تفننی مواد مخدر مصرف می‌کنند، وجود ندارد.

وی با تأکید بر ضرورت اجتماعی‌کردن مقابله با مواد مخدر، خاطرنشان کرد: تا مقوله اجتماعی شدن تحقق عینی پیدا نکند به اهداف مدنظر خود دست نخواهیم یافت. مبارزه با مواد مخدر نیازمند نقش مشارکت‌جویانه آحاد مختلف مردم به‌ویژه خانواده و والدین و دیگر افراد جامعه برای کاهش تقاضا است.

ایزدی باورمندی در موضوع آسیب‌های مواد مخدر را مورد توجه دانست و گفت: باورمندی نیازمند اقناع‌سازی جامعه از طریق افزایش آگاهی، دانایی و اشاعه خِرد اجتماعی است. زبان اقناع از مهم‌ترین مهارت‌های سواد رسانه‌ای است، اقناع‌سازی باید از طریق عقلی، منطقی و احساسی صورت گیرد تا ثمربخش باشد.

جمع‌آوری ۲۶۰ معتاد مُتجاهر در استان

احسان شریفی، کارشناس پژوهش، برنامه‌ریزی و مقابله شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان نیز در رابطه‌ با اشاره به کشف حدود ۷ تُن انواع مواد مخدر در استان از ابتدای امسال تاکنون، اظهار کرد: در این مدت، بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ قاچاقچی، خُرده‌فروش، توزیع‌کننده و نگهدارنده مواد مخدر نیز در استان دستگیر شدند.

وی افزود: همچنین در مدت گفته شده، یک هزار و ۳۲۰ معتاد از جمله ۲۶۰ معتاد مُتجاهر در استان جمع‌آوری و به مراکز ماده ۱۶ فرستاده شدند. نرخ شیوع مواد مخدر در استان بر اساس آخرین نظرسنجی ۲/۳۴ است و در جمعیت بین ۱۵ تا ۶۴ سال استان که ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند، سال گذشته حدود ۹۰ هزار نفر حداقل یکبار تجربه مصرف ماده مخدر را داشتند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: