کد خبر: ۳۲۷۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 19
در سطح دنیا بیش از ۲۸۴ میلیون نفر از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله حداقل یکبار مصرف را تجربه کرده‌اند و برخی بیشتر در حد اعتیاد و معتاد دچار این بلای خانمان سوز شده‌اند .
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که قاچاق مواد مخدر به عنوان جرم سازمان یافته در حدود ۲۰۰ کشور جهان با سود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار پول کثیف و آغشته به خون در جریان است.علیرضا کاظمی در نشستی خبری ضمن گرامیداشت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر افزود: این خود، سود سالانه عجیبی را نصیب قاچاقچیان مواد مخدر می‌کند کما اینکه در افغانستان نیز این امر با این رویکرد اقتصادی در جریان است.

به گزارش شفا آنلاین:وی افزود: در سطح دنیا بیش از ۲۸۴ میلیون نفر از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله حداقل یکبار مصرف را تجربه کرده‌اند و برخی بیشتر در حد اعتیاد و معتاد دچار این بلای خانمان سوز شده‌اند، به همین دلیل سالیانه ۵۰۰ هزار نفر به دلیل مصرف بیش از حد مواد یا دوز بالا یا ناخالصی‌های موادمخدر فوت می‌کنند.

وجود ۱۱۲۷ ماده رونگردان در دنیا

کاظمی با اشاره به افزایش اینترنتی تجارت مواد مخدر، استفاده از فضای مجازی برای توزیع و قاچاق مواد مخدر با استفاده از لایه‌های پنهان اینترنت و ترویج اسامی فریبنده برای جذب مشتریان جدید خاطر نشان کرد: این‌ها نشان می‌دهد که باید استراتژی جدیدی  اتخاذ کنیم. الگوها در سطح جهان در حال تغییر است به گونه‌ای که اکنون ۱۱۲۷ ماده رونگردان داریم و این افزایش تولید مواد صناعی و شیمیایی را در بر دارد.

«حشیش»، «تریاک»،‌ «آمفتامین» و «کوکائین»؛ ترتیب مخدرهای پر مصرف جهان 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: افزایش بیش از ۲۶ درصد را در حوزه مصرف کنندگان مواد مخدر در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال داریم که نشان می‌دهد استراتژیهای جدیدی که قاچاقچیان در پیش گرفته‌اند، آسیبهای جدی به مردم و جوانان و نوجوانان در دنیا وارد کرده است.

کاظمی با اشاره به جوان گزینی مصرف مواد که ناشی از ترویج باورها و نگرشهای غلط در حال اتفاق افتادن است، تصریح کرد: از جمعیت مصرف کننده، ۲۰۹ میلیون نفر با مصرف خانواده کانابیسها و حشیش رتبه اول را در سطح دنیا دارند.

وی گفت: مصرف مواد افیونی و تریاک رتبه دوم، آمفتامینها (با حدود ۳۴ میلیون مصرف کنده) رتبه سوم و ۲۱ میلیون نفر نیز کوکائین مصرف می‌کنند لذا در رتبه چهارم قرار دارد. اینها نشان می‌دهد که اتفاقات متفاوتی در سطح جهان در حال رخ دادن است.

کاظمی در ادامه با بیان اینکه سطح زیرکشت خشخاش ۳۲ درصد در سال ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرده است، گفت: ایران در لبه برخورد و مواجهه با این افزایش سطح زیرکشت و کانون اصلی صدور مواد مخدر در مسیرهای مختلف زمینی و دریایی قرار دارد.

به گفته وی، تولید مواد مخدر در افغانستان طی دو دهه گذشته ۵۰ برابر شده و از ۲۰۰ تن به حدود ۱۰ هزار تن رسیده است .

قائم مقام دبیرکل ستاد با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: تولید و مصرف مواد محرک شیشه و روانگردانها در دو دهه اخیر در افغانستان به شدت افزایش پیدا کرده است. همچنین افغانستان دومین کشور تولید کننده کانابیسها و خانواده حشیش نیز است.

وی در ادامه این نشست با بیان اینکه ایران به عنوان پرچم دار مبارزه با این پدیده شوم و باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و توصیه‌های ایشان در بخشهای مختلف، تمام ظرفیت خود را با استفاده از دستگاه‌ها و نیروهای نظامی و انتظامی به کار گرفته و در مقابل این موضوع مبارزه همه جانبه‌ای را اختیار کرده است، به اقدامات ایران در راستای مقابله با مواد مخدر اشاره کرد و یادآور شد: به بنیانهای مالی قاچاقچیان بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان ضربه وارد شده است. کشف ۵۴۲۸ تن انواع مواد مخدر و روانگردان و ۱۷ هزار و ۶۳۰ فقره درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر و تقدیم ۶۷ شهید سرافراز در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر در حوزه مقابله (در برنامه ششم توسعه) اتفاق افتاده است.

اقدامات ایران برای ساماندهی معتادان متجاهر از افزایش ظرفیت مراکز نگهداری تا توسعه فعالیتهای پیشگیرانه

قائم مقام دبیرکل ستاد با بیان اینکه دو اولویت مهم داشتیم که یک اولویت کوتاه مدت جمع آوری معتادان متجاهر بود و اولویت مهم دراز مدت در حوزه پیشگیری و توسعه فعالیتهای پیشگیرانه بود، به ساماندهی معتادان متجاهر در سطح کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت نگهداری معتادان در مراکز از ۴۰۰۰ نفر به بیش از ۲۵ هزار نفر افزایش یافته و این ظرفیت برای ساماندهی معتادان متجاهر در سطح شهر تهران مهیاست.

بنابر اظهارات کاظمی، در سطح کشور نیز با ۱۲۴ درصد رشد در حوزه ساماندهی معتادان متجاهر مواجه شدیم به گونه‌ای که در بسیاری از استان‌های مهم مراکز جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر را داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه میانگین سالانه حدود ۵میلیون نفر از خانواده‌ها را تحت پوشش آموزش‌های مهارت زندگی و سبکهای فرزندپروری داریم، درخصوص طرح یاریگران زندگی گفت: در بیش از ۵۰ هزار مدرسه کانون یاریگران زندگی را شکل دادیم و به واسطه شکل‌گیری این کانونها و استفاده از شبکه شاد بیش از ۵.۵ میلیون دانش آموز تحت آموزش فعالیتها پیشگیرانه قرار گرفتند. همچنین در میانگین سالانه بیش از ۵۶۰ هزار دانشجو در سطح دانشگاه‌های کشور تحت آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد قرار گرفتند.

وی اعلام کرد: همچنین سالانه بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر، آموزش پیشگیری از اعتیاد در محیط کار دریافت کردند.

کاظمی در ادامه با اشاره به وجود بیش از ۸۹۰۰ مرکز درمانی در سطح کشور که در حوزه کاهش آسیب و معتادان کار می کنند، خاطرنشان کرد: سالانه در این مراکز به طور میانگین یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تحت پوشش خدمات درمانی قرار می‌گیرند.

کاظمی در ادامه به استفاده از ظرفیت‌های سمنها اشاره کرد و گفت: تلاش شده که بحث گفتمان سازی و نهضت پیشگیری و درمان را با استفاده از ظرفیت سمنها افزایش دهیم که با فعالیت ۲۷۴۶ سمن در عرصه فرهنگی و پیشگیری، ۱۷۵۸ سمن در حوزه درمان و کاهش آسیب، ۸۴۹ سمن بحث صیانت و توانمندسازی و ۱۳۹ سمن در حوزه ملی موضوع گفتمان سازی و اجتماعی سازی امر مبارزه را توسعه دادیم. 

وی در ادامه به برنامه‌های ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: مهمترین کاری که در سال ۱۴۰۱ شروع شد، بحث افزایش ۴۸ درصدی مراکز ماده ۱۶ بود که این ظرفیت در سطح کشور به ۱۲۴ درصد افزایش یافت.

تدوین پیش نویس سند ملی پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر در فضای مجازی

قائم مقام دبیرکل ستادمبارزه با موادمخدر ادامه داد: همچنین باتوجه به اتفاقاتی که در سطح جهانی می افتد و استفاده از فضای مجازی، برای اولین بار کمیته فضای مجازی با مسئولیت معاونت شورای عالی فضای مجازی شکل گرفت. از مهمترین دستاوردها این است که پیش نویس سند ملی پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر در فضای مجازی آماده شده و پس از نهایی شدن در کمیته به شورای عالی فضای مجازی تقدیم می‌شود.

وی همچنین از دیگر اقدامات تحولی در سال ۱۴۰۱ را توسعه طرح یاریگران زندگی با استفاده از شبکه‌های روستایی عنوان کرد و گفت: با شبکه‌های روستایی و شبکه‌های دهیاران و خانه‌های بهداشت و مدارس، کانونی در روستا تشکیل دادیم که در فاز اول در پنج استان به صورت پایلوت افتتاح شد.

به گفته وی، ۴ مرحله در این اقدام شامل ساختار سازی، هویت سازی، آموزش و توانمندسازی و برنامه سازی تعریف شده است.

رونمایی از سایت «یاریگران زندگی» طی روزهای آینده
وی در ادامه از رونمایی سایت یاریگران زندگی طی روزهای آینده خبر داد و گفت: در این سامانه فرایندی دیده شده که بهترین تولیدات انتخاب شود و صفحه‌ای را در این سامانه دیدیم که بهترین تولیدات را در اختیار قرار دهیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: