کد خبر: ۳۲۷۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 19
با اینکه مصرف الکل در ایران ممنوع است و مجازات سختی برای عاملان و مصرف‌کنندگان آن همراه دارد، اما مانند سایر مواد غیرقانونی مثل موادمخدر و محرک، بعضی از افراد آن را استفاده می‌کنند.
شفا آنلاین>سلامت> با اینکه مصرف الکل در ایران ممنوع است و مجازات سختی برای عاملان و مصرف‌کنندگان آن همراه دارد، اما مانند سایر مواد غیرقانونی مثل موادمخدر و محرک، بعضی از افراد آن را استفاده می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین: جمعه ۲۶ خرداد جاری، ایرنا نوشت: «۸۸ نفر از ساکنان منطقه «اسلام‌آباد و حصارک» شهرستان کرج به دلیل مصرف مشروبات الکلی دچار مسمومیت شدید و به بیمارستان منتقل شده‌اند.» این در حالی است که «اعتماد» اعلام کرده: «سه، چهار دختر و پسر جوان نیز بر اثر مسمومیت ناشی از الکل نابینا شده‌اند. این خبر تازگی ندارد و حدود پنج، شش روز است که مسموم‌شدگان به بیمارستان‌های کرج منتقل شده‌اند.» این منبع مطلع در ادامه نیز در مورد آمار مربوط به مسموم‌شدگان ناشی از مصرف الکل در کرج  می‌گوید: «تعداد مسموم‌شدگان بیشتر از آمار اعلام شده. مسموم‌شدگان در کرج ابتدا به بیمارستان «کوثر» منتقل شده‌اند، اما معمولا بیمارستان کوثر وقتی ظرفیت پذیرش نداشته باشد، آنها را به بیمارستان‌های دیگر اعزام می‌کند. حالا حساب کنید تعداد مسموم‌شدگان چقدر باید باشد که به بیمارستان‌های مختلف منتقل شده‌اند.» به گفته ایرنا مسموم‌شدگان به بیمارستان‌های کوثر، البرز، رجایی و کسری شهر کرج مراجعه کرده‌اند.

«شهرام صیادی» رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز چند روز گذشته در مورد شمار نهایی مسموم‌شدگان گفته است: «شمار نهایی مسموم‌شدگان بر اثر مصرف مشروبات الکلی طی دو روز گذشته در این استان ۱۲۰ نفر اعلام شده است. این افراد در مناطق مختلف استان البرز از جمله در یک پارتی به ‌شدت مسموم شده‌اند. تاکنون طبق بررسی‌ها، انتقال دیرهنگام تعدادی از این افراد به مراکز درمانی و شدت مسمومیت، سبب مرگ ۱۰ نفر از آنان در بیمارستان شده است و دو نفر نیز دچار مرگ مغزی شده‌اند. بررسی‌ها نشان داده، مصرف مشروبات الکلی از نوع متانول سبب مسمومیت این افراد شده است که بیشتر آنها به بیمارستان کوثر کرج انتقال یافتند. تمام مسموم‌شدگان دارای علائم گوارشی، تنگی نفس، تاری دید و سرگیجه هستند و میانگین سنی این افراد بین ۱۶ تا ۵۰ سال است.»

«حسین بابکان» رییس بیمارستان تامین اجتماعی استان البرز نیز اعلام کرده: «هفت نفر بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی به این بیمارستان انتقال داده شده‌اند که بلافاصله تحت مداوا و دیالیز قرار گرفتند. ۲ نفر از این تعداد بر اثر شدت مسمومیت جان خود را از دست داده‌اند و پنج نفر دیگر برای ادامه درمان به بیمارستان کوثر کرج منتقل شده‌اند.» همچنین ایرنا، شمار فوتی‌های ناشی از مصرف الکل در کرج را از زبان منابع غیررسمی ۱۴ نفر اعلام کرده، در حالی که رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز شمار فوتی‌ها را ۱۲ نفر اعلام کرده است. وی در ادامه بیان کرد: «‌تا روز یکشنبه، ۲۸ خرداد تعداد مسموم‌شدگان بر اثر مصرف مشروبات الکلی به ۱۴۱ نفر در استان رسید. تاکنون ۱۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند و چهار نفر این توبه (لوله‌گذاری برای تنفس) شده‌اند.» هنوز مشخص نیست چرا آمار فوتی‌ها در این‌باره متناقض است! با این حال چند ساعت پس از اعلام خبر مسموم‌شدگان ناشی از مصرف الکل، «حمید هداوند» فرمانده انتظامی استان البرز اعلام کرد: «اعضای باندی که با توزیع مشروبات الکلی مسموم باعث فوت و مسمومیت تعدادی از شهروندان شده بودند، شناسایی و دستگیر شدند. با بررسی‌های فنی و پلیسی مشخص شد جان‌باختگان به صورت متوالی از یکی از افراد خلافکار منطقه مهرشهر اقدام به تهیه مشروبات الکلی کرده که بلافاصله با هماهنگی قضایی این شخص دستگیر و در تحقیقات از او مشخص شد که این فرد صرفا توزیع‌کننده بوده دستگیری عاملان اصلی در دستورکار قرار گرفت. در ادامه با تلاش‌های اطلاعاتی گسترده در نهایت هویت شش نفر از افراد دخیل در این پرونده شناسایی شد و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر شدند. مشخص شد که توزیع‌کنندگان به صورت غیرقانونی اقدام به دریافت الکل‌های صنعتی فاسد از یک کارخانه تولید اسپری بدن کرده و پس از تولید اقدام به توزیع آن می‌کنند. در همین راستا یک واحد عرضه لوازم پزشکی و یک کارخانه تولید الکل‌های صنعتی درخصوص این پرونده پلمب شدند.»
مجازات شرب خمر
تقریبا تمامی اعمالی که در رابطه با شرب خمر امکان وقوع دارد جرم است و مجازات دارد. این جرائم به دو دسته حدی و تعزیری تقسیم می‌شوند. نوشیدن مشروبات الکلی جرم حدی است، اما سایر اقدامات مثل حمل، نگهداری، عرضه، فروش جرائم تعزیری هستند. جرم شرب خمر و مجازات شرب خمر ریشه در فقه اسلامی دارد و جرم شرب خمر یک جرم حدی است و شرایط و کیفیات این جرم و مجازات آن در شرع بیان شده است و قانونگذار نیز این جرم و مجازات آن را از شرع اقتباس کرده است. مطابق ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ «‌خوردن مسکر موجب حد است، اعم از آنکه کم باشد یا زیاد، مست کند یا نکند، خالص یا مخلوط باشد به حدی که آن را از مسکر بودن خارج نسازد‌«. شرب خمر یک مجازات حدی است، حد به مجازاتی است که میزان، نوع و کیفیت آن در شرع مقدس اسلام تعیین شده است. قانونگذار ایران به تبع شرع در قانون مجازات اسلامی و در بخش حدود به این جرم و مجازات ناشی از آن پرداخته است. حد بر مسلمانی که مسکر مصرف کند اعمال می‌شود. حد مصرف شرب خمر ۸۰ ضربه شلاق است و مطابق قانون خوردن آبجو و مسکر موجب حد است هرچند مستی نیاورد. شاید به همین دلیل بسیاری از افرادی که دچار مسمومیت الکلی می‌شوند به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و از بازگو کردن جزییات ترس دارند. این در حالی است که با بیان واقعیت می‌توان از جان دیگران حفاظت کرد.
زندگی‌ای که تباه شد
سارا نام مستعار دختری است که در یکی از مهمانی‌ها که فکر می‌کرد افراد مورد اطمینانی در آن هستند، دچار مسمومیت الکلی شد، اما این روزها روی ویلچر روزگار خود را سپری می‌کند. او با اعتماد به صاحب مهمانی کمی نوشیدنی الکلی می‌نوشد و همان مقدار کم زندگی او را تباه می‌کند. هنگام برگشت از مهمانی سارا به دوست خود می‌گوید حالش بد است و سرش به شدت گیج می‌رود، کمی بعد فریاد می‌زند و ابتدا نور سفیدی را می‌بیند و بعد دنیا برایش تیره و تار می‌شود. سارا ۵ ماه در کما بود. با کمک پزشکان به زندگی برگشت، اما مانند یک کودک ۵‌ساله شده است؛ نه توان راه رفتن دارد و نه توان حرف زدن. پزشکان بهبودی سارا را منوط به یک معجزه می‌دانند. حالا نزدیک به ۳ سال است که سارا روی ویلچر زندگی می‌کند و هنوز توان سخن گفتن را ندارد.

علائم ﻣﺴﻤﻮﻣﯿﺖ ﺑﺎ اﻟﮑﻞ
دکتر «میساء قیم» پزشک متخصص داخلی درخصوص چگونگی مسمومیت با الکل گفت: مسمومیت الکلی برخلاف تصورات حتی با مصرف بسیار کم و نیز مصرف شیشه‌های به ظاهر پلمب ممکن است پیش بیاید. متانول یا همان الکل چوب، ماده‌ای است که در اثر تولید غیراستاندارد الکل‌ها ایجاد می‌شود. این الکل در حلال‌ها، ضدیخ اتومبیل، شیشه‌شورها، مایعات فتوکپی، کاغذ دیواری و حتی سوخت جامد به کار برده می‌شود و رنگ‌بر است. مصرف این الکل در شرب بسیار خطرناک است و تاحدودی حس مستی یا سکر در فرد ایجاد می‌کند، اما مستی حاصل از آن خیلی کمتر از الکل شرب است. بیشتر الکل‌های صنعتی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند از نوع متانول هستند. حال این روزها ممکن است در شیشه‌هایی به ظاهر پلمبی که خریداری می‌شود هم به جای اتانول، متانول بریزند. متاسفانه طی روزهای اخیر آمار مسمومیت با الکل و مرگ مغزی بین بیمارانی که در استان البرز بودند، زیاد گزارش شده و تعدادی از آنها در تهران بستری شده‌اند و امکان نابینایی و مرگ آنها بسیار زیاد است. وی افزود: متاسفانه برخی افراد به‌دلیل ترس از بازداشت یا بازخواست‌شدن توسط پلیس خیلی دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و جان خود را در معرض خطر قرار می‌دهند، در حالی که باید بدانند هدف کادر پزشکی فقط کمک به بیمار و نجات جان اوست. این افراد در مراکز درمانی به چشم بیمار دیده می‌شوند، نه یک مجرم. هرچقدر فرد زودتر به مرکز درمانی مراجعه کند، احتمال بروز عوارض نیز کمتر می‌شود. نکته مهم دیگر در مواجهه با مسمومیت‌های الکلی، شناسایی منبع آلودگی و حذف آن برای جلوگیری از مسمومیت سایر افراد است. بنابراین مسمومیت با الکل مساله‌ای مهم و پر عارضه و گاهی کشنده است که در نتیجه مصرف هر مقدار از الکل در زمانی کوتاه رخ می‌دهد. علائم مسمومیت با الکل اصولا ثابت نیست اما مجموعه‌ای از افت سطح هوشیاری، تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، تشنج، آبی‌رنگ شدن یا رنگ‌پریدگی پوست، بیهوش شدن و ناتوانی در بیدار شدن، کاهش دمای بدن و افت ضربان قلب می‌تواند ایجاد شود. هنگام روبه‌رو شدن با این علائم باید مثل تمام بیمارانی که به احیا نیاز دارند، راه تنفس را برای فرد باز کرد و به او اکسیژن رساند. بعد از رسیدن به بیمارستان نیز معمولا پادزهر‌هایی به تناسب وضعیت مسمومیت برای بیمار استفاده می‌شود.

این پزشک اظهارکرد: حتی ممکن است فرد به دیالیز یا پالایش خون نیاز پیدا کند. این بیماران را باید به بیمارستان‌هایی منتقل کنید که دارای بخش مسمومان هستند. مسمومیت با الکل شرب نیز در صورتی اتفاق می‌افتد که فرد تا سر حد مرگ الکل نوشیده باشد. البته این حالت کمتر دیده می‌شود، زیرا بدن با گذشت زمان، الکل شرب را متابولیزه می‌کند. دکتر قیم با اشاره به تشخیص الکل اصل و تقلبی بیان کرد: به نظرم برخلاف ادعاها تست‌های خانگی برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن الکل ناکارآمد است و هیچ ارزشی ندارد. تنها روش تشخیص آن تست آزمایشگاهی است. بنابراین اگر در جمعی فردی دچار مسمومیت شد باید مابقی افرادی که در آنجا الکل مصرف کرده‌اند، مورد آزمایش قرار بگیرند. در این‌گونه مواقع باید تمام جزئیات را ذکر کنید و اگر شخصی را با علائم مسمومیت مشابه دیدید فورا و بدون تاخیر آن را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی ارجاع دهید.
گفتنی است؛ بدترین آمار مربوط به مسموم‌شدگان ناشی از مصرف الکل به فروردین سال ۱۳۹۹ برمی‌گردد. در آن زمان آمار قربانیان بر اثر مصرف الکل در رقابت با قربانیان ناشی از کووید‌۱۹ قرار گرفت. تا جایی که «غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضاییه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ اعلام کرد که ظرف ۵۰ روز اخیر، بیش از ۳ هزار نفر از هموطنان بر اثر نوشیدن مشروبات الکلی تقلبی و حاوی الکل صنعتی، دچار مسمومیت شدند و بیش از ۶۰۰ نفر از مسمومان فوت کردند. در این میان استان فارس با ۹۰ فوتی و خوزستان با ۷۱ فوتی درصدر جدول آمار فوتی‌های ناشی از مسمومیت الکلی قرار داشتند. این در حالی بود که تهران روزانه با ۳ الی ۵ مسموم‌شده الکل روبه‌رو بود. بنابراین مسوولان مربوطه در چنین شرایطی با متخلفان به صورت جدی‌تری برخورد کنند تا هر روزه شاهد مرگ هموطنان بابت مصرف مشروبات الکلی تقلبی نباشیم.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: