کد خبر: ۳۲۷۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 19
بيمارستان حضرت مهدي اسفند‌ماه سال 1401 درحالي افتتاح شد كه هنوز تاييديه‌هاي ايمني آتش‌نشاني را دريافت نكرده بود. آن زمان كمتر كسي مي‌دانست ساختمان 18 طبقه‌اي كه كلنگ آن بيش از 11 سال پيش به زمين خورده، كمي زودتر از موعد به بهره‌برداري رسيده است
شفا آنلاین>سلامت>رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران: بيمارستان مهدي ايمن است، ايرادات آتش‌نشاني جزيي بود. سخنگوي آتش‌نشاني: همان ايراداتي كه مي‌گويند جزيي است، باعث عدم تاييد ايمني بيمارستان شده است . رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران: بايد پس از تاييديه ايمني، ساختمان به بهره‌برداري مي‌رسيد

 
به گزارش شفا آنلاین: مسوولان وزارت بهداشت با گذشت بيش از سه ماه از افتتاح بيمارستان حضرت مهدي تهران براي تكميل چك‌ليست آتش‌نشاني و رفع اشكالات اين ساختمان تا پايان خرداد ماه مهلت دارند و اگر ايراداتي كه به قول حسين قناعتي، رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران «جزيي است» برطرف نشود، بايد پرونده توقف بهره‌برداري از اين بيمارستان در دستور كار دستگاه قضايي قرار گيرد.

بيمارستان حضرت مهدي اسفند‌ماه سال 1401 درحالي افتتاح شد كه هنوز تاييديه‌هاي ايمني آتش‌نشاني را دريافت نكرده بود. آن زمان كمتر كسي مي‌دانست ساختمان 18 طبقه‌اي كه كلنگ آن بيش از 11 سال پيش به زمين خورده، كمي زودتر از موعد به بهره‌برداري رسيده است. امسال مدتي پس از افتتاح اين پروژه، مكاتبات سازمان آتش‌نشاني با قوه قضاييه به جريان افتاد و درنهايت 5 خرداد ماه امسال نامه دادگستري تهران خطاب به وزير بهداشت با اين شرح منتشر شد: «با توجه به اينكه طبق گزارش واصله از سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران اعلام شده است كه بيمارستان جديدالاحداث 1000 تختخوابي مهدي كلينيك به دليل عدم رعايت ضوابط ايمني و آتش‌نشاني در شرايط ناايمن قرار دارد كه در صورت بروز حادثه آتش‌سوزي و حوادث ديگر مي‌تواند منجر به ورود خسارت‌هاي جاني و مالي گسترده گردد؛ لذا نظر به اهميت موضوع و اينكه از باب نظارت قانوني و بر حفظ حقوق شهروندي و حمايت از حقوق عامه و پيشگيري از وقوع جرم در دستور كار پيگيري اين دادگستري مي‌باشد؛ لذا دستور فرماييد مورد پيگيري و اقدام فوري قرار گرفته و نتيجه به اين دادگستري گزارش و اعلام گردد.» پس از انتشار نامه وزير بهداشت و رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران، هر دو ناايمن بودن اين ساختمان را رد كردند. بهرام عين‌اللهي، وزير بهداشت اين بيمارستان را جزو ايمن‌ترين بيمارستان‌ها دانست كه توان تحمل ۹ ريشتر زلزله را دارد و گفت كه ايمن نبودن اين بيمارستان نبايد مطرح مي‌شد. حسين قناعتي، رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران هم اين‌طور نسبت به خبر واكنش نشان داد: «اگر بيمارستان تازه تاسيس حضرت مهدي ناايمن است، بقيه ساختمان‌هاي پايتخت بايستي تخريب شوند.» او هم از مقاومت لرزه‌اي اين بيمارستان سخن گفت و اعلام كرد كه به زودي مستندات ايمني بيمارستان حضرت مهدي در اختيار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

 با گذشت بيست روز از اين صحبت‌ها، هنوز مستنداتي در اختيار رسانه‌ها قرار نگرفته است و «مهدي بابايي»، رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران هم مي‌گويد كه براساس آخرين اطلاعات رسيده از سازمان آتش‌نشاني تهران، مسوولان بيمارستان حضرت مهدي براي تكميل و انجام عمليات ايمن‌سازي تا پايان خرداد ماه از اين سازمان مهلت گرفته‌اند. «گويا كار را هم شروع كرده‌اند و هر زمان كه پايان عمليات ايمن‌سازي از سوي آنها اعلام شود، آتش‌نشاني بازديد را براي آغاز مراحل صدور تاييديه ايمني انجام خواهد داد.» به گفته اين عضو شورا، تمام زيرساخت‌هاي آتش‌نشاني در تاسيسات اين ساختمان ديده شده بود، اما بدون عملياتي كردن و دريافت تاييديه ايمني ساختمان از آن، بهره‌برداري شد درحالي كه ابتدا بايد تاييديه ايمني را اخذ مي‌كردند و سپس بهره‌برداري از آن صورت مي‌گرفت؛ همان‌طور كه ساختمان جديد پلاسكو هم پس از تاييديه ايمني به بهره‌برداري رسيد. «خوشبختانه به دنبال فشار افكار عمومي عمليات راه‌اندازي سيستم‌هاي ايمني اين ساختمان هم شروع شده است و اميدواريم كه تا پايان خرداد ماه فرآيند تاييديه و صدور ايمني آن آغاز شود.» او البته از جزييات ليست نقص ايمني ساختمان بيمارستان حضرت مهدي بي‌اطلاع است اما مي‌گويد كه شوراي شهر تهران از همان ابتدا در جريان مكاتبه سازمان آتش‌نشاني با قوه قضاييه بوده است: «ساختمان مذكور بيمارستان و يك ساختمان بلند مرتبه بود، بنابراين سازمان آتش‌نشاني نمي‌توانست از آن چشم‌پوشي كند و مهلت بدهد. به هر حال اگر اشكالات برطرف نشود و نحوه كار به سازمان آتش‌نشاني اعلام نشود، اين سازمان دوباره مكاتباتي درباره عدم دريافت تاييديه ايمني با دستگاه قضا را آغاز خواهد كرد. قوه قضاييه هم از جايگاه مدعي‌العموم پرونده را پيگيري خواهد كرد تا درنهايت آنها را ملزم به رعايت ايمني كنند يا بهره‌برداري متوقف شود. آن وقت شورا هم موضوع را به وزير بهداشت اعلام خواهد كرد، اگر چه پارلمان شهري آن‌طور كه بايد در جايگاه ناظر دولت نيست.»

سخت‌گيري شهرداري در دوره گذشته براي بيمارستان حضرت مهدي
با تمام اين حرف‌ها اما حسين قناعتي، رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران جريان اطلاع‌رساني يك ماهه اخير درباره اين بيمارستان را بيشتر يك بازي سياسي مي‌داند. او  هيچ‌گونه جزيياتي از ايرادات آتش‌نشاني نمي‌دهد و معتقد است كه اين ايرادات نمي‌توانسته مانع بهره‌برداري شود. «يك شيطنت سياسي بود، بعضي تقوا ندارند و دادستان هم به عنوان مدعي‌العموم اين موضوع را سوال كرده است ولي رسانه‌اي كردن اين سوال... نه چپ و نه راست هستم، انقلابي هستم. آيا بايد به خاطر تفكرم مورد هجمه قرار بگيرم؟ حدود 10 سال زمان برد تا اين بيمارستان ساخته شود و واقعا براي آن زحمت كشيده شده است. حتما هم اشكالاتي در ساخت آن بوده است ولي برآيند كلي اين است كه آدم‌هايي از هر دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا براي آن درست و دلسوزانه كار كرده‌اند. بنايي با اين عظمت وقتي تمام مي‌شود حتما اشكالاتي هم دارد، اما اگر آن را با ساير ساختمان‌هايي كه در تهران وجود دارد، مقايسه كنيم از لحاظ ايمني، سازه‌اي و هم سيستم آتش‌نشاني چه در اطفا و چه در اعلام آن بهتر است. تنها نقطه ضعف اين بود كه سازمان آتش‌نشاني گواهي ايمني آن را صادر نكرده بود.»
قناعتي مي‌گويد در بازديدهاي انجام شده مثلا گفته‌اند بخشي از در اشكال دارد درحالي كه اين اشكالات در هر ساختماني وجود دارد: «طبيعي است كه اين‌گونه اشكالات مانع كار نمي‌شود ولي بايد برطرف شود. اشكالاتي مانند سازه خراب كه باعث ريزش شود، حتما مانع بهره‌برداري و ممنوع است مانند متروپل آبادان. سازه بيمارستان حضرت مهدي درست است، تاسيسات درستي هم دارد و از بهترين متريال براي آن استفاده شده و به بهترين وجه نصب شده است.»
رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران  تاكيد مي‌كند كه اشكالات كوچكي وجود داشت كه آتش‌نشاني ايراد گرفته بود؛ مثلا گفته بودند اين بخش را چنين و چنان كنيد كه همان‌طور انجام شد ولي مجوز صادر نشده بود كه تا چند روز ديگر صادر مي‌شود.
  گویا قبل از اينكه اشكالات ايمني مرتبط با آتش‌نشاني رفع شود پروژه به بهره‌برداري رسيده و حالا پس از ورود دادگستري تا آخر خرداد ماه از آتش‌نشاني مهلت گرفته شده است.
اشكالات، اشكالاتي نبود كه مانع بهره‌برداري و كاربري شود مثلا قفل خراب در مانع بهره‌برداري نمي‌شود. اگر در، غيراصولي نصب شده باشد فرق مي‌كند اما آن اشكالات كلي نبود كه مانع بهره‌برداري شود.
 مثلا ساختمان چه اشكالاتي داشت كه از نظر شما چندان مهم نبوده اما از نظر آتش‌نشاني مهم است؟
چرا ما بايد يك چيزي را اين‌قدر هم بزنيم. چند درصد از بيمارستان‌هايي كه در تهران وجود دارند استاندارد هستند؟ آيا بايد همه آنها تعطيل شوند؟
  به هر حال ايمني مهم است و بيمار به بيمارستان پناه مي‌آورد.
اگر در بيمارستان بسته شود مي‌دانيد چند نفر بيمار روزانه مي‌ميرند؟
  خب بايد اين اشكالات برطرف شود، اين‌طور نيست؟
چطور بايد برطرف شود؟
  بودجه بايد براي آن در نظر گرفته شود.
بودجه من سالي 7 هزار ميليارد تومان است، 5 هزار ميلياد آن حقوق است.
  مي‌توانيد براي بودجه به مراجع بالادستي فشار بياوريد.
من به عنوان رييس دانشگاه چه كاري مي‌توانم انجام دهم. باز هم مي‌گويم بيمارستان حضرت مهدي واقعا ايمن است.
  بله چندين‌بار گفته شد كه در بحث‌هاي سازه‌اي و در برابر زلزله ايمن است اما بحث ما مرتبط با آتش‌نشاني است.
در مورد اطفا و اعلام هم پيشرفته‌ترين است.
  قطعا بايد همين باشد چون در 10 سال اخير ساخته شده و مدرن است.
شهرداري در دوره گذشته براي اين ساختمان خيلي سخت گرفته است، واقعا مو به مو ايراد گرفته و همه كارها درست انجام شده است.آيا شما اين همه جو ايجاد شده را مي‌پسنديد؟ آيا بايد اميد و آرامش مردم را بي‌دليل بر هم زد؟
   آقاي قناعتي اينكه مردم نگران آسايش باشند بهتر است يا اينكه عزيزشان زير آوار متروپل باشد؟
اين كاري كه شد تسويه‌حساب سياسي با بنده بود والسلام. اسناد آن را هم دارم، اما كينه‌اي نيستم و كسي نيستم عليه كسي شكايت كنم. اين يك انتقام سياسي بود، بابت موضوعي كه به حق پاي آن ايستاده بودم.
   موضوع چه بود كه به دادگستري هم كشيده شد؟
درباره آنكه ما جوابيه داديم و رييس‌جمهور هم بازرس ويژه فرستاد و پس از بررسي موجب تشويق و ارتقاي ما هم شد. بيمارستان ايمن است و هيچ اشكال مهمي در آن نبوده است. چك ليستي داشتند كه گفتند كامل نيست و عادت دارند اگر چك ليست كامل نباشد، گواهي ايمني نمي‌دهند. آمدند صحبت شد، ديدند و گواهي هم تا آخر هفته صادر مي‌شود. اشكالات اين‌قدر آسان هم برطرف شده است. اين همه ساختمان ناايمن هست چرا روي اين يكي فوكوس كردند؟ اين قصه سياسي بود و از روي تقوا نبود. اگر از روي تقوا و سلامت بود، مي‌گفتند ايراد دارد، مي‌گفتم برويد بازديد كنيد.
  قطعا به عنوان رييس دانشگاه علوم پزشكي يكي، دو مورد از آن اشكالاتي كه مورد نظر سازمان آتش‌نشاني بود را بايد در خاطر داشته باشيد.
مثلا به بعضي درهاي اضطراري ايراد گرفته‌اند كه درز آن بايد درست تنظيم شود و موارد خيلي خفيف بوده و چيز جدي نبوده است.

جزييات را دستگاه قضايي اعلام مي‌كند
جلال ملكي، سخنگوي سازمان آتش‌نشاني هم در پاسخ  از جزييات اين پرونده اظهار بي‌اطلاعي كرده و مي‌گويد كه جزييات را دستگاه قضايي اعلام خواهد كرد. «فقط مي‌دانم چند روز قبل بدون اينكه گارد بگيرند، دستور‌العمل‌ها را دريافت و اصلاحات را آغاز كرده‌اند. در جريان جزييات نيستم و حضور ذهن ندارم. از سوي ديگر چون قرار است دستگاه قضايي در اين باره اطلاعات بدهد، اگر ما جزيياتي بدهيم بايد به 10 نفر جواب پس بدهيم.» او در واكنش به صحبت‌هاي رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران كه گفته بود موارد بسيار جزيي است و اساسا در اين موضوع سياسي‌كاري شده است هم اين توضيحات را ارايه كرد: «باشد؛ همان ايرادات جزيي هم بايد رفع شود. دقيقا همان ايرادات كه از نظر ايشان جزيي است، باعث عدم تاييد ايمني بيمارستان در آن زمان شده است. حالا البته نمي‌دانم چقدر از كار را پيش برده‌اند و بايد ببينيم اقدامي كردند كه باعت رفع ايرادات و صدور تاييديه آتش‌نشاني شود. ضمن اينكه براي ما حرف كارشناس آتش‌نشاني ملاك است. اگر فكر مي‌كنند ايرادات آتش‌نشاني به حق نيست، بايد بگويم به هر حال ما نامه را منتشر نكرديم و دستگاه قضايي اين موضوع را رسانه‌اي كرده است. يعني ايشان معتقد است سياسي‌كاري شده و دستگاه قضايي سياسي كاري كرده است؟ اگر هم نسبت به ايرادات آتش‌نشاني اشكالي دارند، مي‌توانند تقاضاي كارشناسي مجدد بدهند. كارشناسان آتش‌نشاني اصلا سياسي‌كاري بلد نيستند. همان ايرادي كه از نظر ايشان جزيي است، حتما يكي از المان‌هاي ايمني است و بايد رفع مي‌شده است بنابراين آن را رفع و اعلام كنند تا پس از بازديد، تاييديه صادر شود.» او معتقد است كه اين حساسيت رسانه‌ها و افكار عمومي را بايد به فال نيك گرفت: «شايد اگر اين اتفاق نمي‌افتاد، اتفاق ديگري مي‌افتاد. اين اتفاق باعث شد به زور رسانه‌ها و افكار عمومي و به خاطر دستگاه قضا پاي كار آمدند. اميدواريم مشكل برطرف شود و خيال مردم بابت ايمني اين بيمارستان راحت شود. اگر اين قضيه پيش نمي‌آمد و ماجرا رسانه‌اي نمي‌شد، شايد كسي هم به فكر نمي‌افتاد و همين‌طور مردم را پذيرش مي‌كردند و خداي نكرده اتفاق تلخ ديگري رقم مي‌خورد. ممكن است شخصي بابت درمان دست خود به بيمارستان مراجعه كند و همان زمان اتفاقي در بيمارستان رخ دهد كه ده جاي ديگر بدن او هم آسيب ببيند. بنابراين چرا بايد چنين كاري (بهره‌برداري قبل از ايمني) را انجام داد؟ بايد به جايي برسيم كه اگر متوجه ناايمن بودن ساختماني شديم، سمت آن نرويم.» او البته معتقد است كه مسوولان بيمارستان قصد بدي هم نداشتند و مي‌خواستند پس از افتتاح مثلا ظرف يك ماه ايرادات را برطرف كنند. اگرچه نامه دادگستري تهران و صحبت‌هاي علي القاصي؛ رييس كل دادگستري استان تهران حدود 80 روز پس از افتتاح اين ساختمان منتشر شد، بنابراين مسوولان بيمارستان مهدي بيش از دو ماه براي رفع نواقص پيش از اطلاع‌رساني فرصت داشته‌اند.
بيمارستان حضرت مهدي اسفند سال 1401 افتتاح شد؛ ساختماني كه كلنگ آن را سال 91 در مجتمع بيمارستاني امام خميني به زمين زده بودند. سرمايه اوليه كلان بيمارستان حضرت مهدي، توسط مرحوم سيد محمد گرامي از خيرين و بانيان موسسه محب تامين شد اما پس از فوت او، دولت ادامه ساخت بيمارستان را برعهده گرفت. سال 1400 دولت پيشين هم براي افتتاح آن پا پيش گذاشت اما از آنجايي كه هنوز پروژه تكميل نشده بود از اين كار صرف‌نظر كرد. مرداد همان سال دكتر عباسعلي كريمي، رياست وقت دانشگاه علوم پزشكي تهران در اين باره اعلام كرد: «درست در روزهايي كه درباره راه‌اندازي آن صحبت شد، من از هيات‌مديره مركز پرسيدم كه الان چند نفر كارگر ساختماني، مهندس، تكنسين در آنجا كار مي‌كنند. به ‌صورت زباني هيات‌مديره آنجا گفتند پانصد و سي نفر، خب بيمارستاني كه پانصد و سي نفر داخلش كار ساختماني مي‌كنند، بيمارستاني كه 27 آسانسور دارد و هنوز چهار آسانسورش راه‌اندازي نشده، نمي‌شود در اين طبقات رفت‌ و آمد كرد. با اينكه دو آسانسور يا چهار آسانسور روشن است، بعضي از قسمت‌هاي آنجا آماده است. چيدمان بعضي از بخش‌هايش كاملا انجام شده ولي بيمارستان تجهيز كامل براي اينكه پرسنل پرستاري، پرسنل خدمات، پرسنل پزشكي بروند داخل آن و شروع به خدمت‌رساني كنند و مريض بستري شود، از نظر من به هيچ‌وجه آماده نيست. از دفتر آقاي رييس‌جمهور هم تماس مي‌گرفتند كه اين جزو پروژه‌هاي اين دوره‌ دولت يازدهم و دوازدهم است و درست هم هست، زيرا بيشتر زحمات اين پروژه در دوره وزارت آقاي دكتر هاشمي و آقاي دكتر نمكي اتفاق افتاده، در دولت يازدهم و بيشتر در دولت دوازدهم. حق بود كه اگر اين پروژه آماده‌ مي‌شد، مورد بهره‌برداري هم قرار بگيرد ولي من نظرم اين است كه ما نمي‌توانيم بيمارستان را به‌صورت زودرس و نابجا يا زودتر از موعدي كه هنوز بشود بهره‌برداري كرد، بهره‌برداري كنيم.»
او درباره سابقه ساخت بيمارستان قلب تهران هم گفت: «روزي كه من تنهايي رفتم براي راه‌اندازي بيمارستان مركز قلب، يك كارگر هم ديگر آنجا كار نمي‌كرد، بيمارستان تكميل شده بود و فقط خاك و گردوغبار ساخت‌وساز بود. از روزي كه من وارد بيمارستان شدم تا روزي كه خودم اولين عمل جراحي قلب را انجام دادم، شش ماه طول كشيد تا بيمارستاني كه يك كارگر هم داخلش نبود را بتوانيم راه‌اندازي كنيم.» بيمارستان حضرت مهدي در 108 هزار متر مربع وسعت ساخته شده و مجهز به 521 تخت بستري عادي، ۲۰۴ تخت ويژه، ۱۱۰ تخت اورژانس، ۴۲ تخت اتاق عمل، ۲۷ تخت آنژيو، ۱۰۲ تخت بستري حاد و اورژانس، ۳۰ تخت بستري روزانه جراحي سرپايي و در ۱۸ طبقه است.

بيمارستان‌هاي بحراني تهران
وضعيت بيمارستان‌هاي پايتخت و مراكز درماني از مدت‌ها قبل موضوع هشدار بسياري از كارشناسان حوزه ايمني و ساخت و ساز بوده است، اما حتي انفجار و آتش‌سوزي كلينيك سينامهر تهران در دهم تير ماه سال ۹۹ كه باعث مرگ ۱۵زن و ۴مرد شد هم نتوانست آن‌طور كه بايد به ايمن‌سازي بيمارستان‌هاي تهران منتهي شود. حالا سه سال پس از آن حادثه، در ليست دادستاني از ساختمان‌هاي پرخطر و ناايمن كه اوايل خرداد امسال در خبرگزاري ايرنا منتشر شد، دست‌كم نام 8 بيمارستان به اين شرح وجود دارد؛ بيمارستان حضرت رسول اكرم، بيمارستان امام خميني (ره)، بيمارستان لولاگر، بيمارستان سينا، بيمارستان بوعلي، بيمارستان طرفه، بيمارستان شهداي يافت‌آباد و بيمارستان فياض‌بخش. درباره برخي از اين ساختمان‌ها هم پيش از اين هشدارهايي داده شده بود، مثلا رضا پايدار، معاون درمان وقت دانشگاه علوم پزشكي ايران در سال ۹۵ گفته بود: «بيمارستان لولاگر موقوفه مرحوم لولاگر است كه سال‌هاي زيادي كار كرده است. به‌طوري كه اين بيمارستان از نظر سازه‌اي بيشتر با خشت ساخته شده و از نظر ايمني در برابر بحران‌هايي مانند زلزله مقاومت لازم را ندارد.» حسين قناعتي، رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران هم پيش از اين درباره ناايمن بودن بيمارستان امام خميني به ايسنا گفته بود: «در بيمارستان امام خميني (ره) سازه‌اي مربوط به ۹۰ سال قبل هم وجود دارد. درست است كه اين بيمارستان با استاندارد آلماني‌ها ساخته شده، اما قطعا استاندارد ۹۰ سال پيش با الان متفاوت است و از نظر مشخصات فني دچار ايراداتي است. بيمارستان امام خميني(ره) به لحاظ پله‌هاي فرار و سازه‌اي دچار مشكل است و اين درحالي است كه روزانه ده‌ها هزار نفر در اين بيمارستان تردد مي‌كنند و نمي‌توان سرويس‌دهي را متوقف كرد. الان خيلي از مراكز خصوصي و دولتي بيمارستاني مشابه هم در تهران اخطار آتش‌نشاني دارند كه اگر بخواهيم همه آنها را تعطيل كنيم، درمان در تهران مختل خواهد شد و اين يك معضل است. در واقع مي‌بايست بيمارستان‌هاي شهر را در حال ارايه خدمت اصلاح كرد و مجبوريم در برخي مراكز كار را ادامه دهيم. امكان بازسازي يا نوسازي سازه‌هاي بيمارستاني در تهران، بايد از نظر فني مورد ارزيابي قرار گيرد. از نظر تجهيزات ايمني مي‌بايست ساختمان‌ها را مجهز كنيم. در بسياري از نقاط دنيا به بازسازي و مقاوم‌سازي ساختمان‌هاي قديمي فكر مي‌شود، به عنوان مثال بيمارستان «سن بارت» در لندن ۸۰۰ سال قدمت دارد، اما همچنان با تقويت سازه سرپا است. اين عادت غلط ما است كه ساختمان‌هاي قديمي را تخريب و ساختمان جديد به جاي آن مي‌سازيم.»
 خرداد سال گذشته يك ليست غيررسمي از 129 ساختمان ناايمن و پرخطر روي خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت، اگرچه سازمان آتش‌نشاني هرگز آن را تاييد نكرد اما در آن ليست هم دست‌كم نام 8 بيمارستان به چشم مي‌خورد و در ليست ديگري كه سال 99 منتشر شد، اسامي 16 بيمارستان از مناطق مختلف تهران وجود داشت. طبق گفته‌ «علي بيت‌اللهي»، رييس بخش زلزله‌شناسي مهندسي و خطرپذيري مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي نيز حدود 60درصد بيمارستان‌هاي تهران داراي قدمت بالايي است و نياز به مقاوم‌سازي دارد. «بيش از ۵۰درصد بيمارستان‌هاي عمدتا دولتي اين شهر از نظر آسيب‌پذيري در درجه بالايي قرار دارند و براثر وقوع زلزله بزرگ احتمالا تخريب خواهند شد.»
همزمان با حادثه متروپل هم علي صالحي، دادستان تهران از برگزاري جلسه‌اي با وزارت بهداشت و آموزش و پرورش خبر داد و اعلام كرد كه در اين جلسه، ناايمن بودن ساختمان‌ها از سوي روسا و معاونين دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و مديران آموزش و پرورش مورد تاييد قرار گرفت. مسوولان در همان جلسه فقدان بودجه و اعتبار كافي جهت تملك يا تخريب و نوسازي ساختمان را به عنوان مهم‌ترين مشكل در اين زمينه عنوان كرده بودند. بعد هم گفته شد كه طبق گزارش روساي دانشگاه علوم پزشكي، ناايمن‌ترين بيمارستان‌هاي كشور در تهران قرار دارد كه اخطار پلمب و تعطيلي آن به همراه يكي ديگر از ساختمان‌هاي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني حسب درخواست سازمان آتش‌نشاني صادر شده است.

ماجراي ناايمن‌هاي پرخطر
در سال‌هاي گذشته به ويژه پس از حادثه پلاسكو در دي ماه سال 95 و فاجعه متروپل در خرداد 1401، موضوع ايمني ساختمان‌ها بيشتر مورد توجه رسانه‌ها، كارشناسان و برخي مسوولان قرار گرفت. اگرچه هنوز تا جايگاه مطلوب فاصله بسياري وجود دارد، ولي سرانجام اواخر ارديبهشت ماه ليست ساختمان‌هاي ناايمن به مراجع قضايي ارسال شد و سوم خرداد سرانجام پس از مدت‌ها، ليست ساختمان‌هاي ناايمن تهران از سوي دادستاني كل كشور در اختيار رسانه‌ها قرار گرفت. ساختمان‌هاي ناايمن تهران براساس ضوابط و دستورالعمل‌هاي سازمان آتش‌نشاني در چهار گروه «بسيار پرخطر» و بحراني، «پرخطر»، «ميان‌خطر» و «كم‌خطر» دسته‌بندي شده‌اند. از ميان ۳۵ هزار ساختمان تهران، حدود ۱۱ هزار ساختمان پرخطر و 93 ساختمان آن در حال حاضر بسيار پرخطر است. اگر چه سال گذشته تعداد ساختمان‌هاي بسيار پر خطر 129 مورد بود، اما پس از اخطارها تا همين حالا حدود 26 مورد آن اقدامات ايمن‌سازي را به سرانجام رسانده‌اند.
«مهدي بابايي»، رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران در اين باره  مي‌گويد: «تلاش ما اين است كه تا پايان سال 1402 تكليف اين 93 مورد را هم مشخص كنيم؛ يا تاييديه دريافت كنند يا پلمب شوند. ما به قوه قضاييه رسما اعلام كرديم كه براي الزام مالكين اقدام كنند و همزمان قرار است در مناطق 22گانه تهران نيز به ‌طور جداگانه درخواست تشكيل پرونده قضايي شود. طبق مصوبه شوراي شهر تهران ابتدا اطلاع‌رساني، قطع انشعابات و در صورتي كه مالكلين اقدام به ايمن‌سازي نكردند بايد براي پلمب ساختمان اقدام شود. در حال حاضر ما در مرحله تشكيل پرونده قضايي براي ساختمان‌هايي هستيم كه مالكين آنها براي ايمن‌سازي مراجعه نكردند. البته طبق آخرين گزارش سازمان آتش‌نشاني تهران پس از اعلام عمومي نام ساختمان‌ها، تعداد ديگري از اين 93 ساختمان بسيار پرخطر مراجعه و فرآيند ايمن‌سازي را آغاز كرده‌اند و اميدواريم بقيه هم اعلام آمادگي كنند.»اعتماد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: