کد خبر: ۳۲۷۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 19
درمانگران اعتياد درباره چالش‌هاي جدي درمان اورژانسي افرادي كه بر اثر مصرف مشروبات الكلي حاوي متانول دچار مسموميت شده‌اند هشدار دادند.
شفا آنلاین>سلامت>درمانگران اعتياد  درباره چالش‌هاي جدي درمان اورژانسي افرادي كه بر اثر مصرف مشروبات الكلي حاوي متانول دچار مسموميت شده‌اند هشدار دادند.

به گزارش شفا آنلاین:اين درمانگران اذعان كردند كه با وجود جرم‌انگاري شرب خمر طي 4 دهه اخير، توليد زيرزميني و پنهان مشروبات الكلي در كشور به موازات تقاضاي مصرف همواره ادامه داشته و آسيب مهم اين پنهانكاري، توليد تركيبات الكلي غيراستاندارد و مرگبار به دليل افزودني‌هاي غيرمجاز همچون مخدرها و داروهاي اعتيادآور به اتانول يا تركيب الكل با مقاديري متانول بوده كه در دفعات متعدد طي اين 4 دهه به مسموميت‌هاي گسترده، نابينايي، مختل شدن و ازكار افتادن كبد و كليه و درنهايت، مرگ مصرف‌كنندگان منجر شده است. به گفته اين درمانگران، مسوولان نظام سلامت علاوه بر اينكه هرگونه اطلاع‌رساني و آموزش درباره عوارض مصرف تفنني يا دايمي مشروبات الكلي را محدود كرده‌اند، با ناديده گرفتن واقعيت شمار بالاي مصرف‌كنندگان تفنني يا مستمر الكل، خدمات درماني اورژانسي براي افراد دچار مسموميت با مشروبات الكلي حاوي متانول و حتي افراد دچار وابستگي به مصرف الكل هم به حدي كاهش يافته كه امروز در اورژانس بيمارستان‌هاي كشور، نه تنها هيچ پادزهري براي متانول موجود نيست و افراد دچار مسموميت بايد به روش‌هاي دردناك و تهاجمي همچون دياليز تن بدهند، احياي فوري افراد دچار مسموميت هم به دليل بروز ديرهنگام علايم، انتقال ديرهنگام افراد به مراكز درماني و واهمه افراد از اذعان به نوشيدن مشروب، به تاخير مي‌افتد كه آمار بالاي مرگ افراد دچار مسموميت با مشروبات حاوي متانول در ايران، تاييدي بر عوارض جبران‌ناپذير ضعف اطلاع‌رساني و آموزش‌هاي پيشگيرانه و محدود شدن امكانات درماني و احياي اين افراد است...

طبق نتايج «پايش ملي سلامت روان» كه سال 1390 توسط وزارت بهداشت بر جمعيت نمونه 7886 نفري از گروه سني 15 تا 64 ساله كشور انجام شد، در سال انجام تحقيق، در كنار شيوع 26درصدي مصرف شيشه، سوءمصرف الكل در كشور، 22.6 درصد و در رتبه سوم وابستگي به مواد اعتيادآور بود . 85.7درصد مصاحبه‌شوندگان پاسخ مثبت به مصرف الكل داشتند. 10.18درصد مردان و 1.04درصد زنان گفتند كه در 12 ماه منتهي به انجام پايش مصرف الكل داشتند. 4.22درصد مصاحبه‌شوندگان دچار سوءمصرف الكل (مصرف بيش از اندازه و يك قدم قبل از اعتياد به الكل) بودند. 2.47 درصد مردان دچار وابستگي (اعتياد) به الكل بودند. 72.8 درصد مردان و 55.8 درصد زنان، مشروبات الكلي قوي مصرف مي‌كردند كه اين عدد در كل جهان 50درصد بود. در حالي كه وزارت بهداشت، پيمانه استاندارد الكل را معادل 350 سي‌سي محتوي 12 الي 13 گرم الكل تعيين كرده، ميزان مصرف كساني كه در يك‌سال منتهي به انجام پايش، الكل خورده و دچار سوءمصرف بودند، 1.42 ليتر (معادل 84 پيمانه-هر 4.5 روز يك پيمانه) بود كه مصرف مردان 1.52 ليتر و مصرف زنان 0.42 ليتر گزارش شد. ميزان مصرف كساني كه در هفته منتهي به انجام تحقيق، الكل خورده و دچار وابستگي بودند، 5.98 ليتر در سال (معادل روزانه يك پيمانه) بود كه اين عدد براي مردان 6.49 ليتر و براي زنان 1.74 ليتر گزارش شد. بنا بر تخمين آماري، سرانه سالانه مصرف هر ايراني بالغ (فارغ از اينكه مصرف الكل دارد يا ندارد) 108 سي‌سي (معادل 6 الي 7 پيمانه) برآورد شد كه اين عدد براي هر مرد 0.208 سي‌سي و براي هر زن 0.007 سي‌سي بود. بنا بر نتيجه اين پايش كشوري، سوءمصرف سالانه الكل خالص در كشور 5 ميليون و 750 هزار و 438 ليتر برآورد شد كه مجريان پايش با در نظر گرفتن ضريب خطا، دوبرابر اين عدد را به واقعيت نزديك مي‌دانستند. اين مطالعه، تعداد مصرف‌كنندگان تفريحي الكل را 2800 نفر در 100 هزار نفر و تعداد مصرف‌كنندگان روزانه و دچار وابستگي الكل را 830 نفر در 100 هزار نفر (623 هزار نفر) تخمين زده بود...
محمدرضا قديرزاده؛ پژوهشگر و درمانگر وابستگي به الكل  و با استناد به نتايج بررسي‌هاي مرتبط با مسموميت با مشروبات الكلي حاوي متانول، از اتفاقات نگران‌كننده 5 سال اخير خبر مي‌دهد؛ افزايش مصرف مشروبات الكلي، افزايش تعداد مصرف‌كنندگان الكل، افزايش درصد زنان مصرف‌كننده مشروبات الكلي به نسبت تعداد مردان مصرف‌كننده، كاهش سن مصرف مشروبات الكلي، افزايش مصرف سنگين به معناي مصرف مشروبات با درصد اتانول بالاتر و در نهايت، افزايش آمار فوت ناشي از مسموميت بر اثر مصرف مشروبات الكلي حاوي متانول.
«با وجود افزايش اين رخدادها در اين بازه زماني، در حال حاضر مركز مجزا و داراي تابلو براي درمان وابستگي به الكل نداريم، اما مسوولان وزارت بهداشت مي‌گويند كه مسوولان 50 مركز ترك اعتياد را براي درمان وابستگي به الكل آموزش داده‌اند كه البته تعداد اين مراكز در كشور با توجه به افزايش آمار مصرف الكل بسيار كم است و بنابراين، با كمبود افراد آموزش ديده براي درمان وابستگي الكل مواجهيم اگرچه كه روانپزشكان هم مي‌توانند اين بيماران را درمان كنند . مشكل اصلي اين است كه بسياري از مصرف‌كنندگان الكل؛ چه آنهايي كه بر اثر مصرف اتانول دچار وابستگي شده‌اند و چه آنهايي كه به دليل مصرف مشروب حاوي متانول دچار مسموميت شده‌اند، از مراجعه به بيمارستان و مركز درماني خودداري مي‌كنند و مي‌ترسند كه مبادا مراجعه به مركز درماني به تشكيل پرونده قضايي منجر شود . به اين بيماران اطمينان مي‌دهيم به هيچ‌وجه مراجعات درماني به مراكز ترك اعتياد يا مطب روانپزشكان به تشكيل پرونده قضايي منجر نمي‌شود و اطلاعات اين بيماران، محفوظ و محرمانه خواهد ماند.»

قدير‌زاده به مشكل كمبود داروهاي تخصصي كه به يك چالش جدي در احيا و درمان زودهنگام افراد دچار وابستگي به الكل تبديل شده، اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «در حال حاضر سه داروي استاندارد براي ترك اعتياد به الكل وجود دارد كه متاسفانه با محدوديت عرضه اين داروها مواجهيم به اين معنا كه در شهر تهران فقط يك داروخانه و آن هم با مقادير بسيار اندك اين دارو را عرضه مي‌كند و در شهرهاي كوچك هم اين داروها كمياب يا ناياب است. كمبود اين داروها، يك ضعف جدي در نظام درماني است به خصوص وقتي مسوولان وزارت بهداشت مي‌گويند مراكزي براي درمان وابستگي به الكل مهياست كه مسوولان‌شان هم آموزش‌هاي تخصصي اين حوزه را فراگرفته‌اند، اما دارويي دراختيار اين مراكز و اين افراد نيست. ترك وابستگي به الكل؛ به خصوص براي بيماراني كه وابستگي درازمدت و شديد به الكل دارند، بدون دارو غيرممكن است.»
قدير‌زاده همچنين با اشاره به آمارهايي كه دراختيار دارد، هشدار مي‌دهد كه به دليل غيراستاندارد بودن تمام مشروبات الكلي موجود در بازار، بايد در هفته‌ها و ماه‌هاي آينده و حداقل تا پايان تابستان، منتظر افزايش آمار مسموميت با مشروبات الكلي حاوي متانول در كشور باشيم و مي‌گويد: «احياي زودهنگام افراد دچار مسموميت با مشروبات حاوي متانول، صرفا با تشخيص با علايم باليني ممكن است به شرطي كه فرد به مصرف مشروب مشكوك به آلودگي متانول اذعان كند. حتما در هفته و ماه‌هاي آينده كه ايام برگزاري جشن‌ها و مراسم عروسي و سفرهاي تابستاتي و تعطيلات است، با اوج‌گيري مسموميت‌هاي مشروبات الكلي مواجه مي‌شويم و رسانه‌ها بايد به تمام مردم اين پيام را بدهند كه اگر فرد مصرف‌كننده اين مشروبات غيراستاندارد، مراجعه زودهنگام به مركز درماني نداشته باشد، به دنبال تخريب عصبي، در مراحل اوليه دچار نابينايي برگشت‌ناپذير مي‌شود و درنهايت مي‌ميرد.»
آقاي الف، مسوول فني يك شركت دانش‌بنيان در استان آذربايجان غربي و توليد‌كننده كيت تشخيص متانول از اتانول است. اين شركت دانش‌بنيان، از اسفند 1398 و بعد از شيوع كرونا در كشور و به دنبال افزايش تقاضا براي مواد ضدعفوني و آمار بالاي تقلب در ارسال متانول به جاي اتانول، اولين كيت‌ها را به سفارش سازمان غذا و دارو و براي تشخيص وجود متانول در ماده اوليه توليد مواد ضدعفوني به بازار فرستاد و حالا  مي‌گويد كه با فروكش كردن موج كرونا، مشتريان ثابت اين كيت‌ها، توليدكنندگان عرقيات گياهي (براي شناسايي درصد مجاز متانول داخل عرقيات استحصال شده از گياهان) و افرادي هستند كه ممكن است توليد‌كننده مشروبات الكلي باشند.
«گاهي خريداراني داريم كه براساس پرسش‌ها و روند و ميزان خريدشان، حدس مي‌زنيم ممكن است توليد‌كننده مشروبات الكلي باشند چون ظاهر متانول و اتانول هيچ تفاوتي ندارد و گاهي بعضي آزمايش‌ها از جمله تست شعله هم نمي‌تواند تفاوت اين دو را مشخص كند. البته توليد و فروش امروز ما در مقايسه با حجم توليد و فروشي كه در سال 1399 داشتيم، به كمترين ميزان رسيده است. اين كيت‌ها البته فقط براي تشخيص متانول پيش از مخلوط شدن با ساير مايعات كاربرد دارد و براي اقدامات تشخيصي در مسموميت با مشروبات الكلي حاوي متانول بي‌فايده است. اين كيت‌ها حدود 5 دقيقه بعد از اضافه شدن به مايع حاوي متانول، باعث تغيير رنگ مي‌شود اما همواره به خريداران مي‌گوييم كه اين كيت‌ها مي‌تواند ضريب خطا داشته باشد به خصوص اگر نمونه آزمايش، حاوي مداخله‌گر ازجمله هيپوكلريت سديم (سفيد‌كننده با نام تجاري آب ژاول) باشد چون معمولا به متانول رنگ اضافه مي‌شود و در اين‌صورت، كيت دچار خطا شده و نمونه آزمايش، تغيير رنگ نمي‌دهد و بايد از تست‌هاي ديگري براي تشخيص وجود متانول استفاده شود. »
طبق اطلاعاتي كه در وبسايت اين شركت دانش بنيان آمده، قيمت هر بسته 10 عددي كيت تشخيص متانول، حدود 250 هزار تومان است و آقاي الف مي‌گويد كه مسوولان اين شركت دانش‌بنيان چندي قبل به سازمان غذا و دارو پيشنهاد دادند كه كيت‌هاي تشخيص متانول بعد از مصرف سهوي و مسموميت را هم براي مراكز درماني توليد كنند كه تا امروز، اين پيشنهاد بي‌جواب مانده است.
«هر وقت اخباري از مسموميت گسترده مصرف‌كنندگان مشروبات الكلي حاوي متانول منتشر مي‌شود، مسوولان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي با ما تماس مي‌گيرند و بابت توليد اين كيت پرس و جو مي‌كنند ولي اين پرس‌وجوها به توليد منجر نمي‌شود و به نظر مي‌رسد فقط نوعي جوزدگي مرتبط با حادثه باشد.»
يكي ديگر از ابزاري كه مي‌تواند در اورژانس بيمارستان‌ها براي احياي زودهنگام افراد دچار مسموميت با مشروبات الكلي حاوي متانول مورد استفاده قرار بگيرد، دستگاه الكل‌سنج تنفسي با امكان ارايه نتيجه مثبت يا منفي بودن اتانول در بدن است. طبق بررسي‌ها  اين دستگاه، وارداتي است و مشابه ايراني ندارد اما يكي از ابزارهاي ماموران نيروي انتظامي براي تشخيص مصرف الكل در متخلفان رانندگي است. مسوول يكي از شركت‌هاي وارد‌كننده اين دستگاه،  مي‌گويد كه به دنبال افزايش قيمت ارز، اين شركت قادر به واردات محموله جديد نبوده و از بهمن پارسال كه موجودي اين دستگاه تمام شده، امكان جايگزين كردن وجود نداشته در حالي كه همچنان افرادي براي خريد اين دستگاه با شركت تماس مي‌گيرند...
علي غلامي، دبير كانون سراسري انجمن‌هاي صنفي مراكز سرپايي درمان اعتياد كشور، با هشدار نسبت به تبعات جبران‌ناپذير مسموميت با مشروبات الكلي حاوي متانول، ضعف‌هاي نظام درماني كه به آمار بالاي از كار افتادگي و مرگ مصرف‌كنندگان منجر شده را مورد نقد قرار مي‌دهد و مي‌گويد: «اين مسموميت‌ها هيچ‌گاه بر اثر مصرف اتانول نيست چون مصرف اتانول به مرگ منجر نمي‌شود مگر در وابستگي بسيار شديد به الكل كه آن‌هم در درازمدت و در قالب عوارض جسمي و رواني اتفاق خواهد افتاد. بنابراين، هرچه خبر درباره مسموميت با مشروبات الكلي مي‌شنويم مساوي با مصرف مشروب الكلي حاوي متانول است كه به اسيدي شدن خون و اسيدوز متابوليك منجر مي‌شود چون در بدن هر انسان، تعادلي بين اسيد و باز خون هست و برهم خوردن اين تعادل مي‌تواند فرد را تا مرگ مغزي هم پيش ببرد.»
غلامي در اشاره به تبعات اوليه بعد از نوشيدن مشروبات الكلي حاوي متانول مي‌گويد: «علائم مسموميت با متانول معمولا از 24 تا 48 ساعت بعد از مصرف بروز مي‌كند علائم اوليه ناشي از مسموميت با مشروبات الكلي حاوي متانول، تهوع و استفراغ است كه اغلب افراد، بروز اين علائم را به حساسيت فرد به الكل يا ظرفيت پايين او در تحمل الكل نسبت مي‌دهند. زماني كه فرد مسموم به مركز درماني منتقل مي‌شود، عوارض مصرف و به خصوص آسيب به ساقه مغز به مرحله پيشرفته رسيده و اقدامات احيا تقريبا بي‌فايده است، چون اغلب افراد در زمان انتقال به مركز درماني هم از اعلام اينكه به دليل نوشيدن مشروب به اين وضع گرفتار شده‌اند ابا دارند كه كتمان واقعيت، پزشك معالج را در دريافت شرح حال بيمار و آغاز درمان اورژانسي با چالش مواجه مي‌كند و بنابراين، به دليل تاخير در احيا، حتي دياليز و بازگرداندن تعادل اسيد و باز خون هم بي‌فايده است. چون  اين افراد زماني به مركز درماني منتقل مي‌شوند كه آسيب متانول در تمام اعضاي بدن جذب شده است. مهم‌ترين آنتي دوت اوردوز الكل، داروي ديسولفيرام است كه از سال‌ها قبل، واردات اين دارو هم به دليل تحريم‌هاي اقتصادي و هم به دليل انكار واقعيت از سوي مسوولان و ناديده گرفتن شيوع مصرف الكل در كشور، ممنوع و غيرممكن شده درحالي كه مسوولان نظام سلامت، حداقل به استناد آمار كشفيات نيروي انتظامي بايد بپذيرند كه سوءمصرف الكل در كشور ما بالاست و مراكز درماني كشور را به تجهيزات و داروهاي احيا مجهز كنند تا اين مراكز، چه براي بيماران دچار وابستگي به الكل و چه براي افراد دچار مسموميت ناشي از مصرف مشروبات الكلي حاوي متانول، آمادگي پذيرش داشته باشند. سال‌هاست كه به دليل جرم‌انگاري مصرف الكل در كشور، هم تعداد مراجعات بيماران دچار وابستگي به الكل به مراكز درماني و كلينيك‌هاي ترك اعتياد كاهش يافته و حداقل طي دو سال اخير به صفر رسيده و هم مسموم‌شدگان با مشروبات الكلي حاوي متانول در زمان انتقال به اورژانس حاضر به اعلام واقعيت نيستند.»
به گفته غلامي، در حال حاضر تنها جايگزين
آنتي دوت‌هاي متانول در اورژانس بيمارستان‌ها، دياليز بيمار براي تصفيه خون از متانول است و غلامي مي‌گويد دياليز اگرچه يك روش مفيد در احياست اما به دليل مراحل انجام دياليز و تلاش براي پيدا كردن رگ بزرگ بيمار براي اتصال دستگاه دياليز به بدن بيمار، اين روش هم تاخير مضاعف در احياي فرد دچار مسموميت با مشروبات الكلي حاوي متانول ايجاد خواهد كرد.
غلامي در تحليل آمار بالاي مرگ بر اثر مسموميت با مشروبات الكلي حاوي متانول به 5 علت اشاره مي‌كند: «بروز ديرهنگام علائم بعد از مصرف مشروبات الكلي حاوي متانول، مراجعه ديرهنگام افراد دچار مسموميت، خودداري از اعلام زودهنگام آنچه مصرف كرده‌اند كه به ارايه ديرهنگام شرح حال بيمار منجر مي‌شود و درنهايت، آغاز ديرهنگام اقدامات احيا به دليل اينكه پزشك معالج با تاخير از علت مسموميت بيمار مطلع شده است. مجموع اين تاخيرها باعث تشديد عوارض مسموميت شده و كمك مي‌كند اسيديته خون بر مغز كامل شود. اولين تاثير تاخير اقدامات درماني، آسيب به عصب اپتيك (بينايي) و ساقه مغز (مركز تنفس) است. به دنبال مختل شدن عملكرد ساقه مغز در افراد دچار مسموميت با متانول، تغيير گازهاي خون شرياني ABG به افزايش سرعت تنفس منجر مي‌شود كه در اين شرايط، اگر شرح حال دقيق در اختيار پزشك معالج قرار نگيرد، پزشك حدس اشتباه بر مشكل تنفسي بيمار خواهد داشت. مهم‌ترين دليل اين مشكل البته متوجه بيماران نيست بلكه به اين دليل است كه اورژانس‌هاي بيمارستان‌ها فاقد كيت تشخيص الكل هستند كه با توجه به ميزان بالاي سوءمصرف الكل در كشور، لازم است اين كيت‌ها به مقدار قابل‌توجه دراختيار اورژانس بيمارستان‌ها باشد تا پزشك معالج، حتي در صورت كاهش سطح هوشياري بيمار، با استفاده از اين كيت‌ها به سرعت متوجه وجود الكل در خون بيمار شده و اقدامات احيا را هر چه سريع‌تر آغاز كند.»
غلامي خطاب به مسوولان نظام سلامت، از ايشان مي‌خواهد كه واقعيت سوءمصرف الكل را جدي بگيرند و نسبت به توسعه اطلاع‌رساني و آموزش‌هاي پيشگيرانه براي نجات نسل جوان كشور هر چه زودتر اقدام كنند. «انكار ما را به جايي نمي‌رساند. در مورد اوردوز مخدرها و داروهاي اعتياد اور آموزش‌هايي ارايه شده ولي متاسفانه در مورد سوءمصرف الكل، جاي اين آموزش‌ها خالي بوده درحالي كه بسياري از جوانان و خانواده‌ها، مصرف الكل را برخلاف مصرف مواد، بد نمي‌دانند مگر اينكه فرد بر اثر مصرف درازمدت يا شديد، دچار اختلالات خلقي شود. فرد دچار وابستگي به مصرف مواد، اگر يك هفته در يك اتاق زنداني شود، جز درد مشكل ديگري ندارد و بعد از يك هفته، مصرف مواد را ترك مي‌كند اما فرد مصرف‌كننده الكل اگر يك هفته در يك اتاق زنداني شود، مي‌ميرد چون ترك وابستگي به الكل، نيازمند درمان دارويي و كلينيكال است تا آب و الكتروليت‌هاي بدن تنظيم شود.»
يك مصرف‌كننده مشروبات الكلي در شهر تهران، مي‌گويد كه سال‌هاست به دليل به صرفه نبودن قيمت اين اقلام و بي‌اعتمادي به كيفيت آنها، مشغول به توليد خانگي براي مصرف خود شده و با خريد سالانه انگور به خودكفايي رسيده است. اين مصرف‌كننده، اوايل دهه 1390 از الكل‌هاي طعم‌دار محصول يك شركت توليد الكل استفاده مي‌كرده و مي‌گويد كه اين الكل‌هاي طعم‌دار با دو طعم قهوه و هلو و با خلوص 70درصد و در بطري‌هاي 600 سي‌سي با قيمت بسيار ارزان در داروخانه‌هاي كشور عرضه مي‌شد و به دليل اينكه تمام مشخصات محصول روي برچسبي نوشته شده بود كاملا قابل اعتماد بود. اين مصرف‌كننده در پاسخ به  اينكه آيا تا به حال و هنگامي كه به مهماني و دورهمي‌هاي دوستانه رفته، پيش از نوشيدن مشروبات الكلي از كيت تشخيصي متانول استفاده كرده يا به كيفيت آنچه نوشيده مشكوك بوده، جواب منفي مي‌دهد و مي‌گويد: «اصل بر اعتماد بوده. من به صاحب مهماني اعتماد داشتم، او هم به فروشنده‌اش (ساقي) اعتماد داشته.»
يك توليد‌كننده مشروبات الكلي در شهر تهران  در واكنش به حادثه مسموميت بيش از 140 نفر در استان البرز بر اثر مصرف مشروبات الكلي حاوي متانول، نكاتي مطرح مي‌كند كه از حضور «ناشي‌ها» در چرخه گسترده توليد و توزيع مشروبات الكلي حكايت دارد: «ايراني‌ها معمولا طرفدار انواع خاصي از مشروبات الكلي بوده و هستند و خيلي از مشروب‌هايي كه در كشورهاي اروپايي مصرف مي‌شود به دليل درصد پايين الكل، طرفداري در ايران ندارد. توليد مشروب مطابق ذائقه ايران‌ها هم به شكل حرفه‌اي و تخصصي، به هيچ‌وجه به الكل نياز ندارد چون بسياري ميوه‌ها قابليت تبديل به الكل دارند و براي تهيه انواع ديگري كه با فرآوري و تقطير كشمش توليد مي‌شوند، باز هم نيازي به الكل نيست. بنابراين، استفاده از الكل؛ چه اتانول و چه متانول، يك جور تقلب در توليد است كه توليد‌كننده حرفه‌اي مرتكب تقلب نمي‌شود چون با افشاي تقلب، اعتبارش را از دست مي‌دهد.»
با گشتي در سايت‌هاي فروش اينترنتي الكل و كشمش، مي‌شود به اعداد جالبي رسيد؛ قيمت يك دبه 5 ليتري الكل صنعتي با خلوص 99درصد؛ 978 هزار تومان. قيمت دبه
20 ليتري اتانول با خلوص 96درصد، از يك ميليون و 100 هزار تا يك ميليون و 400 هزار تومان. قيمت هر كيلو كشمش بي‌هسته «سايه خشك» مرغوب، از 140 هزار تومان. اين توليد‌كننده مشروب مي‌گويد كه الان فصل انگور نيست اما كشمش مرغوب را مي‌شود از بازار تهيه كرد و بابت دبه 4 ليتري محصول توليد شده با كشمش، 900 هزار تومان قيمت مي‌دهد و مي‌گويد كه براي تهيه حداقل 24 بطري يك ليتري شراب، بايد حداقل 50 كيلو انگور خريداري شود و فراوري انگور، حتي به يك قطره الكل هم نياز ندارد.  «خيلي از افرادي كه به مصرف الكل وابسته‌اند ريسك خريد از فروشنده را نمي‌پذيرند و در صورتي كه به مشروبات درجه يك دسترسي نداشته باشند، الكل طبي با خلوص 70 يا 90درصد را با آب و نوشابه و آبميوه رقيق كرده و مصرف مي‌كنند.»
از طريق اين توليدكننده، موفق مي‌شوم با يكي از توليدكنندگان مشروبات الكلي در شهر كرج صحبت كنم؛ توليدكننده‌اي كه بخشی از توزیع شهر کرج را هم بر عهده دارد و معتقد است اتفاقات تلخ روزهاي پاياني هفته گذشته، مسموميت بيش از 140 نفر و جانباختن 12 نفر بر اثر مصرف مشروبات الكلي حاوي متانول، كار «كاسب‌ها» نبوده و آدم‌هاي نابلد وارد عرصه شده‌اند يا اينكه دست‌هايي پشت پرده است كه «كاسب‌ها» فعلا از تحرك اين دست‌ها بي‌خبرند. «الان كرج روي هواست. انگار ديناميت زيرش گذاشتن. كار كاسب نبوده، از جزيياتش خبر ندارم ولي مطمئنم كه كار كاسب (فروشنده حرفه‌اي و سابقه‌دار) نبوده. اتفاقا نيم ساعت قبل با يكي از بچه‌ها صحبت مي‌كرديم و گفتيم كه اين، كار آدم اين كاره نبوده چون به ريسكش نمي‌ارزه و ارزشش رو نداره. اين هرچه هست، اتانول نبوده بلكه متانول بوده. متانول هم از چوب يا از آشغال توليد ميشه. كسي؛ حتي اون كسي كه مشروب رو با اتانول درست مي‌كنه و تركيب اتانول دست مردم ميده، هيچ‌وقت مرتكب چنين ريسكي نميشه چون از نظر قيمت هم اختلاف خيلي زيادي بين توليد با اتانول يا توليد با متانول نيست و نميشه گفت براي سود بيشتر اين كار رو كرده. نتيجه اين خطا گير افتادنه علاوه بر اينكه خلاف هم افتاده پاي تو. الان 14 نفر توي بيمارستانا افقي شدن و 149 نفر هم توي بيمارستان و اورژانسن و داستان‌هاي غم‌انگيز دارن. كار كاسب نبوده. يك آدم ناشي اومده سود بيشتر ببره. درنهايت هر كار يك مافيايي داره. اگه دقت كني، هر دو يا سه سال چنين اتفاقي مي‌افته و پشت بندش، قيمت جنس گرون ميشه. الان توي اشتهارد، رد يك شركت رو گرفتن و 4000 ليتر مشروب تقلبي كشف كردن. اين داستان خيلي بو داره. 4000 ليتر مشروب تقلبي پلمب شده. نشون ميده كه اين طرف كار اول و دومش نبوده. شايد بخوان يك نفر رو اين‌طوري كله پا كنن چون 4 هزار ليتر خيليه وقتي توي ابعاد حجمي مجسمش كني و نشون ميده كه اين كار، كار خرده‌فروش نبوده. الان توي 45 متري و ابوذر 4 نفر فوتي دادن. 4 تا خرده‌فروش رو هم گرفتن كه احتمالا توزيع‌كننده بودن و يك شركت رو هم پلمب كردن و اين 4 تا خرده‌فروش، حتما پشت سرشون هر كدوم 4 يا 5 يا 10 نفر داشتن..... بايد به قيمت بطر 100 يا 150 هزار تومن شك كرد. الان من زير ليتري 300 يا 400 هزار ندارم. وقتي قيمت يك بطري رو 150 هزار تومن ميده، البته كه هرچقدر پول بدي همون قدر ‌آش مي‌خوري. من رفته بودم بندر و اونجا بابت مشروب كيسه‌اي اصل يك ليتري 700 هزار تومن پول دادم. الان خمير خرما كيلويي 20 هزار تومنه. آشغال‌ترين بار كشمش، كيلويي 60 هزار تومنه و خودم كيلويي 130 هزار تومن مي‌خرم. با اين قيمت مواد اوليه، چه قيمتي بفروشم كه سود هم برام بمونه؟ الان بار درجه يك، زير ليتري 250 يا 300 هزار پيدا نمي‌كني.»

افزايش مسموم‌شدگان  مشروبات  الكلي  به 141 نفر

رييس دانشگاه علوم پزشكي البرز از افزايش تعداد مسموم‌شدگان مشروبات الكلي تقلبي در استان به ۱۴۱ نفر خبر داد. دكتر شهرام صيادي گفت: تا روز يكشنبه، ۲۸ خردادماه تعداد مسموم‌شدگان بر اثر مصرف مشروبات الكلي به ۱۴۱ نفر در استان رسيد. متاسفانه تاكنون ۱۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند و چهار نفر اينتوبه (لوله‌گذاري براي تنفس) شده‌اند. روند درماني براي ساير بيماران مسموم‌شده بر اثر متانول در حال انجام است. رييس دانشگاه علوم پزشكي البرز تاكيد كرد: افرادي كه بر اثر سوء مصرف مشروبات الكلي دچار علايمي همچون اختلال در بينايي، تاري ديد، حساسيت به نور، علايم گوارشي، حالت تهوع و استفراغ، درد شكم، علايم تنفسي و درد قفسه سينه شده‌اند فورا و بدون اتلاف وقت و بدون هيچ نگراني و استرس از موضوعات ديگر به مراكز درماني مراجعه كنند. تاخير در مراجعه ممكن است عوارض جبران‌ناپذيري براي مسمومان داشته باشد. وي خاطرنشان كرد: تعدادي از افرادي كه مراجعه كردند علايم مسموميت نداشتند اما چون به همراه ديگر افرادي كه دچار علايم شده‌اند مصرف الكل داشته‌اند به بيمارستان مراجعه كرده و سم متانول در آزمايش‌هاي آنها ديده و فورا درمان براي آنها آغاز شده است. مراجعه زودهنگام و دياليز به‌موقع و سريع مي‌تواند سم را از بدن فرد خارج كند و از بروز عوارض بيشتر همچون اختلال بينايي، نابينايي، خونريزي گوارشي، مغزي و حتي فوت جلوگيري كند.اعتماد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: