کد خبر: ۳۲۷۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 18
مشکل این است که چیزی در مورد اولین وعده غذایی در روز وجود ندارد که آن را خاص کند. زمان‌بندی وعده‌های غذایی به‌طور چشمگیری به‌عنوان عامل مهمی در کاهش وزن، در کنار سلامت متابولیک و قلب و عروق شناخته می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>آیا واقعا باید ۱۰هزار قدم در روز راه برویم یا دو لیتر آب بنوشیم؟ به‌راحتی می‌توان فهمید که علم دائم در حال تغییر نظر خود در مورد مسائل مبتنی بر رژیم‌غذایی و سلامتی است.

به گزارش شفا آنلاین:درحقیقت، درک جمعی ما، با مطالعات طولی و بررسی‌های پژوهشگاه متا بیشتر می‌شود و ما را به واقعیت در مورد آنچه برای بدن ما خوب است نزدیک‌تر می‌کند. در اینجا با برخی از باورهای رایج و آنچه که علم می‌گوید آشنا می‌شوید. بنابراین می‌توانید تصمیم‌های آگاهانه‌ای را برای سلامتی خود بگیرید.

صبحانه، مهم‌ترین وعده غذایی است
مشکل این است که چیزی در مورد اولین وعده غذایی در روز وجود ندارد که آن را خاص کند. زمان‌بندی وعده‌های غذایی به‌طور چشمگیری به‌عنوان عامل مهمی در کاهش وزن، در کنار سلامت متابولیک و قلب و عروق شناخته می‌شود. مطالعه‌ای روی زنان دارای اضافه‌وزن، نشان داد افرادی که صبحانه زیادی می‌خورند، نسبت به گروه دیگری که صبحانه کم‌کالری و شام بیشتری می‌خورند، کاهش وزن بیشتری را تجربه کرده‌اند، حتی زمانی که کالری کلی آنها یکسان بوده است. اگرچه شواهد متفاوت است اما برخی مطالعات نشان داده‌اند که خوردن کالری بیشتر در اوایل روز می‌تواند مزایایی برای سلامت متابولیک داشته باشد. درنتیجه اگر صبحانه چیزی است که از آن لذت می‌برید یا به شما کمک می‌کند تا از یک رژیم‌غذایی متعادل پیروی کنید اهمیت دارد و حذف آن ممکن است اثرات متفاوتی بر اشتها، وزن و انرژی شما داشته باشد.

باید ۱۰هزار قدم در روز راه بروید
این عدد زمانی که برای اولین‌بار در دهه ۱۹۶۰ مطرح شد، اساس علمی نداشت اما ممکن است توصیه خوبی باشد. مطالعه‌ای که سال ۲۰۲۲ منتشر شد، نشان داد که پیاده‌روی ممکن است خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی ــ عروقی و سرطان را کاهش دهد و بازده آن پس از ۱۰هزار قدم کاهش می‌یابد. مطالعه دیگری نتایج مشابهی را در مورد زوال‌عقل نشان داد که تنها ۳۸۰۰ قدم با سرعت بیشتر در روز موثر بود. مطالعات نشان می‌دهد که فراتر از تعداد قدم‌های پیاده‌روی، سرعت پیاده‌روی قدرتی مزایایی بیشتری به همراه دارد.

به ۸ ساعت خواب نیاز دارید
به‌راحتی می‌توان به خواب به‌عنوان موضوعی فردی نگاه کرد. برخی افراد به هشت ساعت خواب نیاز دارند، درحالی‌که برخی دیگر می‌توانند با زمان کمتری از پس کارهای روزانه بربیایند اما در پژوهشی که سال ۲۰۱۷ در مورد خواب انجام گرفت، شرکت‌کنندگانی که گزارش کردند هفت تا ۸‌ساعت خوابیده بودند، صرف‌نظر از سن، عملکرد شناختی بهتری نسبت به کسانی داشتند که بیشتر یا کمتر از آن می‌خوابیدند. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که غالب افراد با ساعت خواب کم، از عملکرد خوبی برخوردارند و این مستلزم حفظ عادات روزانه است. اگر ما به اندازه کافی هر چیزی را تکرار کنیم، مغز و بدن متوجه آن می‌شود و در پیش‌بینی آن رویداد، ترشح هورمونی و عصبی شیمیایی را همگام می‌کند و همین امر در مورد خواب نیز صدق می‌کند.

باید روزانه ۵ واحد میوه و سبزی بخورید
توصیه پنج واحد درواقع ممکن است حداقل باشد. یکی از محققان تغذیه می‌گوید: توصیه پنج واحد، درست اما تا حدودی خودسرانه است. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که تقریبا این تعداد با بهبود سلامتی مرتبط است اما شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد تا ۱۰ واحد در روز هم می‌تواند مفید باشد. به‌طورکلی، کسانی که میوه‌ها و سبزیجات بیشتری مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به زوال شناختی، زوال‌عقل، دیابت و حتی سطح استرس را می‌توانند کاهش دهند. اگر در تلاش برای رسیدن به حداقل وعده‌ها هستید، باید به خاطر داشته باشید که همه بخش‌ها برابر نیستند. شواهد نشان می‌دهد برای سلامتی طولانی‌مدت، دو وعده میوه و سه وعده سبزیجات در روز بیشترین فایده را دارد.

باید روزی ۲ لیتر آب بنوشید
هیدراته ماندن مهم است اما توصیه به نوشیدن دو لیتر آب در روز، اگرچه منطقی است، براساس علم چندان سخت هم نیست. در سال ۱۹۴۵، شورای تحقیقات ملی آمریکا اعلام کرد، مقدار مناسب آب برای بزرگسالان در بیشتر موارد ۵/۲ لیتر در روز است. بیشتر این مقدار آب در غذاهای آماده وجود دارد. در سال ۱۹۷۴، دکتر فردریک جی استار، متخصص تغذیه و استاد برجسته آمریکا در کتاب خود بیان کرد: میزان آب مورد نیاز معمولا از سوی مکانیسم‌های فیزیولوژیکی مختلف به‌خوبی تنظیم می‌شود اما برای بزرگسالان، متوسط حدود شش تا هشت لیوان در ۲۴ ساعت کافی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: