کد خبر: ۳۲۷۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 16
دومین نشست تخصصی بررسی لایحه عفاف و حجاب با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از نخبگان، صاحب نظران حوزه خانواده و مطالعات زنان برگزار شد.

شفا آنلاین>سلامت>دومین نشست تخصصی بررسی لایحه عفاف و حجاب با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از نخبگان، صاحب نظران حوزه خانواده و مطالعات زنان برگزار شد.

به گزارش شفا آنلاین:دومین نشست هم اندیشی بررسی لایحه عفاف و حجاب با حضور جمعی از اساتید دانشگاه‌های مشهد و نخبگان و صاحب‌نظران حوزه خانواده، مطالعات زنان، مطالعات اجتماعی و عفاف و حجاب و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در شهر مقدس مشهد برگزار شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست ضمن تاکید بر بررسی دیدگاه‌های مختلف درخصوص لایحه عفاف و حجاب گفت: باید بدانیم ناگزیریم در حداقل زمان، دقیق ترین تصمیم‌گیری ممکن را با خرد جمعی از طریق جمع سپاری انجام دهیم.

وی همچنین گفت: فناوری، این فرصت را ایجاد کرده که موضوعات را به صورت جمع سپاری پیش ببریم و دیدگاه‌های مختلف درباره این لایحه پس از شنیده شدن و جمع‌آوری به صورت حرفه‌ای در مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌ تخصصی به قانون تبدیل شود.

این جلسه دومین نشست تخصصی از سلسله نشست های بررسی ابعاد مختلف لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب است که با هدف شنیدن دیدگاه‌ها، انتقادات، پیشنهادات و نقطه نظرات نخبگان این حوزه برگزار می‌شود.

محسن میرسندسی پژوهشگر و مولف در حوزه سیاستگذاری حجاب هم در این نشست گفت: کنترل های حاکمیتی نباید از کنترل های اجتماعی پیشی بگیرد. از این لایحه نباید انتظار کوتاه مدت داشت وگرنه به ضد خود تبدیل می شود.

نجمه خدادادی پژوهشگر و فعال حوزه عفاف وحجاب نیز در این جلسه گفت: این لایحه به صورت بلندمدت جوابگوی جامعه مذهبی نیست و مشکلی از حجاب را حل نمی کند، حتی برخی غیرمذهبی ها نگران وضعیت حجاب هستند.

صراف نژاد معاون خواهران نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فردوسی گفت: فقط یک جنبه بحث حجاب قضائی است، نه همه ابعاد آن و لایحه ای که تنها وجه جرم انگاری دارد، نمی تواند فرهنگ حجاب را در جامعه تسری دهد.

جلیل معماریان فعال فرهنگی نیز در این نشست گفت : حجاب ثمره معرفت دینی است و نه ابتدای آن. باید برای مسئله حجاب نقشه راه و شبکه مسائل را شناسایی کنیم. گاهی اگر سر به سر مردم نگذاریم، خودشان حجاب را بهتر رعایت می کنند.

محمدرضا قائمی نیک عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: این قانون باید براساس پیش بینی آینده حجاب و بی حجابی نوشته شده و حدود اثربخشی آن باید مشخص باشد تا بتوان نتیجه آن را سنجید.

سعیدی رضوانی دبیر کارگروه عفاف دانشگاه فردوسی عنوان کرد: برنامه ای برای مقابله با انقلاب جنسی در کشور وجود ندارد. مسئله اصلی در وضعیت کنونی عفاف است که متاسفانه به آن بی توجهی می شود و نتایج سند 2030 در حال دیده شده است.

کرمانی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی نیز گفت: آموزش دینی را باید از مهدکودک و مدارس شروع کرد؛ در مسئله حجاب جنبه جرم انگاری باید حداقلی و وجه فرهنگی باید حداکثری باشد، نباید بین افراد جامعه جبهه بندی شود.

مرویان حسینی استاد دانشگاه نیز در این نشست تصریح کرد: جنبه تنبیهی نباید به رویکرد تشویقی و تربیتی غلبه کند. پدیده حجاب یک امر تدریجی و روندی است، برای انواع حجاب و بی حجابی نمی توان یک نسخه واحد تجویز کرد.

غلامرضا صدیق اورعی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی گفت: باید با نوآوران بی حجابی در جامعه برخورد شود، اشاعه فرهنگ مراحل آرامی دارد که بعداً اوج می گیرد، یکی از جلوه های آشنایی ما با غرب، آشنایی با بی حجابی بود.

گفتنی است؛ در این نشست رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و تعدادی از اعضای کمیسیون قضائی و حقوقی نیز حضور داشتند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: