کد خبر: ۳۲۶۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 15
ستارخان، صادقیه، گیشا، اشرفی اصفهانی، هفت‌تیر، خیابان بهار در محدوده طالقانی، قلهک در منطقه ۳ و نارمک، چهارراه لشگر در نظام‌آباد تهران ازجمله مناطقی در تهران هستند که شهروندان از قطع یا افت شدید فشار آب در آن مناطق خبر می‌دهند
شفا آنلاین>سلامت>«آب قطع است.» در حالی طی شش روز گذشته تهرانی‌ها با قطعی آب دست و پنجه نرم می‌کنند که پیش از آن هیچ اطلاعیه‌ای درخصوص قطعی احتمالی آب به پایتخت‌نشینان ارسال نشده بود.

به گزارش شفا آنلاین: طبق شواهد از روز چهارشنبه ۱۷ خرداد و پس از سیلی که چالوس و مناطق شمالی تهران را دربرگرفت، قطعی آب در مناطقی از تهران و کرج آغاز شده است. در روزهای اخیر سازمان آب و فاضلاب در دو اعلامیه خبر داد که انتقال دوباره آب به تهران تا ساعات آینده آغاز می‌شود، ولی هنوز قطعی آب ادامه دارد. وی تاکید کرد: «‌از چهارشنبه ۲۴ خرداد در هیچ نقطه از شهر قطعی آب نداریم.»

 اما بسیاری از مردم همچنان از تداوم قطعی آب گلایه دارند. ستارخان، صادقیه، گیشا، اشرفی اصفهانی، هفت‌تیر، خیابان بهار در محدوده طالقانی، قلهک در منطقه ۳ و نارمک، چهارراه لشگر در نظام‌آباد تهران ازجمله مناطقی در تهران هستند که شهروندان از قطع یا افت شدید فشار آب در آن مناطق خبر می‌دهند. زمان قطع آب برخی مناطق به بیش از ۳ روز رسیده است، به همین دلیل آب‌رسانی همچنان با تانکر انجام می‌شود. قطعی آب در مناطق مختلف تهران سبب مشکلات جدی شده است؛ هم مسائل بهداشتی، هم مسائل سرمایشی. طی این مدتی که بسیاری از مناطق تهران و کرج آب قطع شده، اداره آب و فاضلاب هم پاسخگوی تماس شهروندان نبوده و از زمان وصلی آب اظهار بی‌اطلاعی و گاهی ساکنین را به ترک منزل ترغیب می‌کنند و این موضوع شرایط زندگی شهروندان را بحرانی کرده است. اما بعد از گذشت چند روز بالاخره شرکت آب و فاضلاب پایتخت درباره آن اطلاعیه‌ای صادر کرد. در بخشی از اطلاعیه روز گذشته این شرکت درباره مشکلات اخیر آب نوشته شده: «بر اثر بارش باران، جاری شدن سیلاب و رانش گسترده زمین و کوه در حوالی جاده چالوس، مسیر انتقال آب از سد امیرکبیر به تاسیسات آب‌رسانی تهران در بستر رودخانه کرج مسدود شده بود، در پی این حادثه، بلافاصله گروه‌های عملیاتی به همراه تجهیزات و ماشین‌آلات در منطقه حاضر شدند و عملیات رفع انسداد مسیر باتلاقی رودخانه آغاز شد.»

 اگرچه در این اطلاعیه آمده که «روند توزیع آب در شبکه و محدوده‌های دارای افت فشار تا ساعاتی دیگر عادی می‌شود» اما این روند هنوز ادامه دارد و هر لحظه به تعداد محله‌هایی که آب ندارند، اضافه می‌شود. جالب اینکه این قطعی‌ها بدون اطلاع‌رسانی انجام شده است و فقط تعداد محدود تانکر برای آب‌رسانی به شهروندان در خیابان‌ها مستقر هستند. با این حال گزارش‌ها از محل سد امیرکبیر نشان می‌دهد با عبور ماشین‌آلات سنگین از ناحیه باتلاقی فرآیند رفع انسداد به سرعت انجام شده و به زودی جریان آب پایداری معادل ۵/۴ مترمکعب در ثانیه از سد کرج به سمت تصفیه‌خانه ششم تهران جریان پیدا می‌کند. البته سیل جاده چالوس در ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه بود و معاون وزیر راه هم تاکید کرده که «ایمن‌سازی کامل محور کرج-چالوس به بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد». در هر صورت تا لحظه نگارش این گزارش خبری از آب در بسیاری از مناطق تهران نیست. از طرفی به علت قطعی آب، شهروندان نسبت به خرید آب معدنی اقدام کرده‌اند که این موضوع منجر به نایابی آب معدنی در برخی از مناطق تهران شده و به سختی قابل دسترس است.

آب معدنی نیست!
یکی از اهالی مرزداران که ۳۶ ساعت در قطعی آب به‌سر می‌برد گفت: «گرما طاقت ما را طاق کرده و از صبح دوشنبه آب خانه قطع شده است. کولر آبی که نمی‌شود استفاده کرد، برای مصارف بهداشتی و غیربهداشتی هم آب نداریم. فروشگاه‌های اطراف حتی یک بطری آب معدنی هم ندارند.»

وی افزود: «‌آب معدنی در برخی از مناطق تهران نایاب شده است. من به بیش از ۱۰ مغازه مراجعه کردم اما آب معدنی پیدا نکردم. این در حالی که بیش از سه روز است که امکان استحمام، شستن ظرف‌ها، استفاده خنک‌کننده‌هایی مانند کولر آبی، دستشویی و غیره ممکن نیست.»

گلایه دیگر شهروندان
با اینکه مسوولان شرکت آبفا از شهروندان می‌خواهند تا وضعیت فشار آب را در مناطق خود از شماره ۱۲۲ – که مربوط به پاسخگویی به مشترکان آب شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران است- پیگیری کنند، اما تماس‌های شهروندان بدون پاسخ مانده است. خبرنگار  نیز نتوانست با روابط‌‌عمومی صحبت‌ کند. یکی از شهروندان  می‌گوید: «‌شماره ۱۲۲ قطع است، ما در محدوده مرزداران زندگی می‌کنیم و از دوشنبه آب نداریم.» دیگری می‌گوید: «‌بنده مهرآباد جنوبی زندگی می‌کنم و ۳ روز است که آب نداریم. این در حالی است که به تازگی فرزند من به دنیا آمده. مشخص نیست با گرما و تشنگی باید چه کنیم؟ شست‌و‌شو و حمام چه؟ ضمنا سامانه ۱۲۲ خراب است اصلا نمی‌توان تماس گرفت.»،«آب منطقه پونک سردار جنگل قطع است و دستشویی و کولر و شستن ظروف و استحمام برای ما کار دشواری شده است.»، «‌الان بیشتر از ۲۴ ساعت است که آب در محله سهروردی جنوبی به‌طور کامل قطع است.»، «سه روزه در این گرما آب قطع است، شماره ۱۲۲ هم کلا اشغال است و هیچ‌کس پاسخگو ‌نیست.»

منزل‌تان را ترک کنید!
مردمی هم که موفق شدند با شماره‌های آبفا و ۱۲۲ صحبت کنند، پاسخ روشنی دریافت نکردند. برخی چنین نقل‌قول کرده‌اند: «معلوم نیست آب چه زمانی وصل می‌شود!»، «خیلی طول می‌کشد! اگر جایی دارید منزل‌تان را ترک کنید!»، «برید دعا کنید بارون بیاد»، «بدهی ندارید؟» «سیل کرج باعث گل‌آلودشدن آب شده، ورودی آب را بستند تا گِل وارد مخازن نشود»، «بحران آب است» و البته تقریبا تمام اظهارنظرهای پاسخ‌دهندگان بر مبنای اطلاعات فردی کارمند پاسخ‌دهنده است.

آب‌رسانی با تانکر
بعد از رانش زمین در محدوده کرج-چالوس آب گل‌آلود و برخی مسیرهای آبی مسدود و بعضی جاها با تانکر آب‌رسانی شده است؛ مانند ونک، سهروردی، مطهری، بهارشیراز و عکس‌های آنان نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. برخی پیشنهادها مانند نصب پمپ، عواقب دیگری به همراه خواهد داشت؛ مانند «رقابت طبقاتی برای آب» یعنی «کسی که برخوردارتر است آب دارد و آن‌که ندارد بی‌آب می‌ماند». عکس‌های صف مردم تهران پشت تانکرها سبب شده برخی، از تجربیات شهرهای مختلف یاد کنند؛ شهرهای بی‌آب بسیاری در گوشه و کنار کشور و زنانی که ناگزیر از کولبری آب هستند. برخی نیز از فریادهای ماشین آبفا در سطح شهر تهران برای اعلام ادامه قطعی آب خبر داده‌اند.

جای خالی مدیریت بحران
بار دیگر مدیریت بحران شانه خالی کرد. دیروز همچنین «حامد یزدی‌مهر» مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران درباره قطعی آب پایتخت و خدمات‌رسانی به شهروندان به یکی از خبرگزاری‌ها گفت: «این اقدامات مربوط به آب و فاضلاب و آب منطقه است تا تدابیر لازم را ببینند، خودشان حوزه مدیریت بحران دارند، تا به امروز به ما درخواست ندادند که نمی‌توانند مساله آب‌رسانی را حل کنند، مسائل دارد بررسی می‌شود.»

وزارت نیرو: مشکل قطع آب در مرکز تهران همچنان ادامه دارد
یک مقام آگاه در وزارت نیرو دلیل تاخیر در برقراری آب پایتخت را میزان کدورت بالای آب در سد امیرکبیر پس از سیل و رانش زمین در روز جمعه اعلام و تاکید کرد: «‌میزان گل‌و‌لای وارد‌شده هفت برابر میزان استاندارد است.»

به ‌گفته او کاهش میزان کدورت آب، امری زمان‌بر و تدریجی خواهد بود و احتمال دارد قطع آب به‌صورت مدیریت‌شده در روزهای آینده هم ادامه داشته باشد.‌

گفتنی است، مشکل به زودی حل خواهد شد. مشکل بعد از وقوع سیل رخ داده است و گل‌ولای بخشی از سیستم توزیع آب و توربین‌های مخزن آب را دچار اختلال کرده که رفع این مشکل در چند روز گذشته در دستور کار قرار گرفت‌، اما به دلیل حجم گل‌ولای جمع‌شده در پشت مخزن فرآیند جمع‌آوری گل‌ولای طولانی شده است. در‌واقع به گزارش رکنا آبگیر بیلقان مهم‌ترین نقطه تامین و انتقال آب شرب شهر تهران محسوب می‌شود. این آبگیر، آب مورد‌نیاز را از سد امیرکبیر به‌صورت رودخانه و روباز‌ و از سد طالقان به وسیله لوله آب با قطر ۱۸۰ سانتی‌متری منتقل می‌کند. البته برخی نیز بر این عقیده‌اند که این مشکلی ادامه‌دار است و در تابستان به دلیل کمبود ذخایر آب و کاهش آب موجود در پشت سد‌ها، این روند ادامه خواهد داشت. مثلا منطقه اسکندری، شهران و…! برخی هم به شهرهایی مانند اصفهان و در جنوب کشور هم اشاره کرده‌اند که سال‌هاست با تانکر آب‌رسانی و حضور در صف آب آشنایی دارند.

با این تفاسیر کمبود سرمایه‌گذاری حالا پیامدهایش در هر چیزی دیده می‌شود و تشنگی پایتخت‌نشینان از فقدان سرمایه‌گذاری برای لایروبی سدها در زمان لازم است.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: