کد خبر: ۳۲۶۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 16
منظور از میانگین بلند مدت میانگین دمای 30 سال گذشته است. در واقع می‌توان گفت تابستان امسال شهروندان با افزایش دمای عجیبی رو به رو نخواهند شد.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در تابستان امسال دمای هوا بین یک تا نیم درجه نسبت به میانگین بلند مدت گرمتر خواهد بود.
 
 به گزارش شفا آنلاین: صادق ضیاییان درباره صحت این ادعا که ‌در فضای مجازی شایعه شده ‌تابستان امسال نسبت به تابستان گذشته هوا خیلی گرمتر خواهد بود،‌ توضیح داد: این ادعا درست نیست، چراکه نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که تابستان امسال  دمای برخی مناطق کشور بین یک تا نیم درجه گرمتر از میانگین بلند مدت خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که میانگین بلند مدت چگونه محاسبه می‌شود؟ نیز عنوان کرد: منظور از میانگین بلند مدت میانگین دمای 30 سال گذشته است. در واقع می‌توان گفت تابستان امسال شهروندان با افزایش دمای عجیبی رو به رو نخواهند شد.

اطلاعات منتشر شده از سوی ‌سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که در بهار امسال تاکنون بیشترین دمای هوا در بوشهر به ثبت رسیده است. در واقع دمای شهر ‌آب‌پخش در این استان دوشنبه گذشته 48.9 درجه بوده است.‌ البته شهروندان در شهرهای دیگری نیز در این مدت دمای حدود 48 درجه را تجربه کرده‌اند، برای نمونه دمای هوا در اهواز 48.7، برازجان 48.4، آبادان 47.5 و لامرد 47.4 گزارش شده بود.

بر اساس اطلاعات ثبت شده از سوی سازمان هواشناسی شهروندان در تهران نیز دیروز سه‌شنبه گرمترین روز  پس از پایان مرداد سال گذشته تاکنون را تجربه کردند و دمای هوا دیروز در این کلانشهر به 37 درجه‌ سلسیوس رسید.‌

ضیاییان درباره اینکه با توجه به شرایط نامناسب منابع آب کشور آیا می‌توان امیدوار بود که ‌در تابستان نیز شاهد بارش باران باشیم؟ بیان کرد: ‌از لحاظ اقلیمی ما شاهد باش قابل توجهی‌نخواهیم بود، مگر اینکه پدیده نادری اتفاق بیافتد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا  گفت: در واقع ما حدود 4 درصد از بارش‌های کشور را در فصل تابستان دریافت می‌کنیم و عمده بارش‌های کشور در پاییز، زمستان و بهار اتفاق می‌افتد.

وی درباره اینکه بارش‌های محدود تابستانه کشورمان بیشتر در کدام مناطق اتفاق می‌افتد؟ نیز توضیح داد: بیشتر بارش‌های تابستانی در استان‌های ساحلی دریای خزر ‌و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان اتفاق می‌افتد.

اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان هواشناسی نشان می‌دهد بارش‌های بهاری امسال نیز چندان قابل توجه نبوده است و حدود 47 میلی‌متر بارش بهاری در کشور ثبت شده است و می‌توان گفت میزان بارش‌های بهاری نسبت شرایط نرمال حدود 24 درصد کاهش داشته است.

در این بین استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، فارس و خراسان رضوی به ترتیب استان‌هایی هستند که بیشترین کاهش بارش‌ بهاری را تجربه کرده‌اند. در مقابل اما میزان بارش‌های بهاری در استان‌های‌ خوزستان، گلستان، گیلان، مازندران، کردستان، کرمانشاه و ایلام بیش از شرایط نرمال بوده است.‌

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: