کد خبر: ۳۲۶۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 14
این روزها آتش‌سوزی دربازار، به حادثه‌ای پرتکرار در تهران تبدیل شده است. همین هفته گذشته بود که باز هم دود، آسمان محدوده مرکزی تهران را سیاه کرد و آتش‌نشانان بعد از ۵۴ ساعت تلاش و کار بی‌وقفه توانستند آتش در بازار سیدولی را خاموش کرده و از بروز فاجعه جلوگیری کنند.
شفا آنلاین>سلامت>این روزها آتش‌سوزی دربازار، به حادثه‌ای پرتکرار در تهران تبدیل شده است. همین هفته گذشته بود که باز هم دود، آسمان محدوده مرکزی تهران را سیاه کرد و آتش‌نشانان بعد از ۵۴ ساعت تلاش و کار بی‌وقفه توانستند آتش در بازار سیدولی را خاموش کرده و از بروز فاجعه جلوگیری کنند.

به گزارش شفا آنلاین:اگرچه بازار تهران بارها و بارها توسط کارشناسان آتش‌نشانی بازدید شده و به طور مرتب اخطارها برای اماکن ناایمن در بازار ارسال می‌شود و حتی دستورالعمل ایمنی نیز برای رفع خطر به مالکان ارائه شده است، اما قصه پرتکرار ناایمنی بازار و آتش‌سوزی در بخش‌های مختلف آن همچنان ادامه دارد و همین موضوع باعث شد تا در نیمه اردیبهشت امسال احمد وحیدی وزیر کشور به همراه محمد حسن نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور و جمعی از مسوولان شهری از بازار تهران بازدید کرده و وضعیت ایمنی بازار تهران را بررسی کنند. از جمله موضوعاتی که در این جلسه مطرح شده است؛ محل قرارگیری ایستگاه‌های آتش‌نشانی، خطرات ناشی از سیم‌کشی و برق‌رسانی غیراصولی ساختمان‌ها و ایمن‌سازی ساختمان‌های بحرانی بوده است. به گفته کارشناسان حوزه ایمنی، چالش‌های بازار تهران این نقطه را به یک نقطه پرخطر تبدیل کرده است و کارشناسان بارها درباره سیستم کابل‌کشی برق در راسته‌های اصلی، سراها و مغازه‌های بازار بزرگ تهران که فاقد استانداردهای لازم بوده و همچنین نبود سیستم گازکشی و مستقرشدن رستوران‌های متعدد در نقاط مختلف بازار با منابع حجیم تامین گاز و کپسول‌های بزرگ‌مقیاس هشدار داده‌اند. البته تعداد ساختمان‌های ناایمن تنها به بازار معطوف نمی‌شود، دیروز سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از وجود ۶ هزار ساختمان ناایمن در برابر حریق در تهران خبر داد. موضوعی که نگرانی بسیاری از کارشناسان این حوزه را برانگیخته است. در همین رابطه «کامران عبدولی» معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت: «بازار تهران به عنوان یک چالش از نگاه ایمنی سال‌هاست که مطرح می‌شود و موضوع امروز و دیروز نیست و بارها در خصوص وضعیت ایمنی بازار تهران صحبت شده است اما در نهایت شرایط ناایمنی بازار تهران همچنان ادامه دارد.» وی با اشاره به بازدید و تاکید مقامات عالی کشور از بازار تهران در خصوص رفع معضل ناایمنی‌های بازار تهران ادامه داد: «با وجود برگزاری جلسات مختلف درخصوص ایمن‌سازی بازار تهران اما به دلیل ضعف قانون در بحث ایمنی، موارد ناایمن در بازار تهران همچنان بر زمین مانده است. بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها از قدرت کافی برای حل ایمن‌سازی اماکن ناایمن برخوردار نیست. بعد از حادثه آتش‌سوزی خیابان ابوریحان تقاطع جمهوری که در سال ۹۳ اتفاق افتاد، هیات وزیران مصوباتی در خصوص اصلاح قانون ایمنی و آتش‌نشانی ابلاغ شد که لازم است اجرایی شود.» عبدولی با بیان اینکه سازمان آتش‌نشانی به عنوان متولی ایمنی شهر، به عنوان کارشناس به اماکن موجود و ناایمن مختلف ورود کرده و اخطارها و تذکرات درخصوص موارد ایمنی را به مالکان، ذی‌نفعان و… ابلاغ می‌کند، اما بی‌توجهی به این اخطار‌ها به موضوع عادی تبدیل شده است، بیان کرد: «در همین ساختمانی که در هفته گذشته در بازار سیدولی در تهران دچار حریق شد، ۸ بار اخطار، تذکر و دستورالعمل داشته، اما اقدام موثری جهت ایمن‌سازی انجام نشده است.» از دیگر مواردی که کارشناسان حوزه ایمنی درخصوص آن هشدار داده و آن عامل را باعث ناایمنی بازار تهران می‌دانند، دپوی کالاهای قابل اشتعال در طبقات فوقانی یا زیرزمین سراها و حجره‌ها است. کنترل و پایش انبارها از سوی بازرسان وزارت کار و اتاق اصناف و همچنین برخورد با متخلفان در این زمینه می‌تواند از بروز حوادث بزرگ و خسارت‌بار در بازار تهران پیشگیری کند.
رویکرد سختگیرانه‌‌تر در خصوص ایمن‌سازی
«مهدی بابایی» عضو شورای شهر تهران نیز معتقد است موضوع ناایمنی بازار تهران یک موضوع خاص و جداگانه است و باید به صورت جداگانه رصدشده و به نظرم سختگیری‌ها در بازار تهران با توجه به حجم تردد شهروندان به بازار تهران و میزان دپوی اموال مردم که در بازار وجود دارد، باید بیش از سایر نقاط شهر تهران باشد و رویکرد سختگیرانه‌ای که در خصوص ایمن‌سازی ساختمان‌ها داریم باید به صورت ویژه در بازار تهران توجه شود.
وی با اشاره به نقش وزارت کار درخصوص موضوع ایمنی کارگاه‌ها به ایلنا گفت: متاسفانه آن طور که باید و شاید وزارت کار در خصوص کارگاه‌ها و موضوع ایمنی کارگاه‌ها با توجه به اینکه در این خصوص الزام قانونی برای وزارت کار وجود دارد ورود نمی‌کند. وزارت کار براساس قانون می‌تواند به کارگاه‌های ناایمن اخطار دهد و در صورت تداوم وضعیت ناایمنی کارگاه را تعطیل کند، اما من اغلب چنین برخوردی را از وزارت کار در بازار تهران شاهد نبوده‌ام مگر در موارد بسیار نادر در حالی که حمایت قانونی از وزارت کار در این خصوص وجود دارد.

این عضو شورای شهر تهران بیان کرد: ما در حوزه آتش‌نشانی در این زمینه با خلاء قانونی مواجه هستیم اما بازرسان وزارت کار حمایت قانونی دارند از همین‌رو انتظار داریم وزارت کار در این زمینه به صورت ویژه پای کار بیاید و انتظار ما این است که رسانه با انجام رسالت خود وزارت کار را ملزم به اجرای وظیفه خود کرده تا کارگاه‌ها ملزم به ایمن‌سازی شوند.

دستورات وزیر کشور درباره بازار تهران زیربنایی است
«محمدحسن نامی» رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره اقدامات انجام شده در بازار تهران پس از بازدید وزیر کشور از این محل گفت: از زمانی که وزیر کشور از بازار تهران بازدید کرده‌اند زمان زیادی نمی‌گذرد. وزیر کشور پس از بازدید از بازار تهران دستوراتی را برای ایمن‌سازی بازار ارائه کرده‌ که اجرای این دستورات نیاز به زمان دارد. این دستورات زیربنایی است. این اقدامات در کوتاه‌مدت قابل انجام نیست و باید به طور اصولی انجام شود.

وی با تاکید براینکه دستورات آقای وزیر در خصوص ایمن‌سازی بازار تهران راهگشاست و تلاش می‌کنیم تا دستورات آقای وزیر به صورت کامل اجرایی شود، ادامه داد: یکی از معضلات بازار تهران تاسیسات و کابل‌های برق در بازار تهران است که به صورت کاملا غیراصولی استفاده می‌شود و قرار است کانال‌هایی احداث شود و کابل‌های برق در این کانال‌ها قرار بگیرند تا دیگر خطراتی برای بازار به همراه نداشته باشد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: بازار تهران مرکز اقتصاد کشور است و باید تلاش کنیم تا این اموال و دارایی‌ها حفظ و ایمنی و امنیت در بازار ایجاد شود. تلاش می‌کنیم در حداقل زمان دستوراتی را که وزیر برای اصلاح بازار تهران اعلام کرده‌اند اجرایی شود.

مسائل و مشکلات بازار تهران فرادستگاهی بوده و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های متعددی همچون وزارت نیرو، نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه‌و‌شهرسازی، میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی، در کنار شهرداری تهران و سازمان اوقاف و امور خیریه در بازار تهران اعمال وظیفه می‌کنند و ضروری است یک دستگاه به عنوان متولی امر نقش راهبری و هماهنگی بین ‌دستگاه‌های دیگر را بر عهده داشته باشد. در همین راستا نیز وزارت کشور به عنوان دستگاه هماهنگ‌کننده از سوی سازمان بازرسی کل کشور مشخص شده و معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی به مسوولان مربوطه تاکید کرده است که در صورت ‌عدم اقدام مقتضی بنا بر قانون با خاطیان و ترک فعل‌کنندگان برخورد خواهد شد. جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: