کد خبر: ۳۲۶۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 05
ارث بردن زن از شوهرش به دو مورد اصلی بستگی دارد اول اینکه باید ازدواج آن‌ها دائمی بوده باشد و دوم اینکه رابطه‌ای بین آن‌ها برقرار شده باشد.
شفا آنلاین>سلامت>اعطای سهم الارث زن از شوهر به چند مورد بستگی دارد و براساس آن می‌توان میزان ارثیه زن را تعیین کرد.

به گزارش شفا آنلاین:میزان ارثیه زن از شوهر یکی از سؤالاتی است که بسیار پرسیده می‌شود و برخی از زنان در پی آن هستند که بدانند به چه میزان از اموال همسرشان ارث می‌برند و چگونه می‌توانند به دادگاه مراجعه و درخواست سهم الارث کنند؟

سهم الارث زن از شوهر چقدر است؟ما در این مطلب به توضیح این سوال براساس قانون مدنی می‌پردازیم.

ارث بردن زن از شوهرش به دو مورد اصلی بستگی دارد اول اینکه باید ازدواج آن‌ها دائمی بوده باشد و دوم اینکه رابطه‌ای بین آن‌ها برقرار شده باشد.

میزان ارث زن از شوهرش و نحوه تقسیم آن نیز به چند مورد بستگی دارد که این موارد عبارتند از:
آیا زن و مرد فرزندی دارند؟
آیا زن و مرد دارای فرزند نیستند؟
مرد یک زن یا چند زن دارد؟
هر یک از زن‌های مرد به صورت دائم هستند یا موقت؟
آیا زن قبل از فوت همسرش از او طلاق گرفته‌است یا خیر؟

دانستن این نکته مهم است که داشتن یا نداشتن فرزند نقش بسزایی در تقسیم ارث دارد. قانون جدید ارث موجب شده است تا تغییراتی در نحوه تقسیم ارث به وجود آید. در ادامه به چگونگی تقسیم ارث در قانون جدید ارث زن از شوهر می‌پردازیم.

در صورتی که زن و شوهر فرزند داشته باشند، ارث زن به شکل ذیل خواهد بود:
زمانی که یک زن و شوهر فرزند داشته باشند، در این شرایط ارث زن یک هشتم اموال مرد خواهد بود و بقیه اموال نیز بین سایر ورثه تقسیم خواهد شد.
در صورتی که زن و شوهر فرزند نداشته باشند، ارث زن به شکل ذیل خواهد بود:

زمانی که یک زن و شوهر فرزند نداشته باشند، در این شرایط ارث زن از یک چهارم ترکه مرد خواهد بود. پس از تقسیم بندی ارث زن بقیه اموال مرد نیز بین سایرین تقسیم بندی می‌شود.
قانون جدید ارث زن از شوهر به این ترتیب بوده و ارث مرد نیز به این شکل بین وراث تقسیم خواهد شد. قانون جدید ارث زن از شوهر با ورود خود به عرصه قانونی سبب شد تا بحث‌های کم‌تری راجع به ارث در دادگاه‌ها مطرح شود.

ارث هر زنی از شوهر خود شامل چه اموالی می‌شود؟
براساس قانون جدید ارث زن از شوهر، زن از شوهر خود ارث می‌برد، اما نحوه و میزان آن تفاوت دارد. براساس این قانون؛ زن از همه اموال منقول شوهر به میزان تعیین شده ارث می‌برد، اما برای تقسیم اموال غیرمنقول باید صبر کرد تا این اموال شامل منزل، زمین و… به فروش برود و سپس سهم زن را به شکل وجه پرداخت کرد. در واقع می‌توان گفت که زن از اموال غیر منقول شوهر ارثی نمی‌برد، ولی در اصل از پول آن‌ها سهم خود را دریافت می‌کند.
در صورتی که ازدواج زن و مرد موقت بوده باشد، زن از شوهر ارثی نخواهد برد مگر در جزئی از مسائل این اتفاق خواهد افتاد و زن از شوهرش ارث خواهد برد. باید بدانید حتی اگر زن و شوهر در بند صیغه نامه خود ذکر کرده باشند که پس از فوت از یکدیگر ارث خواهند برد نیز اثری نخواهد داشت و زن جزو وراث مرد به حساب نخواهد آمد؛ در این صورت هیچ‌گونه ارثی به زن نمی‌رسد.
ولی روشی وجود دارد که در آن زن قادر است تا ارث خود را از همسرش بگیرد. آن هم زمانی ممکن خواهد شد که مرد وصیت نامه‌ای نوشته و با اختیار و دلخواه خود یک سوم یا کم‌تر از کل اموال خود را در وصیت نامه به زنش بدهد. در این صورت است که زن موقت نیز همانند زن دائم از شوهر خود ارث می‌برد.

در صورتی که زن و شوهر از یکدیگر طلاق گرفته باشند، ارث زن به چه شکلی خواهد بود؟
طلاق به پایان رساننده رابطه و ارتباط زن و مرد است و پس از آن هیچ زن و مردی هیچگونه حقی نسبت به یکدیگر ندارند، اما مسئله ارث تفاوت و ماجرایی جداگانه دارد. پس از طلاق زن و شوهر، تقسیم بندی ارث در قانون جدید ارث زن از شوهر دو نوع بوده که هر یک از آن‌ها مبحث جدایی هستند. در ادامه به بررسی این دو نوع ارث بندی می‌پردازیم:

در صورتی که مردی همسرش را طلاق داده و نوع طلاق نیز رجعی بوده باشد، اگر مرد در دوران عده زن که پس از طلاق وارد آن شده فوت کند، طبق ماده ۹۴۳ قانون مدنی زن از تمامی اموال شوهر خود ارث خواهد برد.
در صورتی که مردی همسرش را طلاق بائن داده باشد، زن در دوران عده خود هیچ گونه حقی نسبت به مرد نخواهد داشت. باید بدانید اگر مرد در دوران عده زن خود که پس از طلاق وارد آن شده، فوت کرده باشد زن هیچ حق و ارثی از شوهر خود نخواهد برد.
در صورت داشتن هرگونه سوال یا مسئله‌ای راجع به قانون جدید ارث زن از شوهر می‌توانید از وکیل حقوقی و وکیل خانواده مشورت گرفته و نسبت به برطرف و حل نمودن آن‌ها اقدام نمایید.

میزان ارث سایر زنان به غیر از زن اول مرد به چه شکلی خواهد بود؟
در صورتی که مرد زن دوم یا سوم و… گرفته باشد، نوع ازدواج آن‌ها در تقسیم بندی ارث بسیار مهم است. این ازدواج ممکن است دائمی یا موقت بوده باشد که شرایط هر یک از این دو با یکدیگر متفاوت است. باید بدانید اگر نوع ازدواج آن‌ها دائم بوده باشد، در این حالت این زن دوم نیز همانند زن اول قانونی بوده و به شکل زن اول ارث خواهد برد.

نکته مهم: در ازدواج دائم هیچ فرقی ندارد که زن چندم مرد بوده باشد، مهم این است که زن قانونی و دائمی است و به تمامی زنان دائمی مرد به یک میزان ارث خواهد رسید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: