کد خبر: ۳۲۶۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 04
انجمن پزشکان قانونی ایران با سابقه‌ بیش از سی سال فعالیت، در دوره اخیر و در دو سال گذشته به طور خاص بر حیطه تخصصی پزشکی قانونی متمرکز شده است و حالا در کشور بالغ بر بیش از پانصد متخصص این حوزه فعالیت دارند
شفا آنلاین>سلامت>جلسه رئیس و اعضای هئیت مدیره انجمن علمی متخصصان پزشکی قانونی با ریاست کل سازمان نظام پزشکی در محل سازمان برگزار شد

به گزارش شفا آنلاین:دکتر کاظمیان رئیس انجمن متخصصان پزشکی قانونی درخصوص جلسه تشکیل شده با دکتر رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: در این جلسه اینجانب به همراه دکتر توفیقی از پیشکسوتان جامعه پزشکی قانونی و دبیر انجمن و دکتر طاهری عضو هئیت مدیره به نمایندگی از پزشکان قانونی کشور حضور داشتیم و جلسه مفیدی برگزار شد.

وی توضیح داد: انجمن پزشکان قانونی ایران با سابقه‌ بیش از سی سال فعالیت، در دوره اخیر و در دو سال گذشته به طور خاص بر حیطه تخصصی پزشکی قانونی متمرکز شده است و حالا در کشور بالغ بر بیش از پانصد متخصص این حوزه فعالیت دارند. تشابه اسمی این انجمن با سازمان پزشکی قانونی باعث بروز برخی شبهات و مشکلات است که ما سعی‌کرده‌ایم این تفکیک ایجاد شود. در خصوص سازمان پزشکی قانونی باید بگویم برخی از همکاران ما و برخی همکاران پزشکی عمومی در طی سال‌های گذشته به عنوان کارشناس در این سازمان مشغول به کار بوده‌اند و کارشان مختص به ارائه نظر مشورتی به دستگاه قضایی بوده است. از سویی متخصصین پزشکی قانونی عمدتا در دو حوزه مشغئل به کار هستند: گروهی در بدنه قضایی و جزایی به عنوان کارشناس سازمان پزشکی قانونی و قوه قضائیه فعالیت می‌کنند و درصد بسیار بیشتری از همکاران در ساختار نظام سلامت به عنوان متخصص پزشکی قانونی در حوزه بالینی مشغول فعالیت هستند. سعی ما این است با استانداردسازی، جایگاه بالینی پزشکی قانونی در نظام سلامت را تثبیت کنیم و حالا شاهد نیاز بالای مراکز درمانی به پزشکان قانونی و استقبال از آن‌ها در این مراکز هستیم و خوشحالیم حضور همکاران ما کمک‌های زیادی به بیماران، همکاران پزشک و مدیران مراکز درمانی کرده است.

رئیس انجمن متخصصان پزشکی قانونی ایران گفت: در دیدار با دکتر رئیس زاده چالش‌های جدی که متخصصان این حوزه با آن روبرو هستند را مطرح کردیم. از جمله این درخواست را مطرح کردیم که جایگاه تخصصی متخصصان ما در ساختار بیمه ای و شورایعالی بیمه دیده شود و پوشش بیمه ای مناسبی برای خدمات آن‌ها دیده شود. بااینکه شاهد هستیم نیاز جدی به مشاوره های تخصصی پزشکی قانونی در مراکز درمانی وجود دارد اما بار مالی این مشاوره ها توسط بیمه ها بخوبی پوشش داده نمی شود و تمرکز ما براین است که حداقل این پوشش برای چند کد مشخص تعرفه ای ارائه خدمت درنظر گرفته شود.

دکتر کاظمیان ادامه داد: ما نیاز داریم که به دلیل همان تشابه اسمی ریشه دار این تخصص با سازمان پزشکی قانونی به قولی تلاش شود تا شناسنامه خدمات تخصص این حوزه شکل بگیرد و این تفکیک رقم بخورد. براساس قوانین، سازمان پزشکی قانونی صرفا به عنوان نهاد کارشناسی برای قوه قضائیه در یک چارچوب خاص تعریف شده است. این درحالی است که معاینه اولیه بسیاری از بیماران در مراکز درمانی( از جمله مصدومین و مجروحین) توسط پزشک متخصص پزشکی قانونی و نیز مشاوره های تخصصی درخواست شده از سوی سایر همکاران در مراکز درمانی حوه ای بسیار فراگیرتر و متنوع تر است که باید این جایگاه به طور دقیق تعریف شود. درخواست ما ازریاست سازمان نظام پزشکی این بود که سازمان نظام پزشکی مثل تمام گروه های تخصصی دیگر از جایگاه حرفه ای حدود چهارصد متخصص پزشکی قانونی دفاع کامل داشته باشد. جایگاه ما با جایگاه کارشناسی پزشکی قانونی برای قوه قضائیه تفکیک شود که این نیاز به تفکیک دقیق دارد که در این راه گام های خوبی برداشته شده مثلا  ما پنج استاندارد را در اداره استاندارد وزارت بهداشت تعریف کرده‌ایم و امیدواریم که استانداردهای ارسالی دیگر ما هم با حمایت سازمان نظام پزشکی مورد تصویب قرار بگیرد. با توجه به نقطه نظرات و دیدگاه‌های بسیار خوب و مثبت ریاست سازمان نظام پزشکی قطعا از حمایت و همراهی ایشان برخوردار خواهیم بود.

رئیس انجمن علمی متخصصان پزشکی قانونی ایران در ادامه گفت: باید متذکر شوم همین حالا هم در کلیه جلسات انتظامی هئیت های بدوی و عالی و تجدیدنظر سازمان نظام پزشکی متخصصان پزشکی قانونی به عنوان بازوهای کارشناسی به کار گرفته شده اند و حضور آن‌ها در این جایگاه قطعا تاثیرات مثبتی در احقاق حقوق بیماران و همکاران خواهد داشت

وی در پایان به موضوع مطرح شده دیگر در این جلسه پرداخت: طرح مسائل آموزشی درحوزه مسائل انتظامی و قانونی و موضوعات مرتبط با قصور پزشکی توسط متخصصان پزشکان قانونی در برنامه های علمی و بازآموزی های سازمان نظام پزشکی مورد دیگری بود که در این جلسه از سوی ما مطرح شد. قطعا حضور بیش از پیش متخصصان ما در این برنامه‌ها می تواند بسیار مفید باشد که این موضوع هم مورد استقبال دکتر رئیس زاده قرار گرفت و مقرر شد همکاری‌های بیشتری در این زمینه بین دو طرف انجام بگیرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: