کد خبر: ۳۲۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 02
رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) با بیان اینکه سوء هاضمه بیماری نیست گفت: حدود 25 درصد از افراد جامعه دچار سوء هاضمه هستند.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: سوء هاضمه بیماری تلقی نمی شود بلکه می تواند به عنوان مجموعه ای از شکایات، گویای احتمال وجود یک بیماری درقسمت دستگاه گوارش فوقانی باشد.

وی بیان کرد: در 60 درصد از موارد در آندوسکوپی افراد مبتلا به سوء هاضمه علل ارگانیک دیده نمی شود.

وی ادامه داد: حال 40 درصد دیگر دارای علل ارگانیک نظیر زخم معده، سنگ کیسه صفرا، سرطان مری و معده، انگل، التهاب لوزالمعده و...هستند.

فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: البته برخی از بیماران به دنبال مصرف برخی داروها با سوزش سر دل به پزشک مراجعه می کنند که این داروها عبارتند از آسپرین، اریترومایسین، مسکن هایی نظیر بروفن- ایندومتاسین و قرص آهن ( ایجاد درد شکمی برای فرد مصرف کننده).

وی افزود: همچنین مصرف قرص های ضد بارداری، قرص های کاهش دهنده چربی، تئوفیلین( داروی مورد مصرف مبتلایان به آسم) نیز عامل ایجاد سوزش سر دل مصرف کنندگان نیز می شود.

متخصص جراحی عمومی یادآور شد: گاهی اوقات افراد مبتلا به  بیماری های غدد داخلی و دیابت نیز به علت اختلالات حرکتی معده، تخلیه معده شان دیر انجام می شود و از علائم سوء هاضمه نیز رنج می برند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران هشدار داد: افراد بالای 45 سال نباید سوء هاضمه را دست کم بگیرند. زیرا از 1 تا 2 درصد علت بروز سوء هاضمه در آنان ناشی از سرطان مری و معده می باشد از این رو ملزم به انجام آندوسکوپی فوقانی هستند.

وی اظهار داشت:البته افراد زیر 45 سال هم که دارای علائم هشدار دهنده نظیر کاهش وزن، کم خونی، مدفوع سیاه شده، گیر کردن غذا در گلو و مری، سابقه سرطان مری و معده در بستگان درجه یک  هستند نیز باید آندوسکوپی انجام دهند.

ابراهیمی دریانی ،عواملی نظیر اختلالات حرکتی معده، حساسیت بیش از حد گیرنده های معده، آلودگی به میکروب هلی کوباکتر و مشکلات مربوط به افسردگی و اضطراب را در ابتلا به سوءهاضمه موثر دانست.

وی در درجه اول رعایت رژیم خاص، عدم مصرف ترشیجات، ادویه جات، خیارشور، فست فودها، سیگار و نوشابه های گازدار، کاهش استرس و حفظ آرامش را در درمان این بیماران بسیار موثر بر شمرد.

وی افراد مبتلا به سوء هاضمه را به دو دسته تقسیم کرد و به شفا آنلاین گفت: گروه اول با علائمی شبیه درد و ترش کردن معده به پزشک مراجعه می کنند و گروه دوم با حالتی که هر چه غذا می خورند زود سیر می شوند؛ انگار جا ندارند و دچار نفخ شکم و حالت تهوع می شوند که دچار اختلالات حرکتی بیش از حد معده هستند.

رئیس بخش گوارش بیمارستان داخلی امام خمینی(ره) درمان گروه اول مبتلایان به سوء هاضمه را با تجویز داروهای کاهش دهنده اسید معده نظیر امپرازول و درمان گروه دوم را با استفاده از داروهای تنظیم کننده حرکت معده نیز امکان پذیر دانست.

 به گفته وی از آنجا که در بسیاری از زمینه ها علل بروز سوء هاضمه ناشی از اضطراب است در مواقع لازم به هر دوگروه قرص های آرامبخش نیز تجویز می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: