کد خبر: ۳۲۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 29
دبیر علمی سیزدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران در گفتگو با شفا آنلاین هشدار داد:
شفا آنلاین- دبیر علمی سیزدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران هشدار داد: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد درد، ترامادول، بروفن، استامینوفن کدئین دار و کورتون عوارض بسیار جدی به همراه دارد که متسفانه بخش قابل توجهی از مردم به این موضوع بی توجه اند.

دکتر فریبرز فرساد در حاشیه این کنگره در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: متأسفانه آهنگ مصرف و سوء مصرف دارویی در کشورمان طی سال های اخیر شتاب بیشتری یافته است.

وی این امر را ناشی از مصرف تفننی داروها در ابتدای نوزادی توسط والدین دانست و خاطرنشان کرد: به تدریج با خود درمانی و دوره درمان ناقص، کودک در برابر مقاومت دارویی قرار می گیرد.

وی ادامه داد:متاسفانه  در دوران نوجوانی گرایش به سمت مصرف داروهای بدنسازی، فرآورده های مکمل و انرژی زا و در جوانی داروهای  رفع چاقی یا مشکلات کم خوابی یا پر خوابی دیده می شود که وابستگی و گرایش روحی برای آنان به همراه دارد.

متخصص داروسازی بالینی با هشدار درباره این که با مصرف داروهای خودسرانه، فرد به سمت اعتیاد می رود، تصریح کرد: بعد در کنار اعتیاد فرد به مصرف داروهای محرک نظیر " نیروی جنسی" و انرژی زا نیز گرایش می یابد.

وی هشدار داد: مصرف خودسرانه کورتون منجر به چاقی و افزایش فشار خون می شود و بر اثر مصرف بی رویه  استامینوفن، فرد دچار آسیب های کبدی می شود.

فرساد توصیه کرد: افراد جامعه به طور کامل به پیشنهادات پزشکان مجرب، کارشناسان دارویی و داروسازان توجه داشته باشند .ضمن این که بر اساس تبلیغات ماهواره ای برای تهیه دارو اقدام نکنند زیرا پروتوکل درمانی آنها مشخص نیست و برای فرد عواقب بسیار جدی به همراه دارد.

گفتنی است این کنگره تا جمعه در مرکز همایش های رازی به فعایت خود ادامه می دهد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: