کد خبر: ۳۲۵۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - 2023May 30

شفا آنلاین>سلامت>فواید هلو برای افراد گرم مزاج، بهترین زمان برای مصرف ویتامین C، پنج اشتباه رایج در آشپزی عامل سرطان، مصرف دارچین و جنگ با دیابت نوع دو و خواص درمانی سیب برای بدن را بخوانید.

به گزارش شفا آنلاین:متخصص طب سنتی درباره خواص «هلو» اظهار کرد: درصد زیادی از این میوه را آب تشکیل می‌دهد و بهترین نوع آن، هلویی است که شاداب و رسیده بوده، بزرگ، خوش رنگ و آبدار باشد. هلو برطرف کننده عطش است.

نعمت الله مسعودی با بیان اینکه طبیعت میوه هلو سرد بوده و برای افراد گرم مزاج به خصوص آنان که طبیعت گرم و خشک دارند مفید است، ادامه داد: هلویی که نرسیده و سفت باشد، درصد آب آن کم است و موجب سنگینی معده می‌شود؛ البته باید در مصرف هلو مانند هندوانه مراقب باشیم؛ چراکه برخی افراد وقتی این میوه را مصرف می‌کنند دچار سردرد می‌شوند؛ این افراد کسانی هستند که سو مزاج معده دارند.

وی تصریح کرد: این افراد باید در حد حداقلی این میوه را مصرف کنند. افرادی هستند که وقتی میوه‌هایی مانند هندوانه و هلو را زیاد مصرف می‌کنند، به دلیل آب زیادی که در این نوع میوه‌ها وجود دارد، دچار درد مفاصل می‌شوند.

این متخصص طب سنتی، خاطرنشان کرد: هلو کبد گرم را خنک و صفرا را خارج می‌کند؛ همچنین منبع غنی ویتامین A بوده و دارای درصد بالای بتاکاروتن است؛ به همین دلیل در پیشگیری و درمان عوارض ناشی از کمبود ویتامین A نقش مؤثری خواهد داشت.

مصرف دارچین و جنگ با دیابت نوع دو

دارچین یک ادویه خوش طعم و خوش عطر است که علاوه بر عطری که به غذا می‌دهد دارای خواص زیادی است و به مقابله با دیابت کمک می‌کند مطالعات جدید نشان می‌دهد که مصرف "دارچین" در افرادی که در مرحله پیش از ابتلاء به "دیابت" هستند، می‌تواند کنترل قند خون را بهبود بخشد و پیشرفت بروز این بیماری را کم کند.

در آزمایشات انجام شده در آمریکا، مصرف مکمل دارچین با یک وعده غذایی، علائم هشدار دهنده دیابت را پس از سه ماه کاهش داد. نزدیک به ۹۰ میلیون نفر در آمریکا و حداقل هفت میلیون نفر در انگلیس در مرحله پیش از ابتلاء به دیابت هستند که زمانی اتفاق می‌افتد که سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی باشد. این علائم اصولاً به بروز دیابت نوع ۲ منجر می‌شود.

به این ترتیب شناسایی راهکارهایی برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ در این افراد بسیار حائز اهمیت است. پس می‌توان با مصرف یک ادویه ارزان، به جلوگیری از بروز دیابت نوع ۲ کمک کرد. " جولیو رومئو" از مرکز دیابت جازلین در بوستون، گفت: مطالعه ۱۲ هفته‌ای ما نشان داد که گنجاندن دارچین در رژیم غذایی روزانه، به ثابت نگه داشتن قند خون در افراد شرکت کننده این آزمایش کمک می‌کند.

این یافته‌ها در مطالعات بزرگ‌تری هم مورد استفاده قرار گرفت تا بررسی شود آیا دارچین می‌تواند به مرور زمان خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. در این مطالعه افرادی بررسی شدند که در مرحله پیش از دیابت قرار داشتند. قند خون این افراد بالاتر از حد طبیعی است، ولی به اندازه‌ای هم بالا نیست که بتوان دیابت نوع ۲ را در آن‌ها در نظر گرفت.

اگر این افراد در شیوه زندگی خود تغییر ایجاد نکنند، به احتمال زیاد به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند. چه کودک و چه بزرگسال. در آزمایش بالینی این پروژه، تأثیر دارچین در ۵۱ فرد در مرحله پیش از دیابت بررسی شد. به این افراد که از ۲۰ تا ۷۰ سال بودند، به مدت ۱۲ هفته و سه بار در روز، کپسول ۵۰۰ میلی‌گرمی دارچین یا دارونما داده می‌شد. نتایج نشان داد که دارچین، باعث کاهش سطح قند خون غیرطبیعی ناشتا شد و پاسخ بدن به مصرف یک وعده غذایی با کربوهیدارت‌ها که از ویژگی‌های بارز پیش از دیابت است را بهبود بخشید.

بهترین زمان برای مصرف ویتامین C

ویتامین C جزو ویتامین‌های محلول در آب است که نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن برعهده دارد چرا که مانند یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. بدن ما این ویتامین را تولید نمی‌کند و حتی قادر هم نیست که این ویتامین را ذخیره کند؛ بنابراین بسیار مهم است که در رژیم غذایی روزانه خود مقدار زیادی میوه و سبزیجات حاوی ویتامین ث مصرف کنیم. مصرف قرص ویتامین ث به عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند و نقش مهمی هم در محافظت از سلول‌ها در برابر خطرات ناشی از رادیکال‌های آزاد دارد.

ویتامین C محلول در آب است و نیازی نیست همراه غذا مصرف کنید. اما عده‌ای با مصرف این ویتامین دچار ناراحتی‌های گوارشی می‌شوند و حتی ممکن است اسهال بگیرند. مصرف این مکمل همراه غذا می‌تواند مفید باشد و مصرف منبعی از ویتامین C همراه این مکمل نیز برای کمک به گوارش خوب است.

ویتامین ث آنتی اکسیدان است، یعنی در جریان خون قرار گرفته و اثر شیمیایی موادی که به بافت‌های بدن آسیب می‌رسانند را خنثی می‌کند. این ویتامین موجب محافظت پوست در مقابل آثار مخرب اشعه ماورای بنفش نور خورشید نیز می‌شود. همچنین به افزایش قدرت ایمنی بدن، استحکام لثه‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند.

این ویتامین باعث ساخت کلاژن (قوی‌ترین بخش بافت پیوندی که تمام اعضای بدن را در کنار هم نگه می‌دارد) شده و در پیشگیری از بالا رفتن کلسترول خون و ایجاد لخته‌های خونی در رگ مؤثر است. اشاره شده‌است که این ویتامین برخلاف تفکر همگان کمکی در پیشگیری از سرماخوردگی نمی‌کند و فقط طول دوره بیماری را کوتاه و به تخفیف عوارض آن کمک می‌کند.

حتی می‌توانید ویتامین C را صبح‌ها مصرف کرده و از دوز مصرفی‌تان هم کم کنید. میزان توصیه شده روزانه ۷۵ میلی گرم برای زنان و ۹۰ میلی گرم برای مردان است. ویتامین C به بدن کمک می‌کند آهن را بهتر جذب کند، بنابراین اگر پزشک‌تان توصیه کرده آهن بیشتری در تغذیه‌تان بگنجانید می‌توانید ویتامین C را همزمان با آهن مصرف کنید و فرقی نمی‌کند چه زمانی از روز باشد. نیاز بدن به این ویتامین بستگی به سن، جنسیت و وضعیت سلامت فرد دارد. مثلاً سیگاری‌ها به ویتامین C بیشتری نیاز دارند.

سیب چه خواصی دارد؟

سیب یکی از محبوب‌ترین میوه‌های جهان است که طرفدارانی پرشمار دارد. جالب است بدانید که این میوه محبوب، خواصی پر شمار نیز دارد که عبارتند از: مزایای سیب شامل پتانسیل دفع بیماری آلزایمر است. سیب حاوی یک آنتی اکسیدان قوی است که از سلول‌های مغز در برابر تحلیل رفتن محافظت می‌کند.

شواهد متعددی وجود دارد که یک سوم کل موارد سرطان و نیمی از موارد بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون بالا را می‌توان به رژیم غذایی نسبت داد. از آنجا که سیب سرشار از پتاسیم است به کنترل فشار خون کمک می‌کند و می‌تواند به کاهش خطر سکته کمک کند. محققان دانشگاه کالیفرنیا-دیویس دریافتند که سیب و آب سیب ممکن است به کند شدن روند اکسیداسیون کمک کنند که در ایجاد بیماری قلبی مؤثر است.

یک سیب متوسط پنج گرم فیبر فراهم می‌کند بیشتر از بسیاری از غلات. سیب همچنین مملو از پکتین است، یک فیبر محلول که باعث کاهش کلسترول می‌شود. پکتین از تجمع کلسترول در دیواره دیواره رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند، بنابراین خطر تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. طبق تحقیقات جدید از محققان آلمان، وقتی فیبر طبیعی موجود در سیب در روده بزرگ تخمیر می‌شود، مواد شیمیایی تولید می‌کند که به مبارزه با تشکیل سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.

مطالعه‌ای که در دانشگاه آبردین انجام شد، نشان داد که شواهد زیادی وجود دارد که رژیم غذایی سالم و غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین برای آسم مفید است. محققان دریافتند وقتی کودکان آب سیب را نوشیدند علائم آن‌ها برطرف می‌شد. دکتر پیتر برنی، رهبر این پروژه، معتقد است که مواد شیمیایی شیمیایی موجود در سیب مانند فلاونوئیدها و اسیدهای فنلی به آرام شدن التهاب در مجاری تنفسی کمک می‌کنند. محققان بر این باورند که یک فلاونوئید به نام فلوریدزین که فقط در سیب یافت می‌شود ممکن است از زنان پس از یائسگی در برابر پوکی استخوان محافظت کند و همچنین ممکن است تراکم استخوان را افزایش دهد.

پنج اشتباه رایج در آشپزی که عامل سرطان است

اشتباهاتی در آشپزی وجود دارد که شاید به عقیده برخی از افراد کوچک باشد اما در سلامت افراد بسیار تأثیرگذار خواهد بود. اشتباهات رایجی در زمینه آماده سازی غذا وجود دارد که باعث بروز سرطان می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که عارضه سرطان مربوط به رژیم‌های غذایی و نحوه پخت آن‌ها مربوط می‌شود.

بسیاری از افراد به سلامت خود اهمیت زیادی می‌دهند و در طول روز مراقب تغذیه، تحرک و سلامت خود هستند اما برخی اشتباهات رایج روزمره می‌تواند، سلامت انسان را به خطر بیندازند. پنج عادت بد در آشپزی که باید ترک شوند، عبارتند از:

۱. اضافه کردن نمک به روغن داغ سرطان‌زاست

اضافه کردن نمک در روغن داغ باعث می‌شود نقطه دود روغن کاهش پیدا کند و این امر سبب آزاد شدن مواد سمی و سرطانزا در روغن می‌شود.

۲. حرارت دادن عسل در آب جوش

حرارت دادن عسل یا استفاده از آن در دمای بالا باعث تولید ماده سمی به اسم هیدروکسی متیل فورفورال یا HMF می‌شود. HMF یک ترکیب ۶ کربن جامد با رنگ زرد و دمای جوش پایین و محلول در آب است. این ماده سمی برای زنبورها کُشنده و برای انسان سرطان‌زاست. این سم به راحتی از روده جذب و در بدن متابولیزه می‌شود و دارایی خاصیت جهش زاست، یعنی ایجاد سمیت ژنتیکی می‌کند. افرادی که این ماده را استفاده کردند، متابولیت‌های ثانویه تولید شده از آن را می‌توان از ادرارشان جدا کرد.

۳. کباب کردن گوشت

کباب سرطان‌زا نیست اما روش پخت آن می‌تواند عامل سرطان باشد. کباب کردن گوشت روی آتش سرطان‌زاست. روغنی که از گوشت روی خاکستر می‌ریزد، باعث ایجاد هیدروکربن‌های آروماتیک می‌شود. این مواد سرطان زاست و از طریق دود آتش روی گوشت قرار می‌گیرد و مصرف طولانی مدت آن زیان آور است. پس بهتر برای کباب کردن گوشت از دستگاه‌های الکتریکی مولد گاز استفاده کنیم نه زغال. بهتر است گوشت کبابی را در تورهای مخصوص آلومینیومی یا فویل قرار بدهیم که از ریزش روغن روی خاکستر آتش جلوگیری کند.

۴. استفاده از رب گوجه فرنگی کپک زده

خیلی وقت‌ها شده است که رب گوجه فرنگی کپک بزند. اشتباهی که مرتکب می‌شویم این است که قسمت کپک زده را با قاشق جدا می‌کنیم و بقیه رب را مصرف می‌کنیم، غافل از اینکه اینکه بدانیم سم قارچ در کل رب گوجه پخش شده است. این سم بیشتر تحت عنوان آفلاتوکسین‌ها شناخته می‌شود و استفاده از آن در طولانی مدت باعث سیروز کبدی و سرطان کبد می‌شود.

۵. استفاده از ظروف پلاستیکی در مایکروویو

ظروف یک بار مصرف پلاستیکی در صورت تماس با مایعات و مواد غذایی در دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد، باعث آزاد شدن ماده شیمیایی و سرطان زایی به نام استایرن می‌شود. این ماده سرطان‌زا و همچنین دارای سمیت عصبی هم هست. ممکن است با چند بار استفاده، متوجه تأثیرات بد آن نباشید اما در طولانی مدت باعث آسیب‌های برگشت‌ناپذیر می‌شود؛ بنابراین از ظروف پلاستیکی در مایکروویو استفاده نکرده و همچنین از کشیدن غذاهای داغ در ظروف پلاستیکی خودداری کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: