به گزارش شفا آنلاین:طبق قانون اگر فردی که بیمه شده است به علت تغییرات ساختار اقتصادی محل کار و بنا، به تشخیص وزارتخانه مربوطه و همچنین تایید شورای عالی کار، شغل خود را از دست بدهد، بیکار موقت نام دارد و مشمول دریافت بیمه بیکاری است. نکته مهم آن که این قانون در مورد افرادی که به دلیل حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ و آتشسوزی شغل خود را از دست میدهند نیز صدق میکند.
ارادی یا غیر ارادی بودن بیکاری افراد به تشخیص کمیتهای تشکیل شده از
نمایندگان سازمان تامین اجتماعی و اداره کار و امور اجتماعی محل اشتغال
بیمهشده است.
برای اعلام بیکاری چقدر فرصت است؟
یکی از مهمترین سوالاتی که از ما
پرسیده میشود آن است که برای اعلا م بیکاری چه زمانی را فرصت داریم. برای
پاسخ به این سوال باید بگوییم، باید حداکثر تا ۳۰ روز از تاریخ بیکار
شدنتان دست به کار شوید و موضوع را به واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی
مربوطه اطلاع دهید و آمادگی خود را برای اشتغال مجدد اعلام کنید.
اگر بیشتر از ۱ ماه از بیکار شدن شما میگذرد باید با دلایل قانعکننده
همچنین نامه کارفرما را به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کنید. قابل توجه است
که مبلغ بیمه بیکاری اشخاص واجد شرایط از روز اولِ شروعِ بیکاری آنان
محاسبه و پرداخت میشود.
برای اعلام بیکاری چقدر فرصت است؟
شرایط و نحوه دریافت بیمه بیکاری
برای دریافت بیمه بیکاری یکی از شرایط، مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشید.
همچنین باید تبعه کشورهای دیگر نباشید.
نکته مهم آن است که مستمریبگیر، بازنشسته یا از کارافتاده نباشید.
پیش از بیکاری، حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید.
کارفرما، دارای شغل آزاد یا بیمهشده اختیاری نباشید.
باید حتما بهسورت کاملا غیراختیاری از محل کار اخراج شده باشید.
یک سال قرارداد با پرداخت حق بیمه داشته باشید
بیکاری خود را تا ۳۰ روز پس از اخراج به اداره کار اعلام نمایید (البته در موارد خاص، بیش از ۳۰ روز نیز امکانپذیر است).