کد خبر: ۳۲۵۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 21
برای کاهش استرس باید‌ به اندازه کافی از میوه و سبزیجات تازه در رژیم غذایی دانش آموزان ‌ استفاده شود و آنها وعده‌های غذایی خود را بموقع میل کنند.
شفا آنلاین>سلامت>امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهم از امروز آغاز می‌شود و تا 25 خرداد ماه ادامه خواهد یافت، کارشناسان معتقدند دانش آموزان و خانواده‌ها باید در این مدت نکاتی را رعایت کنند تا بتوانند نتایج مطلوبی به دست آورند.

به گزارش شفا آنلاین:امتحانات نهایی امسال برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا میزان تاثیر گذاری آن در کنکور و آینده دانش آموزان افزایش یافته است و همین نکته سبب شده برخی خانواده‌ها ناخواسته به استرس و اضطراب دانش آموزان دامن بزنند.

 دکتر لیلا کریمی فرشی، روانشناس با اشاره به اینکه ‌ ممکن است خانواده‌ها در فصل امتحانات دانش‌آموزان از برخی مسائل غافل شوند گفت:‌ در این بین می‌توان به غفلت از خواب کافی و تغذیه مناسب دانش‌آموزان اشاره کرد.

به گفته وی موضوع امتحانات برای دانش‌آموزان ایجاد‌ استرس و اضطراب می‌کند و نیاز است که والدین و دانش‌آموزان برای کاهش استرس و اضطراب مسائلی را رعایت کنند.

دکتر کریمی ادامه داد:‌ برای کاهش استرس  باید‌ به اندازه کافی از میوه و سبزیجات تازه در رژیم غذایی دانش آموزان ‌ استفاده شود و آنها وعده‌های غذایی خود را بموقع میل کنند.

به گفته این روانشناس دانش آموزان نباید به دلایلی مانند نداشتن وقت وعده‌های غذایی خود را حذف کنند.

وی عنوان کرد: برخی مواقع نیز به دلیل استرس و اضطراب دانش آموزان دچار پرخوری می‌شوند و این مساله نیز می‌تواند خطراتی را برای دانش‌آموزان به همراه داشته باشد.‌

دکتر کریمی با اشاره به اینکه خانواده‌ها نباید از ورزش نوجوانان نیز در این روزها غافل شوند، توضیح داد:‌ برخی والدین وقتی بحث ورزش به میان می‌آید، می‌گویند این روزها بچه‌ها باید بیشتر درس بخوانند. به همین دلیل وقت کافی برای ورزش کردن ندارند‌. این درحالی است که نیم ساعت ورزش و انجام حرکات کششی سبب بهبود خون رسانی و عملکرد دانش آموزان می‌شود.  
 درس‌ها را مرور کنید

در فصل امتحانات برخی والدین به اشتباه دانش آموزان را مجبور به درس خواندن بیشتر می‌کنند و حتی برای آنها معلم خصوصی استخدام می‌کنند. این درحالی است که کارشناسان معتقدند این روزها زمان مناسبی برای درس خواندن نیست.

این روانشناس در این باره  گفت: در روزهای امتحانات بهتر است دانش‌آموزان بجای درس خواندن مسائل را مرور کنند، زیرا مرور درس‌ها به تثبت آنها کمک می‌کند.

‌وی درباره انتظاراتی که خانواده‌ها از نوجوانان دارند نیز افزود: برخی خانواده‌ها توقع دارند که نوجوانان در امتحانات بهترین نمره را بگیرند. به همین دلیل به آنها فشار می‌آورند که کتاب‌های درسی را چند بار دوره کنند. اما این رویکرد مناسب نیست، زیرا  زمانبندی آن غیر واقع بینانه است.

‌دکتر کریمی ادامه داد: به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود که انتظارات آنها باید منطقی و واقع بینانه باشد‌.

خطر مصرف ریتالین و داروی آرامبخش


مساله دیگری که این روزها برخی خانواده‌ها با آن رو به رو هستند، استرس و اضطراب نوجوانان است که گاهی آنقدر حاد می‌شود که عملکرد دانش آموزان را مختل می‌کند. در این بین برخی به اشتباه به مصرف قرص‌هایی مانند ریتالین که به قرص شب امتحان معروف شده است نیز روی می‌آورند، اقدامی که می‌تواند زمینه را برای آسیب دیدن بیشتر آنها فراهم کند.

 این روانشناس در این باره گفت: برخی‌ نوجوانان که دچار اضطراب هستند از والدین خود می‌خواهند برای رفع این مساله به آنها کمک کنند. برای نمونه در چنین مواقعی برخی نوجوانان دچار بی‌خوابی، عرق کردن کف دست و احساس سنگینی در قفسه سینه می‌شوند.

دکتر کریمی افزود: در چنین مواردی به والدین توصیه می‌شود که پای صحبت‌‌ نوجوانان بنشینند و اجازه بدهند تا نوجوانان ابراز احساسات کنند.

به گفته وی اگر میزان استرس نوجوانان کم بود می‌توان با گفت‌وگو و در نظر گرفتن  اوقات فراغت مشکل آنها را تا حدودی برطرف کرد.

این روانشناسان ادامه داد: اگر والدین متوجه شدند که استرس و اضطراب عملکرد نوجوان را مختل کرده است. برای بهبود شرایط باید از یک روانشناس کمک بگیرند.

وی درباره مصرف خودسرانه دارو نیز توضیح داد:‌ خانواده‌ها باید از مصرف خودسرانه برخی داروها مانند ریتالین و داروهای آرامبخش خودداری کنند، زیرا  مصرف خودسرانه چنین داروهایی می‌تواند اثر سوء داشته باشد. ‌جام جم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: